Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-13, 17:10
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Synonymer till dåre
tok, stolle, dumbom, knäppskalle, knasboll, fåne, fån, vettvilling, galenpanna, idiot, galning, tokstolle, dårfink, imbecill, psykfall; fjolla, toka; (åld.) sinnessjuk, mentalsjuk, dårhushjon; entusiast, fantast, freak
motsatsord
geni, klokhuvud

Vad betyder dåre?
tok, stolle;
(ålderdomligt ord) psykiskt sjuk person || -n;
dårar
Vad menar du specifikt? Jag förstår vad orden betyder. Men varför tycker du att jag är en "dåre"?
Citera
2024-01-13, 17:14
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
En sak skall innehavaren av kontot ha cred för och det är att han eller hon låter alla sorters kommentarer stå kvar, sållar inte bort de som säger emot andra åsikter. Likväl som att fördöma personangrepp och uthängningar.

Det märkliga blir också att de som skriker högst om att polisen är mesar som inte vågar göra något, skriker lika högt när ett ingripande slutar i våldsamheter (jag är medveten om att det är skillnad på övertramp från polis/OV/väktares håll och fullt legitima ingripande som är våldsamma och försvarar inte de förra).

Men som polis själv skulle jag säga att kontot fyller en funktion och är inget fan av kollegor som rutinmässigt går över gränsen då det gör mitt jobb svårare och ”smutsar ner uniformen”. Däremot finns det tillfällen där det blir fel av olika orsaker och att då skrika, filma och hetsa gör bara saken värre på plats. Likaså när man får se en kort sekvens av ett långt förlopp.

Att jobba som Polis idag är banne mig inte lätt, klart som fan snutar som har sämre koll på sitt humör kukar ur mellan varven. Inget konstigt med det , visar det sig att en åtgärd är helt obefogad utförd i någon form av sadistiskt syfte tex så kommer Polismannen straffas för det.
Citera
2024-01-13, 17:16
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
En sak skall innehavaren av kontot ha cred för och det är att han eller hon låter alla sorters kommentarer stå kvar, sållar inte bort de som säger emot andra åsikter. Likväl som att fördöma personangrepp och uthängningar.

Det märkliga blir också att de som skriker högst om att polisen är mesar som inte vågar göra något, skriker lika högt när ett ingripande slutar i våldsamheter (jag är medveten om att det är skillnad på övertramp från polis/OV/väktares håll och fullt legitima ingripande som är våldsamma och försvarar inte de förra).

Men som polis själv skulle jag säga att kontot fyller en funktion och är inget fan av kollegor som rutinmässigt går över gränsen då det gör mitt jobb svårare och ”smutsar ner uniformen”. Däremot finns det tillfällen där det blir fel av olika orsaker och att då skrika, filma och hetsa gör bara saken värre på plats. Likaså när man får se en kort sekvens av ett långt förlopp.
Absolut inte, alla ingripanden skall filmas och övervakas. Finns absolut ingen anledning varför detta inte sker. För att öka allmänhetens förtroende så gäller total insyn. Detta för att skydda Demokratin och mänskliga rättigheter.

Makten utgår ifrån folket.
Senast redigerad av Vitman-33 2024-01-13 kl. 17:21.
Citera
2024-01-13, 17:21
Medlem
GeleZachas avatar
Tycker Polisnytt är bra. Inte för att polisen gör fel i alla situationer de visar, men det är bra att kunna bilda sig en uppfattning på gott och ont.
Citera
2024-01-13, 17:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Sedan är åklagare, polis och domarkåren i maskopi och ombesörjer så inga åtal väcks eller domar fälls.
Det påståendet får nog du ta och styrka med en källa så att tråden inte omedelbart kvalificerar för (FB) Konspirationer och alternativa teorier.
Citera
2024-01-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Absolut inte, alla ingripanden skall filmas och övervakas. Finns absolut ingen anledning varför detta inte sker. För att öka allmänhetens förtroende så gäller total insyn. Detta för att skydda Demokratin och mänskliga rättigheter.

Jag håller inte med dig helt. Poliser (uniformerad, inte span eller civila som kan röjas) i yttre tjänst skall numera bära kamera vilket jag stödjer helt och tycker själv att kroppskameran både kan förhindra att det blir bråk och i senare skede underlätta lagföring.

