2024-01-16, 22:08
Medlem
2-3 gånger i veckan men dragit ner på det rejält. Blivit extremt dyrt med luncher. Inte samma värde för pengarna.
Citera
2024-01-16, 22:08
Moderator
Neksnors avatar
Jag skulle tro att jag gör det en till två gånger per vecka. Till stor del handlar det om att jag "vill vara mig själv för en stund" eller hur den där ölreklamen låter. Jag "följer" också några jobbnära lunchmenyer och passar på när det är något extra trevligt.
Citera
2024-01-16, 22:11
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
125 för lunch? Snacka om att kasta pengar i sjön. Det blir cirka 3000 k i månaden du kunde lägga på att köpa snygga kläder, parfymer eller annat.

Fast du lagar ju inte mat gratis själv heller å andra sidan, så du skulle ju inte spara 3000 kr/mån på att laga hemma.

Själv blir det nog att jag äter ute ca 1/3, matlåda 1/3 och frysrätt 1/3. Så totalkostnaden blir väl någonstans i mitten, kanske 50 kr/dag i genomsnitt.
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-01-16 kl. 22:15.
Citera
2024-01-16, 22:13
Medlem
loreleiis avatar
Visst händer det att man går och tar lunch med några kollegor nån gång ibland för att lyxa till det, men det är inget jag gör regelbundet. Tycker det är smidigt och ekonomiskt att ta med matlådor hemifrån.
Citera
2024-01-16, 22:37
Medlem
Miekkalinnas avatar
Äter ute 4-5 dagar i veckan. Har kort ifrån jobbet där jag kan äta för 2500 kr i mån.
Jag är stammis på 5 matställen i området jag arbetar. Äter dock aldrig om det är falukorv, köttbullar, spaghetti eller annat billigt som jag kan göra själv godare hemma. Ska jag betala vill jag har riktigt god eller fin mat som fläskfile, schnitzel, biff, thaibuffe, lax eller något annat gott husman som jag inte kan laga själv på en kvart som t ex kåldolmar, raggmunk eller strömming.

Jag unnar mig detta då jag i början av mitt arbetsliv för 30 år sedan inte hade råd med att äta ute mer än 1 gång i veckan. Med min lilla begynnelselön fick jag leva på mackor och felix färdigrätter som man kunde köpa 5 för 90 kr. När jag efter några år dubblat min lön beslutade jag mig för att jag hade råd att unna mig ett restaurangbesök varje arbetsdag och aldrig äta mat värmd i micron. Man lever bara en gång och lunch är något jag avnjuter och inget jag bara kastar i mig för att bli mätt.
Senast redigerad av Miekkalinna 2024-01-16 kl. 22:40.
Citera
2024-01-16, 22:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fast du lagar ju inte mat gratis själv heller å andra sidan, så du skulle ju inte spara 3000 kr/mån på att laga hemma.

Själv blir det nog att jag äter ute ca 1/3, matlåda 1/3 och frysrätt 1/3. Så totalkostnaden blir väl någonstans i mitten, kanske 50 kr/dag i genomsnitt.
Idag åt jag skinkschnitzel (två skinkskivor med billig edamerost mellan) panerad, råstekt potatis. Skinkan kostade 19,90/kg. Det blir många billiga luncher det. Går göra pytt, grytor pastarätter och ugnsformar med den också.

När jag jobbade brukade jag väl äta lunch ute de gånger firman bjöd och ett par gånger till om år, ca. tre - fem gånger om år. Skulle aldrig i livet betala 125kr för en lunch! Man lagade ju ändå mat hemma så bara att göra dubbla/trippla - portioner och varva. Ibland gör man storkok på Söndag och får sex matlådor till frysen att plocka fram i nödfall. Findus/Dafgårds är verkligen inte gott, och jag blir inte mätt på en.
Citera
2024-01-16, 23:06
Medlem
Lunch inmundigas städse på restaurang. Oftast på samma ställe. Även om jag arbetar hemma blir det gärna i samband med andra ärenden att s.k. uteställe uppsökes.
Citera
2024-01-16, 23:07
Medlem
Kavajfyllos avatar
Vi har inte så många uteställen där jag jobbar (bilfirma) så det blir oftast matlåda.
Citera
2024-01-16, 23:08
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Jag har den ekonomin att jag äter det jag vill äta när jag vill.
Citera
2024-01-16, 23:17
Medlem
Äter aldrig ute nuförtiden. Där jag jobbar nu, så finns det i närområdet otroligt lite vettiga hak. Det enda som håller någon typ av klass sysslar bara med vegetariskt och det är verkligen inte min grej.
Å andra sidan så kan jag själv laga hyfsad mat, idag blev det panerade rödspätta med stekt potatis och en senaps/dillsås.
Citera
2024-01-17, 00:18
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vi har hyfsat bra mat på jobbet men nån gång per vecka högst går jag till någon restarang i närheten. I dag var en sån dag.

Exakt samma här. Bra mat till en riktigt bra peng på jobbet, men äter ute 1 gång i veckan på annat ställe ändå.
Citera
2024-01-17, 00:27
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag flänger en del i min tjänst och då är det naturligare att luncha ute där jag befinner mig.
Har kontorsdag en dag i veckan och då brukar jag gå ut och käka med kollegor och umgås. Både trevligt och god mat.
När jag jobbar hemma hoppar jag ofta lumchen eller käkar några ägg.
Det jämnar kanske inte ut sig i längden, men det är för jäkla trevligt att få en balanserad lunch med både salad till vilket jag sällan är motiverad nog att slänga ihop hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in