Prickade IQ 134 i somras, har jobbat som projektledare, chef m.m. inom tech både som konsult, inom offentlig verksamhet och på privatägda / börsnoterade bolag, driver aktiebolag privat, yadi-yada. Det behöver inte säga eller betyda något (men eftersom att trådskaparen bad om det, så).
Anyways; Jag hade nog de facto velat ha en smart tjej. Jag kanske bara har lockat till mig fel brudar, men jag har sällan träffat en riktigt, riktigt smart tjej. Ser man på normalfördelningskurvan rörande just detta så ser man tendenserna ganska tydligt (generaliserande, jag vet, men ändå):
1. Pojkar / killar / män tenderar oftare att vara mer extrema. Är du man är det högre risk att du är skitsmart eller helt jävla tappad (för att tala ren svenska). Dvs mäns normalfördelningskurva är plattare och har större utfall i båda ändar av skalan.
2. Flickor / tjejer / kvinnor är ofta mer "average". Normalfördelningskurvan för kvinnor peakar alltså mer i mitten. Dvs är du kvinna är det mer sannolikt att du är "mittemellan".
Jag har inga problem med att utmanas. Om jag däremot utmanas av nån korkad magkänsla eller "i min värld är det inte som du säger, jag kan verkligen inte tycka så för det känns inte rätt" (om man t.ex. går in på någon forskning som visar någon radikal insikt inom forskning eller liknande) så har jag problem med det... mest för att det inte har i samma universum som intellekt att göra. Och... för att det är så jävla dumt!