2024-01-18, 19:28
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jobbar med home styling, Stockholms innerstad. Äter alla luncher på restaurang.
Skräpmat med andra ord?
Citera
2024-01-18, 19:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Skräpmat med andra ord?

Nej. Bara det bästa är gott nog.
Citera
2024-01-18, 20:10
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Att någon som är över 18 år och tillräckligt intelligent för att skaffa sig ett jobb (vilket jobb som helst) bara kan laga fyra rätter är för mig helt obegripligt. Det finns kokböcker i mängder och ännu mer gratisrecept online.

OnT: Äter lunch ute absolut max en gång i veckan, då på grund av gemensam lunch med kollegorna. Det har blivit lite av en sport för mig att spendera så lite pengar som möjligt under en arbetsdag.

Självklart kan jag laga fler men brukar hålla mig till de enklaste. Steka nån köttbit och koka ris till det. Jag har helt enkelt inte lust att hitta på inköpslistor och spana recept. Jag lagar något enkelt som jag kan äta i 2-3 dagar. Några gånger om året får jag lust till att laga något nytt då spanar jag upp recept.
Tycker inte det har särskillt mycket med intelligens att göra. Har helt enkelt inga behov av att äta gott. Äter för att jag är hungrig.
Citera
2024-01-18, 20:16
Medlem
halaltarzans avatar
I regel matlåda eller hemma. För mycket folk, stress, pladder, mobiler och slammer på krogarna under lunchen.
Citera
2024-01-18, 20:53
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Tycker inte det har särskillt mycket med intelligens att göra. Har helt enkelt inga behov av att äta gott. Äter för att jag är hungrig.

Håller med om att det inte har med IQ att göra, men måste erkänna det känns lite som du är en person som tröttnat på att njuta av livet. Fattigt och mediokert på något sätt (och då menar jag inte ekonomiskt).
Citera
2024-01-19, 22:24
Medlem
Att ta med mat har jag aldrig ens tänkt på. Det är ju mycket mer praktiskt att köpa färdig lunch på närliggande restauranger.
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Äter aldrig lunch ute. Jobbar på sjukhus så det är inte bara att smita iväg i sina scrubs, så långa raster har vi inte heller.
Det förstår jag!
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Som vanlig knegare är det ju för dyrt helt enkelt. Det är ju som å jobba 7 Tim istället för 8...matlåda kostar ju nästan inget.
Det förstår jag också!
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det vore intressant att få veta vad ni som äter lunch ute på restaurang arbetar med. Själv har jag inte tid åt att hänga på restaurang. Det blir matlåda som jag slafsar i mig snabbt och sen drar jag ut och jobbar igen. 40 min lunch har vi på jobbet men det blir att man käkar på 20 min och sen får det räcka.

Ofta skippar jag lunchen för att hinna med allt som ska göras, äter den vid ett senare tillfälle eller så har jag matlådan med mig och käkar den där jag för tillfället är.
Jag har alltid haft möjlighet att ta så lång lunch jag behöver. Istället jobbar jag längre, om lunchen tar längre tid.
Citat:
Skräpmat med andra ord?
Öh. Va??
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Självklart kan jag laga fler men brukar hålla mig till de enklaste. Steka nån köttbit och koka ris till det. Jag har helt enkelt inte lust att hitta på inköpslistor och spana recept. Jag lagar något enkelt som jag kan äta i 2-3 dagar. Några gånger om året får jag lust till att laga något nytt då spanar jag upp recept.
Vilket otroligt tråkigt liv du lever
Citera
2024-01-21, 03:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Förut när jag jobbade heltid i stan hade jag alltid Rikskuponger och åt ute nästan varje dag.
De gånger jag inte hade Rikskuponger fanns det schyssta husmankrogar som sålde lunchkuponger t ex 10 st i ett häfte och då fick man 10% rabatt eller 1 lunch gratis.

