Jag tror snarare (utifrån min egen erfarenhet) att det är endast amerikaner som faktiskt går in i sina hus med ytterskor...jag har varit i väldigt många länder och upplevt att typ alla jag stött på har tagit av sig skorna i hallen innan man går in i lägenheten/huset, förutom amerikaner då som gärna går in med skor oavsett väder ute
Och nu pratar jag generellt sett, såklart att det finns folk i Sverige som går runt med skor inomhus men normen gör det ju inte
Citat:
Ursprungligen postat av
Galdar
I England så verkar ingen ta av sig skorna , sen är det äckliga heltäckningsmattor också , jag var en del i England under tonåren och tyckte det var jävligt märkligt , en snubbe jag fick följa med och jobba med ibland som rörmokare, vi åkte hem till folk och de bara släppte in oss med skorna på, jag hade som vana att ta av skorna men de insisterade att jag skulle behålla skorna på.
I Kina tar man också av skorna och tar på sig ett par innetofflor. Folk brukar även vara noga med att tvätta fötterna ofta .
I Ungern verkar toffel principen också tillämpas inomhus .
Själv kör jag alltid tofflor inomhus i Sverige , vet inte hur det blivit så, aldrig blivit tvingad tilll det egentligen , känner mig naken utan tofflor nu .
Ja fast det är väl inget märkvärdigt?
Såvida det inte är snöslask/lera utomhus så går väl de flesta hantverkare in med skorna på även här i Sverige?
Blir ju ett jävla ta av och ta på skor om de ska springa mellan bilen och lägenheten, jag har då aldrig sett en hantverkare ta av sig skorna när de kommer hem till folk