2024-01-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Hur kan så många hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag är intresserad av ekonomi rent allmänt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna på diverse ekonomiprogram på regelbunden basis. Hörde detta nyss när jag lyssnade på Plånboken samtidigt som jag lagade fredagskäket. Jag fick en smärre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invånare. Det betyder grovt räknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara så laid back med sin ekonomi? Att tillåta sig att hamna hos Kronofogden måste ju vara bland det sämsta man kan göra. Är det invandrarna som står för de skyhöga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni är uppväxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det värsta som kunde hända. Det har säkerligen etsat sig fast och så tänker jag än i dag. Har inte ni fått det med er? Har det plötsligt blivit OK att strunta i ekonomin och sätta sig själv i en så pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrån ett samhällsperspektiv, men är även intresserad av att höra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill gärna lära mig mer och få ökad förståelse. För mig är KFM något totalt främmande.
I mitt fall; bilens skatt kom på Kivra, jag fick ingen notifikation, den gick till kronkalle. Simpelt misstag av mig (skulle kollat på Kivra varje månad), sitter kvar i registret 3 år. I övrigt bra ekonomi, dvs, jag kan betala mina räkningar och köpa den mat jag vill, men nu är det som det är. Och ja, det är betalt.
Citera
2024-01-12, 21:37
Medlem
Citat:
Hur kan så många hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag är intresserad av ekonomi rent allmänt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna på diverse ekonomiprogram på regelbunden basis. Hörde detta nyss när jag lyssnade på Plånboken samtidigt som jag lagade fredagskäket. Jag fick en smärre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invånare. Det betyder grovt räknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara så laid back med sin ekonomi? Att tillåta sig att hamna hos Kronofogden måste ju vara bland det sämsta man kan göra. Är det invandrarna som står för de skyhöga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni är uppväxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det värsta som kunde hända. Det har säkerligen etsat sig fast och så tänker jag än i dag. Har inte ni fått det med er? Har det plötsligt blivit OK att strunta i ekonomin och sätta sig själv i en så pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrån ett samhällsperspektiv, men är även intresserad av att höra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill gärna lära mig mer och få ökad förståelse. För mig är KFM något totalt främmande.
Om du låter ditt lån på t.ex en miljon kronor gå till inkassobolag så kräver inkassobolagen i sin tur en del % av totalbeloppet du skall betala per månad. (vanligtvis en såpass stor del att är mer värt för en privatperson låta det gå till skuldsanering med existensminimum kvar. Vanligtvis får personen i fråga mer över i sin plånbok då än att betala tillbaka till inkassobolagen). Sjukt nog.
Citera
2024-01-12, 21:46
Medlem
volvo 240s avatar
En räkning gick dit innan jag ens tagit del av den. , räkning från sjukhuset skickat hem till mig när jag fortf ligger inne på sjukhuset, flyttar därefter till ett kortidsboende i en månad och då har det visst gått till kronofogden. Ren skit. Jag som dessutom inte kan ta del av brev etc själv då jag ju inte ser.... Att en räkning från sjukhuset och regionen inte tar hänsyn till att man inte ens kunnat ta del av räkningen innan den gått till kronofogden. Så lätt kan en räkning alltså hamna där. Man tycker ju att de bnorde kunna se att jag fotrtf är inlagd på sjukhuset när en sjukhuysräkning går iväg och det är samma region som ordnade med att skicka iväg mig till ett boende och därmed inte tog del av någon post. Staten borde ha bättre koll på sina medborgare så de borde tex inte skicka iväg en räkning till mig som jag inte kommer kunna ta del av som de själva sett till ... De borde kunna se en hel massa info om en och därmed fatta att de bör ringa mig om nåt är fel osv då jag inte kan läsa brev.... Jävla idioti.
Citera
2024-01-12, 22:12
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
4% då med andra ord,
skulle gissat på 10%

Det där får du utveckla. Fattar inte vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men man kommer väl inte undan skulden bara för att fogden är inblandad?

Bra fråga. Är själv nyfiken på svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
I mitt fall; bilens skatt kom på Kivra, jag fick ingen notifikation, den gick till kronkalle. Simpelt misstag av mig (skulle kollat på Kivra varje månad), sitter kvar i registret 3 år. I övrigt bra ekonomi, dvs, jag kan betala mina räkningar och köpa den mat jag vill, men nu är det som det är. Och ja, det är betalt.

Låter som ett enkelt misstag. Men jag måste ju fråga varför du inte kollar Kivra. Är det för mycket begärt att man ska titta i sin brevlåda mer än en gång i månaden? Jag tycker inte det. Själv kollar jag mina mail säkert 20 gånger per dag.