Numera äter jag hemma om jag jobbar hemma eller så tar jag med gårdagens rester. Vi lagar alltid lite extra mycket mat så det ska bli 2 luncher över. Äter ändå lunch ute ibland men då på bra krogar. Det finns så mycket skräp numera.
Citera
2024-01-21, 07:28
Avslutad
Nästintill varenda dag
Citera
2024-01-21, 07:28
Avslutad
Citat:
125 för lunch? Snacka om att kasta pengar i sjön. Det blir cirka 3000 k i månaden du kunde lägga på att köpa snygga kläder, parfymer eller annat.
Han kanske bara äter mackor etc hemma och detta är hans ordentliga mål om dagen?
Citera
2024-01-21, 09:59
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förut när jag jobbade heltid i stan hade jag alltid Rikskuponger och åt ute nästan varje dag.
De gånger jag inte hade Rikskuponger fanns det schyssta husmankrogar som sålde lunchkuponger t ex 10 st i ett häfte och då fick man 10% rabatt eller 1 lunch gratis.

Numera äter jag hemma om jag jobbar hemma eller så tar jag med gårdagens rester. Vi lagar alltid lite extra mycket mat så det ska bli 2 luncher över. Äter ändå lunch ute ibland men då på bra krogar. Det finns så mycket skräp numera.
Finns rikskuponger kvar? När jag jobbade vid Norra Stationsgatan fanns det ett ställe på gatan i närheten som hade husmanskors som vi alltid gick till. Det var bara någon minut att gå men kommer ihåg det var riktigt gott käk och ingick nybakat bröd. Alltid proppat med folk. Med Rikskuponer kändes det ok för man såg liksom aldrid de pengarna då de drogs i från lönen.
Men tycker det är oekonomiskt, visst man kan unna sig det på fredagar men annars så kan man lägga de pengarna på andra saker.
Citera
2024-01-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
När jag börjare arbeta som golvläggare under 90-talet så åt vi alla från firman ute en gång i veckan - varje Fredag. Dom andra dagarna åt vi matlåda som kom hemifrån. Konstigt nog har det följt med mig än idag. En gång i veckan äter jag ute under arbetsveckan.

Du som arbetar och ska äta lunch. Hur ofta äter du lunch ute (restaurang) under veckan?

Annat?

(Här har vi en lyxlirare som är golvläggare som äter mycket lyxmat. Ett avsnitt från Lyxfällan (inte jag i filmen)):
https://pluto.tv/sv/on-demand/series/621737f8a5b2950013c2abcc/season/26/episode/6242b500cb3fb60013457ae3?utm_source=google&utm_med ium=textsearch&utm_campaign=1004099&utm_content=10 016464&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA75itBhA6EiwAkho9 e8eHUJR10WKSv4lvba7eC5u4M1A5g17aLPPjrspXqryZ33T-rfBBoRoCE1EQAvD_BwE)
Vilken lustigkurre. "Så du betalar ingen skatt?". Rakt och kort svar på det(som ingen skam.): "Nej!".
Citera
2024-01-21, 12:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Finns rikskuponger kvar? När jag jobbade vid Norra Stationsgatan fanns det ett ställe på gatan i närheten som hade husmanskors som vi alltid gick till. Det var bara någon minut att gå men kommer ihåg det var riktigt gott käk och ingick nybakat bröd. Alltid proppat med folk. Med Rikskuponer kändes det ok för man såg liksom aldrid de pengarna då de drogs i från lönen.
Men tycker det är oekonomiskt, visst man kan unna sig det på fredagar men annars så kan man lägga de pengarna på andra saker.
Ja, bra lunch är viktigt. Men man blir besviken numera. Jag kommer ju ihåg alla de här fina riktiga krogarna som fanns förr, där man fick bröd smör sallad kaffe och måltidsdryck på köpet!!

Det finns få husmanskrogar kvar numera och de är ofta lite dyrare.
Men förr i tiden var det ju liksom en billig lunch med rikskuponger.
Under 90-talet var det 50 - 60 kr för en lunch och sen 00-taket 60 - 70 kr. Osv. Och nu idag på enkel italiensk krog i centrala Stockholm kostar det 130 kr. Minst! Då får du en tallrik pasta med en urvattnad tomatsås. Det är helt sjukt. Dricka ingår inte.
Galet! Hade inflationen inte rört på sig mer än VANLIGT hade dagens lunch kostat 80-90 kr.

Ute i förorterna verkar numera de bättre husmanskrogarna ligga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in