2024-01-18, 10:40
Bannlyst
Så här skriver hon på facebook.
” Kära vänner,
många av er har säkert märkt att jag inte varit så aktiv på sociala medier ett tag.
Jag har varit sliten efter den gångna hösten. Mycket hände samtidigt i höstas.
Rent privat i familjen, men också alla spekulationer och läckor inför vår kongress.
Ovanpå detta omvärlden. All död.

Jag trodde att det skulle räcka att prioritera, vila och krama barn i julhelgerna.
Jag sa till en journalist i höstas att jag “minsann är tuffare än somliga tror”. Och det är jag nog – men kanske inte fullt så tuff som jag själv trodde.

Jag kommer därför vara sjukskriven ett tag framöver.
Det har varit svårt att acceptera, jag har fått ett stort förtroende av kongressen att vara språkrör för Sveriges viktigaste parti och jag älskar mitt uppdrag.
Men just därför behöver jag göra en omstart nu.

Jag tycker det är bättre att själv få berätta detta än att det kommer ut via omvägar och rykten.
Jag vill inte heller bidra till tystnadskulturen kring sjukskrivningar.
Just nu krävs detta, och även om jag verkligen mycket hellre skulle jobba så skäms jag inte för att det inte går just nu. Det är vad det är.

Jag har bra stöd runt omkring mig, från min sambo och min familj, från partiet och inte minst från @helldendaniel . Jag vill verkligen rikta ett stort tack till dig, Daniel.
Jag är ledsen att det inte blir den start på vårt samarbete som vi hade planerat för, men jag är oändligt tacksam för ditt stöd och våra samtal de senaste månaderna – och att du håller ställningarna ett tag och gör det så bra.

All politik är lagarbete. Just nu behöver jag kliva åt sidan en stund, andra kommer se till att arbetet flyter på med oförminskad styrka. Tack till mina kollegor i riksdagsgruppen och partistyrelsen för att ni har tålamod med och förståelse för ett trött språkrör.
Jag hoppas att alla ni medlemmar och väljare också kan ha den förståelsen.
Miljöpartiet har en så otroligt viktig roll att spela i den här mörka politiska tiden – ni förtjänar ett språkrör som är taggat till tänderna, och det ska ni få.
Men först behöver jag checka ut lite.

Så med detta önskar jag er alla hopp om framtiden. Tillsammans kan vi vända tidvattenvågen av mörker.

På snart återseende,
Märta”

Det måste vara jobbigt att vara miljöpartist och upptäcka att man har haft fel om det mesta, dvs motsatsen till SD.
Dessutom tvingades Märta börja samarbeta med ett nytt språkrör som hon inte gillar.
Vad tror ni, kommer tanten tillbaka lr är hon äntligen borta från rikspolitiken för alltid?
Senast redigerad av Lassebraun 2024-01-18 kl. 10:54.
2024-01-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassebraun
Så här skriver hon på facebook.
” Kära vänner,
många av er har säkert märkt att jag inte varit så aktiv på sociala medier ett tag.
Jag har varit sliten efter den gångna hösten. Mycket hände samtidigt i höstas. Rent privat i familjen, men också alla spekulationer och läckor inför vår kongress. Ovanpå detta omvärlden. All död.

Jag trodde att det skulle räcka att prioritera, vila och krama barn i julhelgerna.
Jag sa till en journalist i höstas att jag “minsann är tuffare än somliga tror”. Och det är jag nog – men kanske inte fullt så tuff som jag själv trodde.

Jag kommer därför vara sjukskriven ett tag framöver. Det har varit svårt att acceptera, jag har fått ett stort förtroende av kongressen att vara språkrör för Sveriges viktigaste parti och jag älskar mitt uppdrag. Men just därför behöver jag göra en omstart nu.

Jag tycker det är bättre att själv få berätta detta än att det kommer ut via omvägar och rykten. Jag vill inte heller bidra till tystnadskulturen kring sjukskrivningar.
Just nu krävs detta, och även om jag verkligen mycket hellre skulle jobba så skäms jag inte för att det inte går just nu. Det är vad det är.

