Citat:
Ursprungligen postat av
Vitman-33
Absolut inte, alla ingripanden skall filmas och övervakas. Finns absolut ingen anledning varför detta inte sker. För att öka allmänhetens förtroende så gäller total insyn. Detta för att skydda Demokratin och mänskliga rättigheter.
Jag håller inte med dig helt. Poliser (uniformerad, inte span eller civila som kan röjas) i yttre tjänst skall numera bära kamera vilket jag stödjer helt och tycker själv att kroppskameran både kan förhindra att det blir bråk och i senare skede underlätta lagföring.
Däremot så ingriper vi mot många människor som är i väldigt utsatta situationer (misstänkta såväl som psykisk ohälsa, LOBar, olyckor etc) där det är extremt hänsynslöst att filma dessa. Personer från flera av kategorierna har sagt i radiobilen att de känt sig väldigt utsatta och inte vill ”hamna på youtube” till allmän beskådan. Sunt förnuft får helt enkelt råda och jag ångrar inte att jag skällt ut personer som filmat svårt skadade eller liknande med hänvisning till vanligt hyfs.
Argumentet ”jag får filma” borde föranleda tanken ”bör jag, av hänsyn till annan och för vem gör jag det) samt att det inte får hindra mig i min myndighetsutövning.