2006-08-09, 11:08
Medlem
Jomazis avatar
Så du menar att klassens ljus ofta är en liten snorunge som spelar fotboll och drömmer om att bli fotbollsproffs?
2006-08-09, 11:13
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Så du menar att klassens ljus ofta är en liten snorunge som spelar fotboll och drömmer om att bli fotbollsproffs?

Nej det sa jag inte. Inte heller att klassens ljus behöver vara den som är mest intellektuell. Det ända jag menar är att din intelligens bestäms av dina intressen. Jag har många goda vänner som jag anser är mycket intelligenta som både spelar och är riktigt besatta i fotboll. Om det är av intresse så läser en till läkare och en doktorerar innom teknisk fysik.
2006-08-09, 11:24
Medlem
Anemis avatar
Efter att länge ha varit tillsammans med en kvinna som, trots alla sina positiva sidor, kanske inte var så hemskt intelligent är jag mycket attraherad av intelligenta kvinnor.
Jag är besviken på att kvinnor ser det som ett tabu att sätta en man på plats, rent intellektuellt. Det är ett missförstånd att män attraheras av våp!

Gör er inte dummare än ni är.
2006-08-09, 11:32
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tror det är ett självsanerande problem. Varför skulle en verkligt intelligent kvinna oroa sig över att en man som hatar intelligenta kvinnor inte vill ha henne?

Haha.. den var bra

Eller så kan man väl fråga sig varför intelligenta kvinnor ratar dumma män? Det kanske går hand i hand med den ursprungliga frågan?
Jag betraktar inte mig själv som intelligentare än tjejerna jag varit ihop med. Sen är ju frågan vad man menar med intelligent. Det har funnits kvinnor som varit mer duktiga/kunniga inom vissa områden än jag.
Men det har jämnat ut sig på andra områden och har inte stört förhållandet, annat än i dom fall där tjejen blivit dryg och försökt kompensera sig själv genom att trycka ner en (på dom områden där hon varit "intelligentare")
2006-08-09, 18:00
Medlem
No-n-sences avatar
Problemet är snarare personer som ser sig själv som intelligenta utan att egentligen vara det. Dessa ogillas för att inte säga hatas såväl av både män och kvinnor oavsett deras köntillhörighet.
2006-08-09, 19:15
Medlem
Hans Castorps avatar
Får man tro intelligentian (stavas det så?) på det här forumet så är jag ganska blåst, och det går helt i linje med mitt kvinnohat. Kvinnor är bara madrasser med hål i! Vänd upp och ned på dem och använd dem som sparbössa. Att män i allmänhet är rädda för "intelligenta" kvinnor är ju allmänt känt (som det utan vidare specifikation brukar heta på debattsidorna). Detta är verkligen ett samhällsproblem som det talas för lite om.

Att män inte föraktar andra män som är "intelligentare" än de själva beror naturligtvis på deras latenta homosexualitet.

Jag är verkligen inte ironisk.
2006-08-09, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

Inte alls, tvärt om, intelligenta kvinnor är sexiga, det tror jag de flesta begåvade män med självförtroende håller med om,

Däremot är människor som tror sig vara intelligenta, men är för dumma att förstå att inte i fallet sorgliga då de saknar både utstrålning, sexighet och intelligens.

Där har du nog problemet.

Citat:
Nej, inte vad jag minns. Har dock dåligt minne ibland.

Tycker du kan ju fundera på vad la Rochefoucauld menade med sitt citat:
http://www.livet.se/ord/ordspr%C3%A5k/17312_Alla_klagar_over_sitt_daliga_m
2006-08-09, 21:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
För att göra även er som inte kom längre i trådfrågeställningen än att jag är dum i huvet glada, så funderar jag på att göra en tråd med sedvanligt projekt, i detta fall IQ-test på nätet. Jag har aldrig gjort ett IQ-test i hela mitt liv, vare sig live eller på nätet. Så jag borde vara ett perfekt oskrivet blad att dokumentera hur man lär upp sig och till slut når snillestatus.
Så vad du ska göra är att se om vi finner dig allt mer oattraktiv ju bättre det går på testerna?
2006-08-10, 17:28
Medlem
RenegadeTourists avatar
Intelligens är ett jävligt luddigt begrepp, men jag ska försöka missförstå det hela rätt.