Jag har bra stöd runt omkring mig, från min sambo och min familj, från partiet och inte minst från @helldendaniel . Jag vill verkligen rikta ett stort tack till dig, Daniel. Jag är ledsen att det inte blir den start på vårt samarbete som vi hade planerat för, men jag är oändligt tacksam för ditt stöd och våra samtal de senaste månaderna – och att du håller ställningarna ett tag och gör det så bra.

All politik är lagarbete. Just nu behöver jag kliva åt sidan en stund, andra kommer se till att arbetet flyter på med oförminskad styrka. Tack till mina kollegor i riksdagsgruppen och partistyrelsen för att ni har tålamod med och förståelse för ett trött språkrör.
Jag hoppas att alla ni medlemmar och väljare också kan ha den förståelsen.
Miljöpartiet har en så otroligt viktig roll att spela i den här mörka politiska tiden – ni förtjänar ett språkrör som är taggat till tänderna, och det ska ni få.
Men först behöver jag checka ut lite.

Så med detta önskar jag er alla hopp om framtiden. Tillsammans kan vi vända tidvattenvågen av mörker.

På snart återseende,
Märta”

Det måste vara jobbigt att vara miljöpartist och upptäcka att man har haft fel om det mesta, dvs motsatsen till SD.
Dessutom tvingades Märta börja samarbeta med ett nytt språkrör som hon inte gillar.
Vad tror ni, kommer tanten tillbaka lr är hon äntligen borta från politiken för alltid?
Fanskapet blev väl deprimerad av att sossarna inte stödde deras misstroende, häromdan.
2024-01-18, 10:47
Medlem
Dagen efter avslöjandet om kokainet…
2024-01-18, 10:48
Medlem
Jaha, så här går hon och bränner ut sig själv med en massa koldioxidutsläpp som följd. Mycket oansvarigt beteende!
2024-01-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud

+1
Alla som sjukskrev sig idag är enligt mig högst troligt bland de som är kokainister!
2024-01-18, 10:51
Medlem
Hoppas hon är zobieutbränd.

Länkar till ett inslag som förklarar zobiebränder så fattar ni vad jag menar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/franska-zombiebranderna-har-brunnit-i-over-ett-ar

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/marta-stenevi-sjukskriver-sig

"På sitt privata Facebookkonto skriver Stenevi att ”mycket hände samtidigt” under hösten för henne privat och för partiet."
...
"Hon nämner bland annat läckorna inför Miljöpartiets kongress som en bidragande faktor.

”Ovanpå detta omvärlden. All död”, skriver språkröret i inlägget och tillägger att hon behöver en omstart."
2024-01-18, 10:52
Medlem
Alltid tråkigt när människor blir sjuka, oavsett anledning. Hennes frånvaro kommer dock med största sannolikhet innebära ett lyft för MP i opinionen.
2024-01-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud

Smart ändå att hon snortat på de andra kansliernas toaletter, så helt koksad är hon inte tydligen...
2024-01-18, 10:53
Medlem
Kommer inte sakna mupp-kärringen.
2024-01-18, 10:54
Medlem
Kan man sjukskriva sig på obestämd tid hur som helst?
2024-01-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake
Kan man sjukskriva sig på obestämd tid hur som helst?

Du hann före mig. Intressant att inte den sidan tas upp i alla de tidningsartiklar som nu tar upp just sjukskrivningen. För alla oss andra gäller väl en bedömning av läkare - inte egenbedömning, för att få tillgång till försäkringssystemet.
2024-01-18, 11:02
Medlem
Briasccas avatar
Ett sätt att hoppa av, och låta sjukförsäkringssystemet ta kostnaden. Tröt på de som släpar sin familj och sjukdom i offentligheten för att få gråtförståelse.

Hon insåg att hon skulle hoppa av när Bolund gick men är man maktfokuserad för egen del, så väger partiets bästa inte högt. Så hon avgår helt till sommaren, och så blir det nytt språkrörsval till hösten. Förmodligen avgår Helldén då också för bättre att göra dubbelval än att komplettera (har det ju visat sig).
Senast redigerad av Briascca 2024-01-18 kl. 11:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in