Och vet jag att någon speciell faktura som lurar runt hörnet, eller jag har haft någon extraordinär utgift så är jag särskilt noggrann just då och passar mina konton och appar. Eller vad man nu har. Jag använder Klarna en hel del exempelvis.

Vad menar du med kvar i registret 3 år?

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
En räkning gick dit innan jag ens tagit del av den. , räkning från sjukhuset skickat hem till mig när jag fortf ligger inne på sjukhuset, flyttar därefter till ett kortidsboende i en månad och då har det visst gått till kronofogden. Ren skit. Jag som dessutom inte kan ta del av brev etc själv då jag ju inte ser.... Att en räkning från sjukhuset och regionen inte tar hänsyn till att man inte ens kunnat ta del av räkningen innan den gått till kronofogden. Så lätt kan en räkning alltså hamna där. Man tycker ju att de bnorde kunna se att jag fotrtf är inlagd på sjukhuset när en sjukhuysräkning går iväg och det är samma region som ordnade med att skicka iväg mig till ett boende och därmed inte tog del av någon post. Staten borde ha bättre koll på sina medborgare så de borde tex inte skicka iväg en räkning till mig som jag inte kommer kunna ta del av som de själva sett till ... De borde kunna se en hel massa info om en och därmed fatta att de bör ringa mig om nåt är fel osv då jag inte kan läsa brev.... Jävla idioti.

Låter rörigt värre. Att vara blind ger inte frikort, inte heller att ligga på sjukhus. Varför höll du inte extra noga koll då du visste att du skulle vara på sjukhus och stod inför en flytt? Jag hade nojjat som tusan över räkningar och post och haft extra koll i ditt läge.

Kan man verkligen förvänta sig att staten ska ha koll på det sättet du menar..? Menar inte att förringa din situation men det är nog för mycket begärt att staten ska veta att just du råkar vara på sjukhus det och det datumet.

Blir för övrigt väldigt nyfiken på hur allt praktiskt kring myndighetskorrespondans fungerar när man är blind och vilka hjälpmedel du använder. Har du gjort nån tråd där du berättar om din situation så man kan få insikt i hur det är att vara blind? Hur tusan använder du sociala medior exempelvis?? 😳

Men detta är väl lite off topic.
Senast redigerad av Sliskarn 2024-01-12 kl. 22:15.
Citera
2024-01-12, 22:14
Medlem
Men innan fogden kommer väl lite påminnelse å sen inkasso eller hur funkar det?
Citera
2024-01-12, 22:18
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Men innan fogden kommer väl lite påminnelse å sen inkasso eller hur funkar det?
Japp. Fogden är sista anhalt.

Krävs bra mycket innan man hamnar där som jag förstår. Först inkasso sen fogden.
Citera
2024-01-12, 22:19
Medlem
Citat:

Krävs bra mycket innan man hamnar där som jag förstår. Först inkasso sen fogden.
Tidiga varningar innan då ju.
Citera
2024-01-12, 22:23
Medlem
Citat:

Prova att ha Kivra utan notifications. Jag visste inte det då men nu är de påslagna.
Citera
2024-01-12, 22:25
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Tidiga varningar innan då ju.
Många kanske känner hopplöshet. De vet att de inte kommer kunna betala så man bara skiter i det och kör huvudet i sanden?

Men då kan man ju fråga sig varför de handlade i första hand. Är det så att svenskarna har en mer loj attityd mot ekonomi idag eller vad beror det på.

Förr var Kronofogden supertabu. Där fanns bara de lägst stående som folk skakade på huvudet åt.
Citera
2024-01-12, 22:28
Avstängd
Citat:

Du måste räkna bort alla under 18 o kanske även över 80 - då blir det ju ännu jävla värre
Citera
2024-01-12, 22:28
Medlem
Citat:
Många kanske känner hopplöshet. De vet att de inte kommer kunna betala så man bara skiter i det och kör huvudet i sanden?

Men då kan man ju fråga sig varför de handlade i första hand. Är det så att svenskarna har en mer loj attityd mot ekonomi idag eller vad beror det på.

Förr var Kronofogden supertabu. Där fanns bara de lägst stående som folk skakade på huvudet åt.
Jo så har det ju varit.. tänk då kommande år med Svenssons belåningsr å leasing bilar mm.
Citera
2024-01-12, 22:30
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Prova att ha Kivra utan notifications. Jag visste inte det då men nu är de påslagna.
Jag kör papperpost överallt där man fortfarande kan. Bl.a just för att inte hamna i såna situationer som du verkar ha hamnat i.

Jag tror att yngre människor idag är lite godtrogna. De hoppar på allt nytt och modernt som låter bra och smidigt, utan att tänka på om det kommer bita dom i arslet senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in