2024-01-13, 19:34
Medlem
polishatande sida ju.. pinsamt
Citera
2024-01-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Varför är du då så orolig att detta filmas? Om allt gåt rätt till finns ingen anlednig att inte filma eller hur.
Återigen, varför känner du behovet av att alltid filma? Jag säger inte att du inte får (vilket du får) men man måste alltid motivera syftet. Jag har i tidigare inlägg svarat på varför det kan finnas tillfällen då man INTE bör (respekt, hänsyn etc) eller får filma (hindrandet av myndighetsutövning exv). Jag förstår självklart att Polisen har en annorlunda roll än andra yrken varför liknelsen blir lite haltande men hade du själv velat arbeta när personer med hederliga (bättre) eller mindre hederliga (kass) avsikter filmar i okänt syfte? Vem kommer ta del av materialet och hur kommer det att presenteras? Det är ganska lätt att vinkla något för sitt eget syfte och då skada Polisens arbete mer eller mindre avsiktligt.
Citera
2024-01-13, 19:53
Medlem
Citat:
Befälen bär oftast kamera inte understådda, det finns fortfarande inte ett krav att bära kroppskamera inom Poliskåren. Ca 1/10 bär kroppskamera oftast är det befälen som bär kroppskamera.
Samtliga i min region bär alltid kroppskamera, yttre befäl såväl som ingripande- och områdespoliser och alla ska göra det i hela landet.
Citera
2024-01-13, 19:55
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Väldigt otäckt att människor hellre stoppar huvudet i sanden istället för att påpeka felaktigt beteende av en myndighet. Fortsätter det så här så kan jag lugnt säga att vi är påväg åt fel håll. När allmänheten slutar bry sig så är våran Demokrati hotad. Jag har sett hur människor röstar med sina känslor men när resultatet faller så vill man inte stå vid sin åsikt. Det viktiga är att förstå att makten utgår ifrån folket. Dom människor som vill medvetandegöra detta är dom som faktiskt förstår detta. Jag skäms över hur människor helt enkelt skiter i hur lagstiftande myndigheter kan bete sig utan insyn. Det här är vad Demokrati är, förneka detta och du får en diktatur där människor (fega) sådanna enbart bryr sig om sig själva och vill putta problemen längre bort för att undvika ansvar.
Svenskar är ett genetiskt sjukt och lättlurat folk vilket är förklaringen till att så många stoppar huvudet i sanden istället för att uppmärksamma hur dessa incidenter kan vara del av ett större systematiskt brytande mot legalitetsprincipen och lag.
Senast redigerad av Tjena_67 2024-01-13 kl. 20:11.
Citera
2024-01-13, 19:57
Medlem
Citat:
Men är det inte ironiskt att då sätta upp övervakningskameror på allmän plats?. Att utöka övervakningen mot den allmänna befolkningen medans komma med bortförklaringar att "vi får inte ha kameror för att vi kan kränka människor"?. Det går att retuchera videoklipp och ta bort dom som inte har med ärendet att göra inkl Poliser, låt höra svaret på denna fråga.
Inte det minsta. Övervakningskameror finns för att förhindra och hjälpa till att lösa brott. Syftet är därmed annorlunda än att filma ett polisingripande.

Jag har inte sagt att du inte får men man kanske ska ta sig en funderare på varför och i vilket syfte man filmar samt hur det påverkar ingripandet. Det kan innebära en säkerhetsrisk inte minst. Vad sägs om att ett helt legitimt ingripande som filmas leder till att den misstänkte spelar skadad/har mer ont än den har/blåljuger? Tro mig, det har hänt mig själv.

Den som filmar för att lägga ut en ”smaskig” video bryr sig knappast om att retuschera bort något av hänsyn till den som det ingrips mot eller tredje man. Alternativt så redigeras det för att passa ett syfte (lägga på ljud som inte finns eller klippa bort väsentliga delar som förklarar varför).

Utöver detta så är det en del som verkligen inte har på agendan att skydda demokrati och andra medborgare.
Senast redigerad av Krulf 2024-01-13 kl. 20:02.
Citera
2024-01-13, 19:59
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jo, det verkar rimligt. Mitt förtroende för dom är helt obefintligt.
Det är skrämmande att nu har moderatorerna censurerat vissa inlägg i tråden...