Jag kan nog anses som intelligent i alla fall när det gäller matte och dylikt tänkande. Enligt ett (enligt mig) seriöst IQ test på internet har jag 143 i IQ och hittils har jag aldrig träffat en tjej som jag skulle bedömma som mer intelligent än mig på det området, alltså blir det hela lite svårdiskuterat.

Men om man talar om en mer allmän intelligens, som analytisk förmåga, utan att specifikt tänka på matte, blir det en helt annan sak.

Under gymnasiet var jag väldigt intresserad av en tjej i klassen. Om man bortser från just matten och fysiken var hon helt klart mer intelligent än jag. Och detta utgjorde helt klar en stor del av min attraktion till henne. Så kom inte och påstå att jag skulle vara rädd för kvinnor som är mer intelligenta än mig eller nåt annat sånt tjafs.
2006-08-10, 18:09
Medlem
Ssjoss avatar
Palla korkade brudar ^_^
Å andra sidan så kan jag inte tala för sammhällets inställning i helhet...

Har märkt att många "smarta" brudar kan vara socialt "förtryckta" och sånt är ju aldrig skoj :\ --> Dvs överdrivet blyga och inte särskilt roliga.

Tycker det är jätteskoj med smarta brudar som är trevliga/roliga.

Lite OT: Jag tror sammhället som helhet har tycker lite illa om folk som är smartare än dem, I riktig svensson anda. Detta ser jag självklartvis som något negativt, tror dock itne det har med diskriminering av kvinnor att göra. Jag upplever liksom samma sak.

Exempel:
X: "Ja plugga en vecka till tentan.... jag hoppas ja klara 3a. fan också de gick inge bra, men ja försökte ju inte ändå ju."
Ja: "Hmmm, ja börja plugga kvällen innan, för övrigt gick ja inte på föreläsningarna.... fan gick bättre än ja väntat mig, hur fan kunde ja få 5a?"

Tror ni X blir glad då eller?
2006-08-10, 19:43
Medlem
Raketosts avatar
?? kom igen!

Citat:
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

1. Givetvis kan jag inte tala för alla män, vilket du tyvärr försöker göra, men för min del tycker jag intelligenta kvinnor oftast är riktigt sexiga. Jag tänker då på tex skarpa affärskvinnor och inte pottklippta och övervintrade "studentskor" i 37årsåldern, med 380p från nån obskyr högskola på vischan.

2. Det där med att "klä ned" sig har mig veterligen ingenting med män att göra. Snarare har det med avundsjuka medsystrar (i.e "motsystrar") som fanimej aldrig tål snygga tjejer av rena konkurrensskäl. Av dem stämplas de direkt som puckon och är ej varandes värda att tas på allvar.

Ja, jag är hyffsat smart själv (för din statistik), men vill inflika en möjlig förklaring till att folk kanske inte gillar just dig:
Du hävdar att du är begåvad ("innehar en intellegens högt över genomsnittet"), men kan inte ens stava till INTELLIGENS.
2006-08-10, 19:52
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Haha.. Tror att jag har märkt att mina killkompisar faktiskt blir lite förvånade och glatt överraskade när tjejen som dom är tända på (alltså.. tycker är snygg) också visar sig vara smart. Märkligt att så många har fördomar mot snygga och fåfänga tjejer. Jag har det också.
Men är det verkligen en fördom? Att sminka upp sig, lägga håret, fuffla lite med push-up, stay-ups och högklackat är knappast ett uttryck för en intellektuell läggning. För att inte tala om motsatsen, de som vill se intellektuella ut. Udda strumpor, rufsigt hår, mormorscykel om du är tjej. Ser ju än mer korkat ut.
När jag bedömer utseende bedömer jag utseende. Ser jag en tjej är inte min första tanke - hmm, undras om hon gör bra crépes suzette?
Nej jag funderar på hur hon är i sängen.
"Smarthet" kan absolut inte synas på utsidan, och det är inte heller där jag letar.

Jag blir minst lika förvånad om en apful tjej är smart Däremot kanske jag inte vill lära känna den apfula bruden såpass mycket att jag upptäcker att hon är smart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in