Citat:
Ursprungligen postat av majorna hammerskins
Ett aldrig så gnistrande intellekt är såklart inte acceptabelt om det till exempel skulle råka tillhöra ett socialt cp. Eller någon som är ful. Eller om det är en töntig intelligens som med största sannolikhet aldrig kommer komma till vettig användning. Allt New Age-trams om typ "taktil intelligens" eller "kinetisk intelligens" är såklart uppfunnet av rasande dyslexiker som inte vill acceptera att de lider av vidriga hjärnskador som borde rendera i omedelbar avlivning. Jag gillar i alla fall hela tanken med att dela in folk i värdeskilda grupper, och för detta ändamål synes mig IQ-tester (som på något relativt tillförlitligt sätt mäter den gamla g-faktorn) vara ett ganska rimligt redskap. Min enda egentliga reservation härvidlag skulle väl bestå i det faktum att jag själv aldrig gjort särskilt bra ifrån mig i sådana tester.

*skrattar så katetern hoppar ur*
För att återgå till min nya och övermåttan intressanta vinkling: om man bara förmår göra en korrekt bedömning av intelligensen hos dem som faktiskt
är mer korkade, vad skulle effekten av detta bli? (dvs att man inte förmår vare sig inse eller kvantifiera intelligensen hos dem som är smartare, man tycker bara de är obegripliga och förargliga kanske?)