2024-01-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Hur kan s mnga hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag r intresserad av ekonomi rent allmnt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna p diverse ekonomiprogram p regelbunden basis. Hrde detta nyss nr jag lyssnade p Plnboken samtidigt som jag lagade fredagskket. Jag fick en smrre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invnare. Det betyder grovt rknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara s laid back med sin ekonomi? Att tillta sig att hamna hos Kronofogden mste ju vara bland det smsta man kan gra. r det invandrarna som str fr de skyhga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni r uppvxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det vrsta som kunde hnda. Det har skerligen etsat sig fast och s tnker jag n i dag. Har inte ni ftt det med er? Har det pltsligt blivit OK att strunta i ekonomin och stta sig sjlv i en s pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrn ett samhllsperspektiv, men r ven intresserad av att hra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill grna lra mig mer och f kad frstelse. Fr mig r KFM ngot totalt frmmande.
I mitt fall; bilens skatt kom p Kivra, jag fick ingen notifikation, den gick till kronkalle. Simpelt misstag av mig (skulle kollat p Kivra varje mnad), sitter kvar i registret 3 r. I vrigt bra ekonomi, dvs, jag kan betala mina rkningar och kpa den mat jag vill, men nu r det som det r. Och ja, det r betalt.
Citera
2024-01-12, 21:37
Medlem
Citat:
Hur kan s mnga hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag r intresserad av ekonomi rent allmnt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna p diverse ekonomiprogram p regelbunden basis. Hrde detta nyss nr jag lyssnade p Plnboken samtidigt som jag lagade fredagskket. Jag fick en smrre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invnare. Det betyder grovt rknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara s laid back med sin ekonomi? Att tillta sig att hamna hos Kronofogden mste ju vara bland det smsta man kan gra. r det invandrarna som str fr de skyhga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni r uppvxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det vrsta som kunde hnda. Det har skerligen etsat sig fast och s tnker jag n i dag. Har inte ni ftt det med er? Har det pltsligt blivit OK att strunta i ekonomin och stta sig sjlv i en s pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrn ett samhllsperspektiv, men r ven intresserad av att hra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill grna lra mig mer och f kad frstelse. Fr mig r KFM ngot totalt frmmande.
Om du lter ditt ln p t.ex en miljon kronor g till inkassobolag s krver inkassobolagen i sin tur en del % av totalbeloppet du skall betala per mnad. (vanligtvis en spass stor del att r mer vrt fr en privatperson lta det g till skuldsanering med existensminimum kvar. Vanligtvis fr personen i frga mer ver i sin plnbok d n att betala tillbaka till inkassobolagen). Sjukt nog.
Citera
2024-01-12, 21:46
Medlem
volvo 240s avatar
En rkning gick dit innan jag ens tagit del av den. , rkning frn sjukhuset skickat hem till mig nr jag fortf ligger inne p sjukhuset, flyttar drefter till ett kortidsboende i en mnad och d har det visst gtt till kronofogden. Ren skit. Jag som dessutom inte kan ta del av brev etc sjlv d jag ju inte ser.... Att en rkning frn sjukhuset och regionen inte tar hnsyn till att man inte ens kunnat ta del av rkningen innan den gtt till kronofogden. S ltt kan en rkning allts hamna dr. Man tycker ju att de bnorde kunna se att jag fotrtf r inlagd p sjukhuset nr en sjukhuysrkning gr ivg och det r samma region som ordnade med att skicka ivg mig till ett boende och drmed inte tog del av ngon post. Staten borde ha bttre koll p sina medborgare s de borde tex inte skicka ivg en rkning till mig som jag inte kommer kunna ta del av som de sjlva sett till ... De borde kunna se en hel massa info om en och drmed fatta att de br ringa mig om nt r fel osv d jag inte kan lsa brev.... Jvla idioti.
Citera
2024-01-12, 22:12
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
4% d med andra ord,
skulle gissat p 10%

Det dr fr du utveckla. Fattar inte vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men man kommer vl inte undan skulden bara fr att fogden r inblandad?

Bra frga. r sjlv nyfiken p svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
I mitt fall; bilens skatt kom p Kivra, jag fick ingen notifikation, den gick till kronkalle. Simpelt misstag av mig (skulle kollat p Kivra varje mnad), sitter kvar i registret 3 r. I vrigt bra ekonomi, dvs, jag kan betala mina rkningar och kpa den mat jag vill, men nu r det som det r. Och ja, det r betalt.

Lter som ett enkelt misstag. Men jag mste ju frga varfr du inte kollar Kivra. r det fr mycket begrt att man ska titta i sin brevlda mer n en gng i mnaden? Jag tycker inte det. Sjlv kollar jag mina mail skert 20 gnger per dag.