Däremot så ingriper vi mot många människor som är i väldigt utsatta situationer (misstänkta såväl som psykisk ohälsa, LOBar, olyckor etc) där det är extremt hänsynslöst att filma dessa. Personer från flera av kategorierna har sagt i radiobilen att de känt sig väldigt utsatta och inte vill ”hamna på youtube” till allmän beskådan. Sunt förnuft får helt enkelt råda och jag ångrar inte att jag skällt ut personer som filmat svårt skadade eller liknande med hänvisning till vanligt hyfs.

Argumentet ”jag får filma” borde föranleda tanken ”bör jag, av hänsyn till annan och för vem gör jag det) samt att det inte får hindra mig i min myndighetsutövning.
Citera
2024-01-13, 17:32
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Jag håller inte med dig helt. Poliser (uniformerad, inte span eller civila som kan röjas) i yttre tjänst skall numera bära kamera vilket jag stödjer helt och tycker själv att kroppskameran både kan förhindra att det blir bråk och i senare skede underlätta lagföring.

Däremot så ingriper vi mot många människor som är i väldigt utsatta situationer (misstänkta såväl som psykisk ohälsa, LOBar, olyckor etc) där det är extremt hänsynslöst att filma dessa. Personer från flera av kategorierna har sagt i radiobilen att de känt sig väldigt utsatta och inte vill ”hamna på youtube” till allmän beskådan. Sunt förnuft får helt enkelt råda och jag ångrar inte att jag skällt ut personer som filmat svårt skadade eller liknande med hänvisning till vanligt hyfs.

Argumentet ”jag får filma” borde föranleda tanken ”bör jag, av hänsyn till annan och för vem gör jag det) samt att det inte får hindra mig i min myndighetsutövning.
Men är det inte ironiskt att då sätta upp övervakningskameror på allmän plats?. Att utöka övervakningen mot den allmänna befolkningen medans komma med bortförklaringar att "vi får inte ha kameror för att vi kan kränka människor"?. Det går att retuchera videoklipp och ta bort dom som inte har med ärendet att göra inkl Poliser, låt höra svaret på denna fråga.
Senast redigerad av Vitman-33 2024-01-13 kl. 17:37.
Citera
2024-01-13, 17:33
Medlem
Vilken jävla idiot till polis men sådana finns det tyvärr många av. Har sett många filmer där dom reagera aggressivt när man är runt deras polisbil.
Dom har inga lagar som stöder detta men det skiter dom uppenbarligen i.
Citera
2024-01-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Polisen har kroppskameror numera så skitungarna har bevisläget mot sig. Problemet är bara att polisen bestämmer själva över materialet så deras egna maktens smutsiga hundar kommer även fortsättningsvis undan.
Ja precis, tekniken är så och då återgår felet till polisen. För metadata och loggar existerar inte när man raderar videon.

Är det inte märkligt att det alltid är samma typer som av nån outgrundlig anledning råkar ut för dessa elaka poliser.. Finns alltid nått rötägg inom alla yrken men pysslar du inte saker man inte ska så kommer man sällan nära en polis.

Vänstertomtar.. Skaffa ett jobb och sluta gå på bidrag så ska du se att dina polisbekymner försvinner.

Inte ens kriminella kommer i kontakt med polisen lika ofta som ni.
Citera
2024-01-13, 17:44
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Ja precis, tekniken är så och då återgår felet till polisen. För metadata och loggar existerar inte när man raderar videon.

Är det inte märkligt att det alltid är samma typer som av nån outgrundlig anledning råkar ut för dessa elaka poliser.. Finns alltid nått rötägg inom alla yrken men pysslar du inte saker man inte ska så kommer man sällan nära en polis.

Vänstertomtar.. Skaffa ett jobb och sluta gå på bidrag så ska du se att dina polisbekymner försvinner.

Inte ens kriminella kommer i kontakt med polisen lika ofta som ni.
Befälen bär oftast kamera inte understådda, det finns fortfarande inte ett krav att bära kroppskamera inom Poliskåren. Ca 1/10 bär kroppskamera oftast är det befälen som bär kroppskamera.
Senast redigerad av Vitman-33 2024-01-13 kl. 17:49.
Citera
2024-01-13, 18:48
Medlem
undra varför alla verkar va invandrare som pratar ghettosvenska
Citera
2024-01-13, 18:49
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:

Varför är du då så orolig att detta filmas? Om allt gåt rätt till finns ingen anlednig att inte filma eller hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in