Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-15, 12:48
  #1
Medlem
Ivan221s avatar
Tjena! Min burk är en lenovo 2020 gaming desktop från mediamarkt, 32 gb ram, intel i5 9400f, gtx 1660 super, 1 tb m.2 ssd & 4 tb HDD.

Den har svårt med många saker, den är långsam även med gamla spel, och med operativ systemet.

Vad borje jag göra? Vad har ni för tips?
Citera
2024-01-15, 12:51
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Börjar med att utföra en ren och ny installation som avser operativsystemet. Därefter läsa in fräscha drivrutiner till hårdvaran samt uppdatera och patcha upp operativsystemet.
Citera
2024-01-15, 17:30
  #3
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan221
Tjena! Min burk är en lenovo 2020 gaming desktop från mediamarkt, 32 gb ram, intel i5 9400f, gtx 1660 super, 1 tb m.2 ssd & 4 tb HDD.

Den har svårt med många saker, den är långsam även med gamla spel, och med operativ systemet.

Vad borje jag göra? Vad har ni för tips?

Du får väl ta och klocka?
Citera
2024-01-15, 18:49
  #4
Medlem
BlaBalks avatar
Antar att du redan har operativsystemet på din m.2-disk. Om du har en enda partition som du fyllt med skit skulle jag också råda att blåsa om den och installera operativsystemet på en egen partition dit du inte sparar någonting annat, och ser till att ha lite marginal med storleken på den.

Tipsen du fått låter ju bra. Installera om den från början så att du blir av med allt skräp du samlat på dig.

Sen finns det väl att hämta lite om du uppgraderar CPU och GPU också. Men om du inte vill byta moderkort också så har du inte så mycket alternativ på CPU-sidan, utan det är att uppgradera till någon med fler kärnor och trådar. Kanske går att hitta någon i7 eller i9 9900 begagnad för en billig peng, håll utkik på Sweclockers marknadsplats.

GPU'n är ganska föråldrad den med. Nuförtiden är inte grafikkorten särdeles dyra (som de var för ett par år sedan), så det går att hitta ganska rejäla uppgraderingar för ett par-tre tusenlappar (begagnat tänker jag då).

Finns ibland en del "uppgraderingspaket" att köpa på Sweclockers marknadsplats ibland, kan vara värt att hålla utkik efter förra generationens moderkort och CPU att uppgradera med, det skulle jag nog säga kan göra störst skillnad per krona om du ska uppgradera hårdvara.
Citera
2024-01-15, 22:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan221
Tjena! Min burk är en lenovo 2020 gaming desktop från mediamarkt, 32 gb ram, intel i5 9400f, gtx 1660 super, 1 tb m.2 ssd & 4 tb HDD.

Den har svårt med många saker, den är långsam även med gamla spel, och med operativ systemet.

Vad borje jag göra? Vad har ni för tips?

Har du några exempel på vilka gamla spel som går segt? Även om GTX 1660 super har några år på nacken så bör det flyta på ganska ok i kombination med din övriga setup - förutsatt att du kör en clean installation som andra föreslagit. Speciellt om du nöjer dig med att köra i 1080p.
Citera
2024-01-16, 09:34
  #6
Medlem
Ivan221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Har du några exempel på vilka gamla spel som går segt? Även om GTX 1660 super har några år på nacken så bör det flyta på ganska ok i kombination med din övriga setup - förutsatt att du kör en clean installation som andra föreslagit. Speciellt om du nöjer dig med att köra i 1080p.

GTA 5, CS 1.6, Half life 2, CS 2, BeamNG Drive, och hela operativa systemet helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback