2024-01-19, 23:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det blir svårt att föra en vetenskaplig diskussion (vilket jag antar att du är ute efter), när du varken kommer med exempel eller källor.
Jag har själv forskat på innehållet i många "naturläkemedel" och kan sammanfatta det hela med att de flesta innehåller en enda sörja av diverse kemikalier, där många är carcinogena, immunsuppressiva och reproduktionstoxiska. Ta Taheebo som exempel.

Så till min fråga; vilka evidens grundar du ditt påstående på? Du vet lika väl som jag att "beprövad erfarenhet" gränsar till anekdotiskt och inte kan användas som argument i det här fallet.

Tja, tyvärr så styrs ju forskningsanslag av de stora läkemedelsföretagen, så det är få som vågar sticka ut. Önskar du evidens gällande exempelvis Vitamin D3, Zink, Vitamin C, Magnesium, Nattokinas, etcetera, så är det bara att söka på PubMed. Lägg till detta beprövad erfarenhet, som läkare världen runt ständigt rapporterar om. Det finns gott om evidens. Etikprövningar gör det svårt att pröva de högre doser som är önskavärda för signifikanta resultat.
Citera
2024-01-19, 23:24
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja, det verkar inte vara bra att äta samtidigt som annan medicin. Men jag tänkte om du har några åsikter om hur bra det är som behandling mot depression.

Johannesört är inte verksamt mot depression.
Du kan läsa mer här: https://www.nccih.nih.gov/health/st-...ssion-in-depth
Citera
2024-01-19, 23:26
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi äter vitaminpiller för miljoner, helt i onödan.
Riktig mat är givetvis bäst!
https://www.dietisten.net/artiklar/F...-helt-i-onodan

Totalt felaktigt. En molekyl är en molekyl. Du kan heller inte få i dig tillräckliga männgder genom kosten av många nutrienter.
Citera
2024-01-19, 23:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Johannesört är inte verksamt mot depression.
Du kan läsa mer här: https://www.nccih.nih.gov/health/st-...ssion-in-depth

Fan då. Du verkar ha koll: Är det bra till nåt, eller har jag köpt en burk helt i onödan?
Citera
2024-01-19, 23:28
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Tja, tyvärr så styrs ju forskningsanslag av de stora läkemedelsföretagen, så det är få som vågar sticka ut. Önskar du evidens gällande exempelvis Vitamin D3, Zink, Vitamin C, Magnesium, Nattokinas, etcetera, så är det bara att söka på PubMed. Lägg till detta beprövad erfarenhet, som läkare världen runt ständigt rapporterar om. Det finns gott om evidens. Etikprövningar gör det svårt att pröva de högre doser som är önskavärda för signifikanta resultat.

Så du kan inte presentera någon evidens över huvud taget? Är det så jag ska ta ditt svar? De vitaminer och mineraler du radade upp har en mängd olika verkansmekanismer i kroppen och är livsviktiga (förutom nattokinase), så jag förstår inte riktigt din poäng. Är du verkligen läkare?
Nattokinase är ett serinproteas - vad tror du det är? Och vilken hälsosam effekt kan ett sådant ämne ha?
Citera
2024-01-19, 23:31
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Fan då. Du verkar ha koll: Är det bra till nåt, eller har jag köpt en burk helt i onödan?

Passiflora fungerar bättre, passionsblomma, finns på apotek mot oro etc.
Citera
2024-01-19, 23:32
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Totalt felaktigt. En molekyl är en molekyl. Du kan heller inte få i dig tillräckliga männgder genom kosten av många nutrienter.
Om så är fallet, hur kunde vi överleva innan pillren uppfanns?
Citera
2024-01-19, 23:33
Citat:
Endokrinologi och alternativa läkemedel inom detta område är inte min starka sida måste jag medge. Jag avstår därför att svara på frågan.

I exakt vilka områden är alternativa läkemedel din starka sida?
Citera
2024-01-19, 23:33
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om så är fallet, hur kunde vi överleva innan pillren uppfanns?

Hur länge levde man, och under vilka omständigheter?
Citera
2024-01-19, 23:34
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:

Jag skulle avråda från att ta de tabletterna. Förutom att johannesört är på egen hand toxiskt och kan leda till farliga interaktion med befintliga läkemedel (om du tar några) så kan du aldrig vara säker på vilken koncentration tabletterna innehåller eller om det ens är johannesört - det finns knappt någon reglering av "naturläkemedel".

Om du mår dåligt så tycker jag att du ska ta kontakt med vården istället

Du kan läsa mer här om johannesört som toxikant: https://www.sciencedirect.com/scienc...33318203702680
Citera
2024-01-19, 23:37
Citat:
Hur menar du?
Citera
2024-01-19, 23:39
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Så du kan inte presentera någon evidens över huvud taget? Är det så jag ska ta ditt svar? De vitaminer och mineraler du radade upp har en mängd olika verkansmekanismer i kroppen och är livsviktiga (förutom nattokinase), så jag förstår inte riktigt din poäng. Är du verkligen läkare?
Nattokinase är ett serinproteas - vad tror du det är? Och vilken hälsosam effekt kan ett sådant ämne ha?

Tja...

Citat:
Citat:
Natto, known for its high vitamin K content, has been demonstrated to suppress atherosclerosis in large-scale clinical trials through a yet-unknown mechanism.
Citat:
Natto consumption suppresses atherosclerotic plaque progression in LDL receptor-deficient mice transplanted with iRFP-expressing hematopoietic cells

https://www.nature.com/articles/s41598-023-48562-y

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in