2024-01-18, 21:00
Medlem
olasvenssons avatar
Jag läste en bok som heter "Leva Enkelt" med Shunmyo Masuno.
I boken, som är skriven av en japan, säger författaren att japaner tar av sig på skorna innan dom går in i huset. Detta låter väldigt svenskt. Är det endast japaner och svenskar som tar av sig utomhusskorna innan dom går in i huset?

Annat?

https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-enkelt-zenmastarens-100-ovningar-for-ett-lugnare-och-lyckligare-liv-9789179650834?g ad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtaOtBhCwARIsAN_x-3KE6CGBA3uy1OzyXQ9f15bcNlr4d_8DuAZkvKS7GITp6lEQ79L S1NUaAqiEEALw_wcB
Citera
2024-01-18, 21:05
Medlem
Timoteuss avatar
I Indien är det normen att ta av skorna.

Har aldrig varit i Bangladesh eller Pakistan, men jag antar att det är detsamma där.
Citera
2024-01-18, 21:08
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
I boken, som är skriven av en japan, säger författaren att japaner tar av sig på skorna innan dom går in i huset. Detta låter väldigt svenskt. Är det endast japaner och svenskar som tar av sig utomhusskorna innan dom går in i huset?

Annat?

https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-enkelt-zenmastarens-100-ovningar-for-ett-lugnare-och-lyckligare-liv-9789179650834?g ad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtaOtBhCwARIsAN_x-3KE6CGBA3uy1OzyXQ9f15bcNlr4d_8DuAZkvKS7GITp6lEQ79L S1NUaAqiEEALw_wcB
Tar av sig på skorna? Du menar väl tar av sig skorna eller tar av sig på fötterna?
Citera
2024-01-18, 21:12
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Jag reagerade på något märkligt, i trapphuset där jag bor står det ett par skor utanför ytterdörren till lägenheten. Där bor en snubbe ensam på 30 år vid namn Mohamed. Är det vanligt att muslimer i lägenheter låter sina skor stå ute i trapphuset?
Citera
2024-01-18, 21:37
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag reagerade på något märkligt, i trapphuset där jag bor står det ett par skor utanför ytterdörren till lägenheten. Där bor en snubbe ensam på 30 år vid namn Mohamed. Är det vanligt att muslimer i lägenheter låter sina skor stå ute i trapphuset?

Min granne är kristen arab och hans skor står utanför ytterdörren.
Kan dock bero på det är vinter.
Citera
2024-01-18, 21:40
Medlem
Ducadreams avatar
Uppenbarligen inte.
Citera
2024-01-18, 21:47
Medlem
Citat:

Finns väl för fan ingen Svensk som tar av sig skorna innan dom går in i huset. Däremot tar man av sig skorna i hallen precis som i hela norden. Det gör även tex amerikanare om dom bor där det är snö eller lerigt osv

Klura istället på varför man öppnar ytterdörren utåt i Sverige och inåt i USA?
Citera
2024-01-18, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp

Det är möjligt att han har en bönematta innanför dörren.
Då tar han av skor och sockor och tvättar fötterna innan han går in
Man får nämligen inte gå på med mattan skitig.
Citera
2024-01-18, 21:59
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är möjligt att han har en bönematta innanför dörren.
Då tar han av skor och sockor och tvättar fötterna innan han går in
Man får nämligen inte gå på med mattan skitig.
Det där med att tvätta fötterna i trapphuset innan han går in låter lite knepigt.
Citera
2024-01-18, 22:30
Medlem
Nattvarelsers avatar
Ryssarna tar av sig skorna,

Även många tyskar, särskilt äldre människor.
Finländarna tar av sig skorna hemma.

Jag tror att det har med klimatet i Europa att göra, i kalla länder vill man inte ta hem slask
Citera
2024-01-18, 22:32
Medlem
Även i Thailand tar man av sig skorna.. även i vissa butiker ser man högar med skor utanför.
Citera
2024-01-18, 23:13
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa3000
Även i Thailand tar man av sig skorna.. även i vissa butiker ser man högar med skor utanför.

Exakt, man tar av sig skorna oftast nedanför ett litet trappsteg utanför butiken/templet/massagen/receptionen/etc. Vill minnas att det inte är helt ovanligt att se ett gäng flipflops stå utanför dörrar i lägenhetshus och även vissa hotell, särskilt sådana med loftgång eller liknande. Och konstigt nog vill jag minnas att det känns ganska naturligt att ta av sig skorna utanför dörren där, men här skulle det ju vara närmast otänkbart. Antagligen för att man där ofta är barfot med flipflops, men här har man strumpor som skulle bli skitiga om man gjorde så.

Och apropå att USA har inåtgående dörrar, tja... de har ju även skorstenarna på utsidan av huset... de är lite efterblivna där borta i americkat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in