• 1
  • 2
2024-01-12, 19:22
Medlem
Sliskarns avatar
Hur kan så många hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag är intresserad av ekonomi rent allmänt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna på diverse ekonomiprogram på regelbunden basis. Hörde detta nyss när jag lyssnade på Plånboken samtidigt som jag lagade fredagskäket. Jag fick en smärre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invånare. Det betyder grovt räknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara så laid back med sin ekonomi? Att tillåta sig att hamna hos Kronofogden måste ju vara bland det sämsta man kan göra. Är det invandrarna som står för de skyhöga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni är uppväxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det värsta som kunde hända. Det har säkerligen etsat sig fast och så tänker jag än i dag. Har inte ni fått det med er? Har det plötsligt blivit OK att strunta i ekonomin och sätta sig själv i en så pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrån ett samhällsperspektiv, men är även intresserad av att höra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill gärna lära mig mer och få ökad förståelse. För mig är KFM något totalt främmande.
Senast redigerad av Sliskarn 2024-01-12 kl. 19:41.
Citera
2024-01-12, 19:24
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Hur kan så många hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag är intresserad av ekonomi rent allmänt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna på diverse ekonomiprogram och poddar på regelbunden basis. Hörde detta nyss när jag lyssnade på Plånboken i SR appen samtidigt som lagade fredagskäket. Fick en smärre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer! Av sveriges drygt 10 miljoner invånare. Det betyder grovt räknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara så laid back med sin ekonomi? Att tillåta sig att hamna hos KFM måste ju vara bland det smutsigaste och sämsta man kan göra? Är det alla invandrare som står för de skyhöga siffrorna eftersom de inte begriper bättre, eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi och förlånar sig?

Jag vet inte hur ni är uppväxta men jag kan minnas än idag sedan barnsben att jag blev itutad att Kronofogden var det värsta som kunde hända. Det har säkerligen etsat sig fast och så tänker jag än i dag. Hur tänker ni andra. Har det plötsligt blivit ”ok” att strunta i sin ekonomi och därmed sätta sig själv i en så jävla pissig sits att man måste hamna hos KFM?

Jag skulle helst vilja diskutera detta ämne utifrån ett samhällsperspektiv, men är även intresserad av att höra personliga anekdoter hur folk har lyckats hamna hos KFM från början för att jag ska få en ökad förståelse för hur det är möjligt.

Oväntade saker kan hända i ett liv, behöver inte vara att du misskött din ekonomi som gjort du hamnat där. Kan ha blivit sjuk etc.
Citera
2024-01-12, 19:50
Medlem
Sliskarns avatar
Här är för övrigt avsnittet jag lyssnade på. Glömde bifoga länken i ts.

https://sverigesradio.se/avsnitt/pla...rskronika-2023
Citera
2024-01-12, 20:07
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Oväntade saker kan hända i ett liv, behöver inte vara att du misskött din ekonomi som gjort du hamnat där. Kan ha blivit sjuk etc.

Den största delen som har KF på sig ÄR slarviga människor som lever på lånade pengar och krediter. Den delen som råkar hamna i oförutsedda olyckligheter är en ganska lite procent.
Citera
2024-01-12, 20:16
Medlem
Cirka 18% är mellan 0-18 år också.
Så det blir fler än 1 av 25 som är hos kronofogden.
Citera
2024-01-12, 20:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Den största delen som har KF på sig ÄR slarviga människor som lever på lånade pengar och krediter. Den delen som råkar hamna i oförutsedda olyckligheter är en ganska lite procent.

Exakt! Dedär ursäktade ömmande fallen som det hänvisas till är en obetydlig minoritet.
Citera
2024-01-12, 20:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Att antalet har ökat beror förmodligen på lågkonjunktur och efterskalv från pandemin men sedan är Whatelseshouldi också inne på något ...skulle man granska vad för typ av personer det handlar om så har antagligen många psykiska problem som ADHD, kasst självförtroende, curlade och depression m.m.
Citera
2024-01-12, 20:36
Medlem
Det brukar precis inte vara Britt-Marie och Jan-Åke som hamnar i Lyxfällan. "Jag hade ingen aning om att det var så mycket" är en klassisk kommentar. Många unga tjejer lägger oerhört mycket pengar på sitt utseende, kläder, skor, handväskor, fester och taxi. Och inte lagar de mat heller, utan slösar massor med pengar på utemat. De öppnar inte sin post, stoppar huvudet i sanden, och fortsätter att slösa.
Varför bryr de sig inte, och tar reda på vad de har råd med eller inte?
Citera
2024-01-12, 20:51
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Att det skulle vara det smutsigaste som TS vet måste ju bara betyda att TS inte varit utanför hemmet så mycket. Troligvis hemmaskolad och knappt fått gått ut ifrån hemmet mer än i koppel av modern. Troligtvis har TS ej varit utanför sin hemkommun.
Varför hoppar du på mig? Jag redovisar bara fakta.

Nej jag är inte ”hemskolad”. Lol. Vad får du det ifrån? Jag är en högst normal medelålders man född utan silversked i mun och gått i vanliga skolor precis som du.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi

Så har jag alltid tänkt också. Men kanske är vi fördomsfulla? Det var bl.a därför jag ville diskutera detta. Själv har jag ingen erfarenhet av Kronofogden och jag tror inte jag känner någon som har det heller.

Tråden startades inte för att skuldbelägga någon. Är bara nyfiken på hur man ens kan hamna där. Hur är det möjligt. Man vet väl vad man köpt och vilka räkningar man har?! Vilka giltiga ursäkter finns egentligen om man hamnar hos Kronofogden?

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Att antalet har ökat beror förmodligen på lågkonjunktur och efterskalv från pandemin men sedan är Whatelseshouldi också inne på något ...skulle man granska vad för typ av personer det handlar om så har antagligen många psykiska problem som ADHD, kasst självförtroende, curlade och depression m.m.

Diagnosmänniskor och sjuka är ju lite i en klass för sig själva. Att de är strulputtar vet ju alla så man kan ha lite överseende kanske? Svårare är att förklara hur helt vanliga medelklass-svenssons lyckas hamna hos Kronofogden. Återigen, jag är uppväxt med att det är något otroligt fult och skamfullt. Ungefär som att vara dömd kriminell.

Men kanske tiderna förändras. Är vi mer förlåtande idag?

Har så många frågor.
Citera
2024-01-12, 21:05
Medlem
Sliskarns avatar
Något jag undrar är hur detta påverkar samhället som helhet?

Att ett land har en tjugofemtedels befolkning som är skuldtyngd och som är helt avstängd i från fundamentala saker så som att ta banklån eller teckna ett simpelt telefonabonnemang.

Alltså vad blir konsekvenserna av att så många i ett samhälle tillåts ha så mycket skulder som sverige nu har nu. Det måste ju påverka BNP om inte annat?

Hur ser det ut i andra länder - finns det något liknande sveriges Kronofogdemyndighet. Och om, tillåts medborgare i dessa länder att skuldsätta sig så som svensken gör. Vad blir konsekvenserna i andra länder?
Citera
2024-01-12, 21:12
Medlem
4% då med andra ord,
skulle gissat på 10%
Citera
2024-01-12, 21:13
Medlem
Men man kommer väl inte undan skulden bara för att fogden är inblandad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in