Bl.a. tyckte moderatorn inte medlemmarna skulle få läsa följande tweet:

Polisnyt @PolisNytt . Nov 30, 2022
Citat:
Polisens kroppskameror är enbart där för
poliserna själva och är en falsk trygghet för
oss. Ofta stänger polisen av
kroppskameran för att dölja brott och
bristande kompetens.
Citera
2024-01-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Återigen, varför känner du behovet av att alltid filma? Jag säger inte att du inte får (vilket du får) men man måste alltid motivera syftet. Jag har i tidigare inlägg svarat på varför det kan finnas tillfällen då man INTE bör (respekt, hänsyn etc) eller får filma (hindrandet av myndighetsutövning exv).
Måste han motivera varför han använder sina ögon också? Filmandet är inte en brottslig handling. Och ditt antagande om att det alltid måste motiveras är ohållbart. Det finns legitima skäl att filma, som att dokumentera händelser eller säkerhetsproblem.
Citat:
Jag förstår självklart att Polisen har en annorlunda roll än andra yrken varför liknelsen blir lite haltande men hade du själv velat arbeta när personer med hederliga (bättre) eller mindre hederliga (kass) avsikter filmar i okänt syfte?
Att insinuera att människor är mindre hederliga bara för att de filmar är inte bara överdrivet utan även ohederligt. Det är som att säga att någon är en skurk bara för att de använder en kamera. Absurt.
Citat:
Vem kommer ta del av materialet och hur kommer det att presenteras? Det är ganska lätt att vinkla något för sitt eget syfte och då skada Polisens arbete mer eller mindre avsiktligt.

Att anta att allt filmat material kommer att vinklas för att skada är paranoid och saknar grund. Många filmer för personlig användning eller för att dela objektiva observationer.

Om polisarbetet kan skadas av att bli filmat, kanske bör man granska polisens arbetsmetoder istället.
Senast redigerad av Expat2024 2024-01-13 kl. 20:06.
Citera
2024-01-13, 20:07
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det påståendet får nog du ta och styrka med en källa så att tråden inte omedelbart kvalificerar för (FB) Konspirationer och alternativa teorier.
Det kommer aldrig tillåtas produceras en sådan rapport. Det kommer vårt politiserade rättsväsende blockera/mörklägga och visselblåsarna kommer straffas hårt.

En som försökt lyfta upp politiseringen och den korrupta samverkan mellan polis, åklagare och domare är den framlidne advokaten och universitetslektorn Stig Centervall. Han märkte av hur poliser tilläts ljuga ohämmat i domstol utan att vare sig domstol eller åklagare gjorde något efteråt.

Läs samtliga artiklar från honom:

Citat:
I början av veckan lämnade advokaten Stig Centerwall in en tio sidor lång anmälan till Justitieombudsmannen, JO, mot ett flertal poliser. Han anser att poliserna ljugit och uppträtt konspiratoriskt i samband med rättgångarna efter kravallerna vid EU-toppmötet i Göteborg 2001.

Stig Centerwall har på nära håll följt rättegångarna och efterspelet till kravallerna i samband med EU-toppmötet i Göteborg. Han menar att det finns poliser som har ljugit i rätten, och att dessa således bör dömas för mened.
Det finns även ett brott som heter ”Anmäler oskyldig till åtal”, en prövning av den brottsrubriceringen kan också bli aktuell, säger Stig Centerwall till Arbetaren.
Under rättegången mot den nederländske aktivisten och cykelreparatören Maarten Blok (Arbetaren 40/04) anser Stig Centerwall att det fanns tre poliser som medvetet ljög.
Om JO väcker åtal och någon av de tre dömds för mened kan ingen annan påföljd än fängelse bli aktuellt, säger Stig Centerwall.
Den polisman som var målsägande i fallet med Maarten Blok har uppenbarligen inte heller talat sanning under rättegången.
- Men han kan dock inte åtalas för mened, i och med att han var målsägande, säger Stig Centerwall.
Huvudändamålet för Stig Centerwall är dock inte att sätta dit enskilda polismän, utan att visa på konspiratoriska detaljer i polisens agerande.

- Bevismaterial har manipulerats. Till exempel har ljud på videofilmer lagts in där de inte ska. Dessutom tror jag att polisen i Göteborg sitter och trycker på fler filmer från kravallerna i sitt arkiv. Filmer som inte skulle vara till polisens fördel om dem kom fram, säger Stig Centerwall.

Joakim Blom Arbetaren nr 1-2, 2005

Citat:
Psykopaters utnyttjande av rättsväsendet

Psykopater drar sig inte för någontin alls. De kan använda sig av rättsapparaten för att med falska påståenden röja någon ur vägen.
oskyldigt anklagad är inget ovanligt. Oskyldigt dömd är inte heller sällsynt. Ofta är det en psykopat som ligger bakom.

Psykopati.se slår gärna ett slag för tidningen FÖRSVARAREN , utgiven av göteborgadvokaten Stig Centerwall.

I FRIA TIDNINGEN redogör Stig Centerwall för hur sanningen ser ut i Sveriges domstolar och i rättsväsendet i stort och det är en skrämmande bild han målar upp.

"Att bläddra igenom premiärnumret av Försvararen känns som att bevittna en uppgörelse. En bild målas upp av hur polis, åklagare och domstolar som håller varandra om ryggen och agerar i samförstånd. Mot detta står försvarsadvokater som upplever att deras roll i rättsprocessen reducerats till en form av dekorativ rekvisita."

