2024-01-19, 10:58
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ja men varför har alla i USA tvärtom då?

Så att polisen ska kunna ta sig in enklare.
Citera
2024-01-19, 11:03
Medlem
Det gäller väl alla länder i Asien? Inte bara japan ! Åtminstone de länder jag har besökt i asien.

Tro det är samma sak med muslimska länder!
Citera
2024-01-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag duschar i badtofflor aldrig barfota. Hemma går jag i badtofflor.

Jag avskyr att ta av mig skorna om det är inte vinter och en massa snö ute.
Det är förnedrande att behöva ta av sig skorna, böja sig, snöra av skorna och sedan gå runt i strumpor.
Kvinnor som har fina högklackade skor ska ta av sig dem?

Titta på statsbesök i diverse palats där det ligger svindyra mattor, inte tar man av sig skorna där. Men även när vanligt folk blir bjudna till kungen så tar de inte av sig skorna.

Varför tar alla svenskar av sig skorna? Jo för att svenskar kommer från en bondekultur där man gick ute med trätofflor som man trampade i gödsel i stallet och sedan lämnades dom utanför dörren.
Ens skor var alltid skitiga och när sedan miljontals svenskar flyttade till städer på 1950-60-70 talet då behöll man sin vana att ta av skorna.

Du tror inte att du traskar runt i katt,hund,fågel och råttskit när du går omkring utomhus?

Om man går med skor inomhus så behöver man oxå städning några ggr/vecka.

Äckligt är ordet.
Citera
2024-01-19, 11:32
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag läste en bok som heter "Leva Enkelt" med Shunmyo Masuno.
I boken, som är skriven av en japan, säger författaren att japaner tar av sig på skorna innan dom går in i huset. Detta låter väldigt svenskt. Är det endast japaner och svenskar som tar av sig utomhusskorna innan dom går in i huset?

Annat?

https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-enkelt-zenmastarens-100-ovningar-for-ett-lugnare-och-lyckligare-liv-9789179650834?g ad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtaOtBhCwARIsAN_x-3KE6CGBA3uy1OzyXQ9f15bcNlr4d_8DuAZkvKS7GITp6lEQ79L S1NUaAqiEEALw_wcB

I Japan så sätter de på sig hustofflor och de har även specifik tofflor som de endast sätter på sig när de ska på toaletten.
Citera
2024-01-19, 11:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Bor på Irland.
Här verkar många ha skor inne men vissa inte.
I början tyckte jag det var helt sjukt konstigt. Men nu är jag van och har alltid skor
Berätta vad tusan du har skorna till inomhus. Ifall det finns vasst grus på golvet? Lera?

Har du även skor på dig i badrummet? Var ställer du skorna när du lägger dig, under sängen med din potta?

Tofflor är för de som fortfarande lever på 1800-talet med stampat kallt jordgolv. Den som har en tofs på sin toffla går bort som bög.

Å andra sidan är mitt stump-konto extremt stort.
Citera
2024-01-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Min granne är kristen arab och hans skor står utanför ytterdörren.
Kan dock bero på det är vinter.

Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag reagerade på något märkligt, i trapphuset där jag bor står det ett par skor utanför ytterdörren till lägenheten. Där bor en snubbe ensam på 30 år vid namn Mohamed. Är det vanligt att muslimer i lägenheter låter sina skor stå ute i trapphuset?

Precis.. en del vill inte ta in skorna när dom är blöta på vintern och ställer dom utanför ytterdörren (lägenheter). Men huruvida det är snyggt är en annan fråga..

Man kan väl undra varför man inte skaffar ett ordentligt skoställ med skydd under.
Citera
2024-01-19, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Funderade också på det. Det borde väl vara orsak till vräkning om man stör sina grannar på det viset att man skitar ner och håller på i allmänna utrymmen, dessutom med flit.

Är nog inte särskilt vanligt ändå så. Att muslimer står i trappen och tvättar fötterna.. Så oroa dig inte, huhu

Bott i ett muslimtätt område tidigare under många år. Det var en av sju lägenheter där muslimer bodde skorna stod utanför. Och denne man bodde vägg i vägg med mig och man såg honom ställa ut skorna direkt EFTER han gått in.
Citera
2024-01-19, 12:32
Medlem
Muslimer tar också av sig skorna.

De flesta asiater också. Inte bara japaner.
Citera
2024-01-19, 13:34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du tror inte att du traskar runt i katt,hund,fågel och råttskit när du går omkring utomhus?

Om man går med skor inomhus så behöver man oxå städning några ggr/vecka.

Äckligt är ordet.

Jag tycker det är äckligt att låta folk springa runt i sina svettiga strumpor på mina golv, de lämnar svettmärken efter sig.
Ett annat problem är att hur rent man än har så samlar man damm med sina strumpor... det tycker jag är äckligt, för sedan sätter man fötterna i skorna...och där är det varmt och bakterier frodas vilket gör att skorna börjar lukta... illa.
Och det händer trots att man har super rena golv men det har inte de flesta så varför ska jag ta av mig skorna hos alla jag besöker?
Jag vill inte samla på mina strumpor deras smuts och sedan sätta det i mina skor.

På vintern när snön fastnar på skorna då får man ha med sig innetofflor eller skoskydd men resten av året räcker det att torka skorna i en dörrmatta.
Citera
2024-01-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag tycker det är äckligt att låta folk springa runt i sina svettiga strumpor på mina golv, de lämnar svettmärken efter sig.
Ett annat problem är att hur rent man än har så samlar man damm med sina strumpor... det tycker jag är äckligt, för sedan sätter man fötterna i skorna...och där är det varmt och bakterier frodas vilket gör att skorna börjar lukta... illa.
Och det händer trots att man har super rena golv men det har inte de flesta så varför ska jag ta av mig skorna hos alla jag besöker?
Jag vill inte samla på mina strumpor deras smuts och sedan sätta det i mina skor.

På vintern när snön fastnar på skorna då får man ha med sig innetofflor eller skoskydd men resten av året räcker det att torka skorna i en dörrmatta.

Hade du hälsat på mig då hade du blivit kvar i hallen kan jag säga, om du inte bytt till tofflor då.

Svettiga strumpor vs råttskit inne? Ett enkelt val om du frågar mig.
Citera
2024-01-19, 14:04
Medlem
Nu har jag ingen statistik på saken men globalt måste ju människor som har på sig samma skor ute och inne i privata hem vara i minoritet. I alla fall till vardags, är det en finare fest är det ju lite annat. Antingen tar man väl av sig skorna eller så byter man om till inneskor. Det får man hoppas i alla fall, låter äckligt krypa upp i soffan med samma skor man nyss gick i parken med.
Senast redigerad av sidsix 2024-01-19 kl. 14:08.
Citera
2024-01-19, 14:09
Medlem
Loreias avatar
Även i Korea brukar man ta av sig skorna. Många japanska hus och lägenheter har en höjdskillnad i hallen så efter man tagit av sig ytterskorna och tagit på sig tofflorna (man skall helst ha tofflor där) så är resten av hallen ett snäpp högre så grus och smuts inte lika lätt följer med in. Dom har tagit av sig skorna längre vad vi svenskar har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in