2024-01-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag läste en bok som heter "Leva Enkelt" med Shunmyo Masuno.
I boken, som är skriven av en japan, säger författaren att japaner tar av sig på skorna innan dom går in i huset. Detta låter väldigt svenskt. Är det endast japaner och svenskar som tar av sig utomhusskorna innan dom går in i huset?

Annat?

https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-enkelt-zenmastarens-100-ovningar-for-ett-lugnare-och-lyckligare-liv-9789179650834?g ad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtaOtBhCwARIsAN_x-3KE6CGBA3uy1OzyXQ9f15bcNlr4d_8DuAZkvKS7GITp6lEQ79L S1NUaAqiEEALw_wcB

Nä det inte bara svenskar och japaner. Folk som bor där det ofta är blött och snö tar av sig ytterskorna när de kommer inomhus.
Citera
2024-01-19, 14:27
Medlem
Att ha skorna på sig inomhus är ju helt idiotiskt!
Jag tar av mig skorna så fort jag kan.
Citera
2024-01-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag duschar i badtofflor aldrig barfota. Hemma går jag i badtofflor.

Jag avskyr att ta av mig skorna om det är inte vinter och en massa snö ute.
Det är förnedrande att behöva ta av sig skorna, böja sig, snöra av skorna och sedan gå runt i strumpor.
Kvinnor som har fina högklackade skor ska ta av sig dem?

Titta på statsbesök i diverse palats där det ligger svindyra mattor, inte tar man av sig skorna där. Men även när vanligt folk blir bjudna till kungen så tar de inte av sig skorna.

Varför tar alla svenskar av sig skorna? Jo för att svenskar kommer från en bondekultur där man gick ute med trätofflor som man trampade i gödsel i stallet och sedan lämnades dom utanför dörren.
Ens skor var alltid skitiga och när sedan miljontals svenskar flyttade till städer på 1950-60-70 talet då behöll man sin vana att ta av skorna.

Ett palats är inte en lägenhet och folk som kommer till palatset gör det inte med skor som de har klafsat runt i lera med.

Hos människor i Polen som du verkar komma ifrån så tar man också i normala fall av sig skorna om man ska besöka normala människor som bor i standardlägenheter.
Senast redigerad av larsjohansson 2024-01-19 kl. 14:36.
Citera
2024-01-19, 15:18
Medlem
Frågan är väl snarare vart man inte gör det.

Känns som om det är vanligt i både Mellanöstern och Asien att man kör med mattor där man tar av sig skorna vid entren.
Citera
2024-01-19, 15:31
Medlem
I USA's stora städer har det också senaste 15 åren blivit helt obligatoriskt i hushållen.

Blivit en lantisgrej där för många.
Citera
2024-01-19, 16:04
Medlem
I vilket land tar man inte av sig utomhusskorna?

Muslimhemmen har en massa mattor som du absolut inte får gå på med skitiga skor.
Har fått höra från flera MENA-individer att de tycker det är konstigt att man ens får gå in med skor i vissa lokaler(ex skolsalar).
Tvärtom, så förknippas skor inomhus med "svennar".

Det är nog bara i kulturer som kretsar kring igloo, lerhyddor, grottor och tält som det är normalt att gå med utomhusskor i ens hem.
Citera
2024-01-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag reagerade på något märkligt, i trapphuset där jag bor står det ett par skor utanför ytterdörren till lägenheten. Där bor en snubbe ensam på 30 år vid namn Mohamed. Är det vanligt att muslimer i lägenheter låter sina skor stå ute i trapphuset?

Jag har haft samma sak utanför två lägenheter i mitt trapphus. Den ena familjen är arabisk och den andra verkar komma från Balkan. Araberna hade gjort det riktigt trevligt med skohylla och en krukväxt, men de verkar ha flyttat nu.
Seden är intressant i alla fall, eftersom de ställer skor för flera tusen kronor utanför dörren.
Citera
2024-01-19, 16:39
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag reagerade på något märkligt, i trapphuset där jag bor står det ett par skor utanför ytterdörren till lägenheten. Där bor en snubbe ensam på 30 år vid namn Mohamed. Är det vanligt att muslimer i lägenheter låter sina skor stå ute i trapphuset?

Jag bodde granne med en svensk som hade en dörrmatta till höger om sin ytterdörr och som alltid ställde sina skor på den. Vi bodde i lägenhet på den tiden.
Citera
2024-01-19, 16:48
Medlem
Svenskar tar i regel inte av sig utomhusskorna innan de går in i bostaden... de gör det i hallen.
Citera
2024-01-19, 16:57
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Att en muslim sätter skorna i trapphuset sitter i ryggraden. De går aldrig in med skor i moskén.

Tycker det är ohygieniskt att gå runt i ett möblerat hem med ytterskor.
Inte bara skitigt med grus överallt utan även allt annat som man trampat i: hundpiss, fågelbajs och småkryp.
Fryser man finns morgonskor.

Överklassen tar aldrig av sig skorna inomhus. Möjligen finns ett ombyte vid slask men att visa sig i strumplästen finns inte.

En rolig grej angående skor och kultur: När thailändskan i trappen tvättade i gemensamma tvättstugan stod alltid hennes skor utanför tvättstugan. Detta var många år sen men kommer ihåg hur märkligt jag tyckte att det var.
Jo då, byter till andra skor.
Citera
2024-01-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I Sverige är det nog bara de allra mest förmögna och de fattigaste som har skorna på sig inomhus till vardags, men av olika anledningar. Tycker det är skönt att inte ha fötterna instängda dygnets alla vakna timmar.

Om man mot förmodan skulle bo in borg eller stor herrgård så lär man förstå att det olämpliga att gå runt i strumpor överallt inomhus. Då kanske man tar av sig (inne)skorna om man kommer till sovrummet.
Citera
2024-01-19, 18:21
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegateXII
Det gäller väl alla länder i Asien? Inte bara japan ! Åtminstone de länder jag har besökt i asien.

Tro det är samma sak med muslimska länder!

Ja, säkert redan någon som bekräftat det, men det gäller hela Asien. I alla fall alla asiatiska länder jag varit i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in