"När advokaten kommer in är det som något katten har släpat in, någon som ska sitta där för att det står så i lagen. Ibland säger vi att ”stämt är dömt”. Man har en högre tilltro till åklagare än vad man har till den tilltalade och advokaten. Mellan åklagare och domare finns det en helt annan ton, en överdriven vänlighet. Det är ett farligt spel man håller på "

"Kritik mot rättsväsendet från praktiserande jurister är känsliga saker. Granskningar av enskilda domar eller rättsprocesser välkomnas ofta av det juridiska etablissemanget, som en del av ett demokratiskt förbättringsarbete. Men om kritiken istället för att peka på imperfektioner i ett i grunden välfungerande maskineri riktar sig mot grundläggande systemfel tenderar reaktionerna att bli starka. Något som inte minst justitiekanslern, JK, fick erfara då denne för några år sedan artikulerade kontroversiella åsikter i massmedia.
Dussintals oskyldigt dömda avtjänar straff i svenska fängelser, menade JK. Som därefter provocerade ytterligare genom att offentligt tillstå att även poliser kan ljuga under ed, antingen för att skydda varandra eller för att få till stånd fällande domar där tillräckliga bevis saknas.

Genklangen liknade en ryggmärgsreflex. Poliser, högt uppsatta jurister och förre justitieministern Thomas Bodström reste sig som en man, avfärdade påståendena och anklagade JK för att skada rättsstaten.

Stig Centerwall är inte förvånad"
Citera
2024-01-13, 20:10
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expat2024
Måste han motivera varför han använder sina ögon också? Filmandet är inte en brottslig handling. Och ditt antagande om att det alltid måste motiveras är ohållbart. Det finns legitima skäl att filma, som att dokumentera händelser eller säkerhetsproblem.
Att insinuera att människor är mindre hederliga bara för att de filmar är inte bara överdrivet utan även ohederligt. Det är som att säga att någon är en skurk bara för att de använder en kamera. Absurt.

Att anta att allt filmat material kommer att vinklas för att skada är paranoid och saknar grund. Många filmer för personlig användning eller för att dela objektiva observationer.

Om polisarbetet kan skadas av att bli filmat, kanske bör man granska polisens arbetsmetoder istället.
Film och ljud är objektiva bevis som korrupta poliser inte tycker om pga då kan det exponerar när de ljuger kollektivt i domstol.

Fd poliser kan intyga att detta sker.

Det finns bra ärliga människor inom polisen men dessa har även psykopatistörda kollegor.

Ifall du som polis inte ställer upp på att ljuga för kollegorna, om lögn nu behövs, så råkar du illa ut.
Senast redigerad av Tjena_67 2024-01-13 kl. 20:13.
Citera
2024-01-13, 20:16
Medlem
Citat:
Befälen bär oftast kamera inte understådda, det finns fortfarande inte ett krav att bära kroppskamera inom Poliskåren. Ca 1/10 bär kroppskamera oftast är det befälen som bär kroppskamera.
Fortfarande, sluta upp att begå kriminella handlingar så slipper ni polisen. Sluta gapa hora, fitta och mammas knulleri hela tiden likaså. Varför inte vända på det helt? Vi sätter fast kameror på er som filmar 24/7 så får vi se hur verkligheten ser ut..

Som sagt, du förstår nog inte hur du framstår. Hederligt folk och riktiga gangstrar stöter sällan på polisen. De enda som gör det är dagdrönare, JaHallas skäggsoldater samt kriminella kategori IQ75.

Du bör med andra ord hålla dig till kommentatorsfältet på YouTubes svenska hiphop-scen..
Citera
2024-01-13, 20:21
Medlem
Tjena_67s avatar
Våga visselblåsa och du kommer råka illa ut!

Citat:
Tystnadskulturen har bäddat för polisens misslyckanden.

Polisledningen borde jaga brottslingar – inte kritiker.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/tystnadskulturen-ar-polisens-storsta-problem/
Citera
2024-01-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expat2024

Nu läser du mina inlägg som fan läser bibeln och plockar ut delar så att helheten där svaren på alla dina påståenden finns.

Där jag skriver att något kan användas innebär inte att jag menar att det alltid är så och kommer bli på ett visst sätt. Lika lite att alla har samma agenda med sitt filmande.

Jag motsätter mig inte filmandet, jag menar att man måste ha en bredare syn på det än att man tvunget ska och måste i alla lägen. Kroppskamerorna är ett viktigt verktyg för oss och om allmänheten vill filma så varsågod så länge det återigen inte stör myndighetsutövning. Det enda jag poängterar är att man bör fundera på VARFÖR och FÖR VEM man filmar och då ibland välja att inte göra det. Men jag förbjuder ingen utöver ovan undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in