2024-01-19, 10:50
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Egentligen borde vårat land stå för detta och skydd. Jag är så otroligt besviken på hur Sverige fullkomligt skiter i de människor som landet får runt på.

Hur kan de gått såhär långt? Kvinnor och barn ska få klara sig själv, ingen ska få något skydd. Möjligtvis nån liten bunker på en skola för max 100 personer. Det är så jävla katastrofalt så det finns inte. Skäms Sverige och svenska beslutsfattare och politiker!

Det är såhär det blir när en statsminister anser att försvaret är ett "särintresse", skär ned på allt för att kunna sänka skatten en smula, och har som utopi att landet skall bli en nattväktarstat.
Eller när statsministrar från det motstående partiet anser att deras egen makt är viktigast och fyller landet med 2miljoner människor från U-länder som behöver enormt mycket sjukvård, tandvård, utbildning som de inte kan tillgodogöra sig samt lever på bidrag.

Då blir det inte mycket kvar av skattekronorna till det som de egentligen var ämnade för...

Edit:

Och merparten av befolkningen fortsätter att rösta på dessa idioter och deras partier i val efter val...

Svenska befolkningen består av 90/10
Citera
2024-01-19, 10:54
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Svenska skyddsrum är lite lustiga då toaletter saknas.

Har för mig att man kör med kartong-toaletter med plastpåsar...
Citera
2024-01-19, 16:06
Medlem
3Godisars avatar
Preppingen tänker jag är mer till om läget är så att man ändå kan bo kvar i sin bostad.
Citera
2024-01-19, 21:32
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vattenreningstabletter skulle jag avråda ifrån rent generellt.
Dom har sin plats., men vattnet smakar skit, du kan bli illamående, osv.

Skaffa ett bra filter istället, du får ändå filtrera vattnet du använt vattenreningstabletter på nämligen.

Har bara sett filter till större kannor men det känns kanske lite väl att släpa med sig runt. Eller vad finns det för typ av filter?
Citera
2024-01-20, 04:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limen2
Har bara sett filter till större kannor men det känns kanske lite väl att släpa med sig runt. Eller vad finns det för typ av filter?

Du vill primärt vara mobil?

(FB) Vad har ni i eran BOB?
Citera
2024-01-20, 04:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipsochdipp
Intressant ämne, kul att drömma sig iväg lite...

Tror de flesta preppers likeväl skulle följa myndigheternas rekomendationer när det väl smäller till.
Det är ju enkelt att se sig själv som superhjälte i sina egna filmer i huvudet...

En tiger som råmar har frekvenser under 20hz som skapar vibrationer samt har ett skräckinjagande ljud som får 99% att känna skräck/obehag. Särskillt när du står öga mot öga med besten...

När krigslarmen går igång så står du där...Då är det helt plötsligt dags..Den du blir då är inte samma person som du är idag.

Amfetamin, benzo, alkohol. Där har du stimulanser som kan få den med testosteron våldsam och impulsiv. Orka promenera långa sträckor tills du stupar.

Den som överlever krig har nog till 90% ren tur, så det spelar ingen roll vad du gör.

Jag pratade med en vän som varit i krig och han har ärr efter kulor på kroppen, han var ingen soldat. Han hade turen att gå rakt emot skottljuden medans de flesta sprang bort från skottljuden, det visade sig vara ett eko på 180°. Han klev över kroppar på tillbakavägen.

Vad menar du här?
Det är ju tänkt att du som "prepper" skall ha uppfyllt dom kraven OCH MER.
Citera
2024-01-20, 06:40
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.

Lönt att bry sig när frågan är om det tar 15 eller 20 minuter att ta över ett efterblivet land som Sverige
Citera
2024-01-20, 07:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Det är just det som är grejen, du talar om hur det funkar i vanliga tider, i krig så fungerar inte allt som vanligt, alla har panik och tänker helt ologiskt. Vissa verkar tro att dom är sammanhörande grupperingar som löser alla problem likt McGyver. Lantisar som sitter i sin stuga och spelar familjespel ihop med Ingegärd och Gunbritt. Om det nu blir krig så får vi väl se.

Lägg där till att Sverige är ett av de länder som gått längst på jorden sen sitt senaste krig samt att vi har noll försvar till skillnad från andra länder som haft en stadig militär. Ändå tror sig just svenskar veta allt om hur det funkar.

Det är möjligt att vårat militära försvar är svagt om vi blir invaderade men vi har en halv miljon jägare i landet som innehar och kan använda grovkalibriga gevär så helt försvarslösa är vi inte.
Citera
2024-01-20, 07:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Svenska skyddsrum är lite lustiga då toaletter saknas.

Till skillnad från utländska skyddsrum menar du?

Skyddsrum är till för att springa ner i när flyglarmet går och sen när bomberna slutat falla går man upp till sin lägenhet igen. Man hänger inte i skyddsrummen i flera dagar.
Citera
2024-01-20, 07:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
AK4 också det var intressanta lagar dom trädde i kraft minst sagt. Jag undrar vad vi ska jaga med halvautomatiskt AR15? Stor jävla björnarna

Funderar dock på att införskaffa ett till vapenskåpet. Varför inte lixom? Better safe then sorry.

Skulle inte rekommendera att jaga björn med en AR15 då det är ett klass 2-vapen (eller lägre). AR10 är däremot ett klass 1-vapen precis som en älgstudsare.
Citera
2024-01-20, 08:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Väldigt få har bäck, sjö eller myr utanför dörren. Ska du slösa drivmedel på att hämta vatten? Bäst är såklart om man har egen brunn och elverk att driva pump med. Hur gör man på Södermalm när elavbrott några dagar leder till vattenbrist? (Miljöpartiet har vägrat installera dieselgeneratorer i vattenverket)

Om du inte visste det så kan jag berätta att Södermalm är en ganska liten ö. Har man dunkar och reningsfilter så är det bara att gå och hämta vatten i Mälaren. Hur enkelt som helst.
Citera
2024-01-20, 08:04
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.
Andra världskriget var 38-45 och Sverige inte involverat direkt, så preppa mat för 7 år om du kan! Nej skämt.

Att ha mat för en viss tid samt vatten så överlever du. Se Ukraina de har snart krigat 2 år och dör de av svält?

Initialt om något händer kommer det mesta slås ut, el, vatten, internet, inga butiker öppna osv.
Sen massa män försvinner från sina arbeten då de ska göra annat vilket kommer påverka en del, mat kommer att komma men kanske ransonerat, att du får köpa 500g pasta i veckan osv. Nästa v finns ingen pasta osv så inget självklart längre.

Så för dig boende i Stockholm, vatten! Mälaren!
Dricka som det är eller känner du för rena det? (människan överlevt en jävla massa år utan reningsverk)
Värme vinter?
Extra mat? 4 st 5 kg med ris under sängen eller lita på staten?
Lämna hemmet, ja och vart ska du? Speciellt om det världskrig, bättre förutsättningar i Danmark eller?
Lite så bör du tänka….

Skyddsrum, ja dit ska du om bomblarm kommer, annars kommer du bo där du bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in