2006-08-18, 06:40
Medlem
Men förmågan att bedöma någon annans intelligens då, är den så självklar?
Jämför med ett IQ-test: Testförfattaren måste ju vara smartare än den smartaste som gör testet.
2006-08-18, 07:02
Medlem
Ett aldrig så gnistrande intellekt är såklart inte acceptabelt om det till exempel skulle råka tillhöra ett socialt cp. Eller någon som är ful. Eller om det är en töntig intelligens som med största sannolikhet aldrig kommer komma till vettig användning. Allt New Age-trams om typ "taktil intelligens" eller "kinetisk intelligens" är såklart uppfunnet av rasande dyslexiker som inte vill acceptera att de lider av vidriga hjärnskador som borde rendera i omedelbar avlivning. Jag gillar i alla fall hela tanken med att dela in folk i värdeskilda grupper, och för detta ändamål synes mig IQ-tester (som på något relativt tillförlitligt sätt mäter den gamla g-faktorn) vara ett ganska rimligt redskap. Min enda egentliga reservation härvidlag skulle väl bestå i det faktum att jag själv aldrig gjort särskilt bra ifrån mig i sådana tester.
2006-08-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majorna hammerskins
Ett aldrig så gnistrande intellekt är såklart inte acceptabelt om det till exempel skulle råka tillhöra ett socialt cp. Eller någon som är ful. Eller om det är en töntig intelligens som med största sannolikhet aldrig kommer komma till vettig användning. Allt New Age-trams om typ "taktil intelligens" eller "kinetisk intelligens" är såklart uppfunnet av rasande dyslexiker som inte vill acceptera att de lider av vidriga hjärnskador som borde rendera i omedelbar avlivning. Jag gillar i alla fall hela tanken med att dela in folk i värdeskilda grupper, och för detta ändamål synes mig IQ-tester (som på något relativt tillförlitligt sätt mäter den gamla g-faktorn) vara ett ganska rimligt redskap. Min enda egentliga reservation härvidlag skulle väl bestå i det faktum att jag själv aldrig gjort särskilt bra ifrån mig i sådana tester.

*skrattar så katetern hoppar ur*

För att återgå till min nya och övermåttan intressanta vinkling: om man bara förmår göra en korrekt bedömning av intelligensen hos dem som faktiskt är mer korkade, vad skulle effekten av detta bli? (dvs att man inte förmår vare sig inse eller kvantifiera intelligensen hos dem som är smartare, man tycker bara de är obegripliga och förargliga kanske?)
2006-08-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Fatta sjalvklara skamt osv.
Sjalvklara skamt, du menar att man stavar fel for att skamta?
2006-08-18, 12:23
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

Du frateniserar med korkskallar av det manliga släktet. "män i allmänhet" var nog en väldigt grov överdrift vågar jag påstå.

PS. Hyffsat intelligent i alla fall.DS
2006-08-18, 12:53
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)
blir upphetsad av tjejer som är smartare än mig

hur smart jag är? ganska smart...
2006-08-18, 12:57
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Men förmågan att bedöma någon annans intelligens då, är den så självklar?
Jämför med ett IQ-test: Testförfattaren måste ju vara smartare än den smartaste som gör testet.
eeeeh... eller så inte...

att skapa en förutsägbar serie siffror/bilder/figurer kräver (säg) 100 i IQ

att sedan för en annan att hitta det förutsägbara som den första har hittat på kräver mycket mer (säg 140 i IQ)
2006-08-18, 13:22
Bannlyst
wigwags intelligenstest

(1 16 27 16 ?) Vilken är den femte siffran i talföljden? Den som inte klarar testet är dum i huvet!
2006-08-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
wigwags intelligenstest

(1 16 27 16 ?) Vilken är den femte siffran i talföljden? Den som inte klarar testet är dum i huvet!

7?

Tänkte egentligen säga att det inte är så svårt att lista ut om någon är smartare än man själv är. De kommer ofta komma på bättre lösningar på problem än vad man själv gör. Det svåra kanske är att inse och våga erkänna genialiteten i andras idéer, särskilt om man själv är relativt korkad.
2006-08-18, 16:19
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
wigwags intelligenstest

ypp är dum i huvet!
2006-08-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
ypp är dum i huvet!

På grund av mitt korrekta ( ) svar eller min idé om hur man listar ut vilka som är smartare än man själv är?
2006-08-18, 17:33
Medlem
jaha jovissts avatar
Jag har inte läst tråden, antar att den mynnat ur en feministiskt tolkad världsbild, (där kartan, som bekant, äger högre prioritet än den faktiska terrängen) men jag älskar verkligen intelligenta kvinnor, och, inbillar jag mig, dom mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in