Och vet jag att ngon speciell faktura som lurar runt hrnet, eller jag har haft ngon extraordinr utgift s r jag srskilt noggrann just d och passar mina konton och appar. Eller vad man nu har. Jag anvnder Klarna en hel del exempelvis.

Vad menar du med kvar i registret 3 r?

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
En rkning gick dit innan jag ens tagit del av den. , rkning frn sjukhuset skickat hem till mig nr jag fortf ligger inne p sjukhuset, flyttar drefter till ett kortidsboende i en mnad och d har det visst gtt till kronofogden. Ren skit. Jag som dessutom inte kan ta del av brev etc sjlv d jag ju inte ser.... Att en rkning frn sjukhuset och regionen inte tar hnsyn till att man inte ens kunnat ta del av rkningen innan den gtt till kronofogden. S ltt kan en rkning allts hamna dr. Man tycker ju att de bnorde kunna se att jag fotrtf r inlagd p sjukhuset nr en sjukhuysrkning gr ivg och det r samma region som ordnade med att skicka ivg mig till ett boende och drmed inte tog del av ngon post. Staten borde ha bttre koll p sina medborgare s de borde tex inte skicka ivg en rkning till mig som jag inte kommer kunna ta del av som de sjlva sett till ... De borde kunna se en hel massa info om en och drmed fatta att de br ringa mig om nt r fel osv d jag inte kan lsa brev.... Jvla idioti.

Lter rrigt vrre. Att vara blind ger inte frikort, inte heller att ligga p sjukhus. Varfr hll du inte extra noga koll d du visste att du skulle vara p sjukhus och stod infr en flytt? Jag hade nojjat som tusan ver rkningar och post och haft extra koll i ditt lge.

Kan man verkligen frvnta sig att staten ska ha koll p det sttet du menar..? Menar inte att frringa din situation men det r nog fr mycket begrt att staten ska veta att just du rkar vara p sjukhus det och det datumet.

Blir fr vrigt vldigt nyfiken p hur allt praktiskt kring myndighetskorrespondans fungerar nr man r blind och vilka hjlpmedel du anvnder. Har du gjort nn trd dr du berttar om din situation s man kan f insikt i hur det r att vara blind? Hur tusan anvnder du sociala medior exempelvis?? 😳

Men detta r vl lite off topic.
Senast redigerad av Sliskarn 2024-01-12 kl. 22:15.
Citera
2024-01-12, 22:14
Medlem
Men innan fogden kommer vl lite pminnelse sen inkasso eller hur funkar det?
Citera
2024-01-12, 22:18
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Men innan fogden kommer vl lite pminnelse sen inkasso eller hur funkar det?
Japp. Fogden r sista anhalt.

Krvs bra mycket innan man hamnar dr som jag frstr. Frst inkasso sen fogden.
Citera
2024-01-12, 22:19
Medlem
Citat:

Tidiga varningar innan d ju.
Citera
2024-01-12, 22:23
Medlem
Citat:

Prova att ha Kivra utan notifications. Jag visste inte det d men nu r de pslagna.
Citera
2024-01-12, 22:25
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Tidiga varningar innan d ju.
Mnga kanske knner hopplshet. De vet att de inte kommer kunna betala s man bara skiter i det och kr huvudet i sanden?

Men d kan man ju frga sig varfr de handlade i frsta hand. r det s att svenskarna har en mer loj attityd mot ekonomi idag eller vad beror det p.

Frr var Kronofogden supertabu. Dr fanns bara de lgst stende som folk skakade p huvudet t.
Citera
2024-01-12, 22:28
Medlem
Citat:

Du mste rkna bort alla under 18 o kanske ven ver 80 - d blir det ju nnu jvla vrre
Citera
2024-01-12, 22:28
Medlem
Citat:
Mnga kanske knner hopplshet. De vet att de inte kommer kunna betala s man bara skiter i det och kr huvudet i sanden?

Men d kan man ju frga sig varfr de handlade i frsta hand. r det s att svenskarna har en mer loj attityd mot ekonomi idag eller vad beror det p.

Frr var Kronofogden supertabu. Dr fanns bara de lgst stende som folk skakade p huvudet t.
Jo s har det ju varit.. tnk d kommande r med Svenssons belningsr leasing bilar mm.
Citera
2024-01-12, 22:30
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Prova att ha Kivra utan notifications. Jag visste inte det d men nu r de pslagna.
Jag kr papperpost verallt dr man fortfarande kan. Bl.a just fr att inte hamna i sna situationer som du verkar ha hamnat i.

Jag tror att yngre mnniskor idag r lite godtrogna. De hoppar p allt nytt och modernt som lter bra och smidigt, utan att tnka p om det kommer bita dom i arslet senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in