2024-01-19, 03:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
I England så verkar ingen ta av sig skorna , sen är det äckliga heltäckningsmattor också , jag var en del i England under tonåren och tyckte det var jävligt märkligt , en snubbe jag fick följa med och jobba med ibland som rörmokare, vi åkte hem till folk och de bara släppte in oss med skorna på, jag hade som vana att ta av skorna men de insisterade att jag skulle behålla skorna på.

I Kina tar man också av skorna och tar på sig ett par innetofflor. Folk brukar även vara noga med att tvätta fötterna ofta .

I Ungern verkar toffel principen också tillämpas inomhus .

Själv kör jag alltid tofflor inomhus i Sverige , vet inte hur det blivit så, aldrig blivit tvingad tilll det egentligen , känner mig naken utan tofflor nu .

Dessa mattor finns i USA också. Sjukt äckliga och känns även äckliga under barfota fötter 🤢
Citera
2024-01-19, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag läste en bok som heter "Leva Enkelt" med Shunmyo Masuno.
I boken, som är skriven av en japan, säger författaren att japaner tar av sig på skorna innan dom går in i huset. Detta låter väldigt svenskt. Är det endast japaner och svenskar som tar av sig utomhusskorna innan dom går in i huset?

Annat?

https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-enkelt-zenmastarens-100-ovningar-for-ett-lugnare-och-lyckligare-liv-9789179650834?g ad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtaOtBhCwARIsAN_x-3KE6CGBA3uy1OzyXQ9f15bcNlr4d_8DuAZkvKS7GITp6lEQ79L S1NUaAqiEEALw_wcB
Koreaner och Kineser ocksa, dock tar man pa sig innomhus slippers som star och vantar i farstun nar man kommer hem.
I Sverige gick man in med skorna pa for inte allt sa lange sedan
Citera
2024-01-19, 05:40
Medlem
Jag tror snarare (utifrån min egen erfarenhet) att det är endast amerikaner som faktiskt går in i sina hus med ytterskor...jag har varit i väldigt många länder och upplevt att typ alla jag stött på har tagit av sig skorna i hallen innan man går in i lägenheten/huset, förutom amerikaner då som gärna går in med skor oavsett väder ute

Och nu pratar jag generellt sett, såklart att det finns folk i Sverige som går runt med skor inomhus men normen gör det ju inte

Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
I England så verkar ingen ta av sig skorna , sen är det äckliga heltäckningsmattor också , jag var en del i England under tonåren och tyckte det var jävligt märkligt , en snubbe jag fick följa med och jobba med ibland som rörmokare, vi åkte hem till folk och de bara släppte in oss med skorna på, jag hade som vana att ta av skorna men de insisterade att jag skulle behålla skorna på.

I Kina tar man också av skorna och tar på sig ett par innetofflor. Folk brukar även vara noga med att tvätta fötterna ofta .

I Ungern verkar toffel principen också tillämpas inomhus .

Själv kör jag alltid tofflor inomhus i Sverige , vet inte hur det blivit så, aldrig blivit tvingad tilll det egentligen , känner mig naken utan tofflor nu .

Ja fast det är väl inget märkvärdigt?
Såvida det inte är snöslask/lera utomhus så går väl de flesta hantverkare in med skorna på även här i Sverige?
Blir ju ett jävla ta av och ta på skor om de ska springa mellan bilen och lägenheten, jag har då aldrig sett en hantverkare ta av sig skorna när de kommer hem till folk
Senast redigerad av Manny545 2024-01-19 kl. 05:44.
Citera
2024-01-19, 06:09
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Dessa mattor finns i USA också. Sjukt äckliga och känns även äckliga under barfota fötter 🤢

Svin äckliga , jag antar att det har med dålig isolering att göra , måste vara värdelöst rent praktiskt också om man vill göra rent matta , själv hatar jag även vanliga mattor , fattar inte vitsen med mattor om man har snyggt golv som trä eller kakel .jobbigt att städa också
Citera
2024-01-19, 07:21
Medlem
FetFulElaks avatar
Man har inneskor så klart... finns inget fulare än folk som klätt upp sig och går i strumpor när man är på fest/middag... kavaj och strumpor liksom.
Citera
2024-01-19, 07:25
Avslutad
Nordbor, utom danskar, nya zeeländare och japaner. Tror inte det är fler faktiskt. Dessa har har fått bekräftat genom besök.
Citera
2024-01-19, 07:31
Medlem
immenhusens avatar
Självklart byter man om till medhavda inneskor även i Sverige, eller möjligtvis till tofflor på hemmaplan under förutsättning att man inte väntar främmande. Menar du allvar, att du i regel knatar runt i strumplästen?

/AI
Citera
2024-01-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det har att göra med att det anses mer inbjudande att öppna dörren inåt.

Förövrigt är det betydligt enklare att bryta upp eller sparka in en inåtgående dörr.

Jag blev tokig när jag bodde i usa av kombon gå in med skor + heltäckningsmatta

Hur funkar det i kallare områden på vintern?

För de traskar väl inte omkring i vinterkängor inomhus? Byter de om till "inneskor" som används både inne och ute om vädret tillåter?

Om man besöker någon och det är vinter - får man skippa kängor helt då? För skopåse är något som låter väldigt europeiskt.
Citera
2024-01-19, 08:27
Medlem
Är väl snarare Amerikaner och Britter i viss mån som behåller skor. Resten tar vl av sig alternativt har inneskor.
Citera
2024-01-19, 08:43
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Det där med att tvätta fötterna i trapphuset innan han går in låter lite knepigt.
Funderade också på det. Det borde väl vara orsak till vräkning om man stör sina grannar på det viset att man skitar ner och håller på i allmänna utrymmen, dessutom med flit.
Citera
2024-01-19, 09:32
Medlem
Tee1s avatar
Tittar man rationellt på det och bortser från kulturella skillnader så är det ju märkligt att behålla skorna på inomhus. Det är ju med stor sannolikhet smutsigare ute på gatorna än inomhus så man drar ju in skit. Har man en sten som sitter fast i sulan vilket inte är helt ovanligt så lär man ju även göra märken i golvet...
På offentliga platser inomhus köper jag att man har skor på sig men i hemmet...nej.
Citera
2024-01-19, 10:03
Medlem
Måste vara jobbigt att ha på skorna hemma. Svettiga varma fötter😬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här