• 1
  • 2
2024-01-12, 19:22
Medlem
Sliskarns avatar
Hur kan s mnga hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag r intresserad av ekonomi rent allmnt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna p diverse ekonomiprogram p regelbunden basis. Hrde detta nyss nr jag lyssnade p Plnboken samtidigt som jag lagade fredagskket. Jag fick en smrre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invnare. Det betyder grovt rknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara s laid back med sin ekonomi? Att tillta sig att hamna hos Kronofogden mste ju vara bland det smsta man kan gra. r det invandrarna som str fr de skyhga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni r uppvxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det vrsta som kunde hnda. Det har skerligen etsat sig fast och s tnker jag n i dag. Har inte ni ftt det med er? Har det pltsligt blivit OK att strunta i ekonomin och stta sig sjlv i en s pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrn ett samhllsperspektiv, men r ven intresserad av att hra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill grna lra mig mer och f kad frstelse. Fr mig r KFM ngot totalt frmmande.
Senast redigerad av Sliskarn 2024-01-12 kl. 19:41.
Citera
2024-01-12, 19:24
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Hur kan s mnga hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag r intresserad av ekonomi rent allmnt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna p diverse ekonomiprogram och poddar p regelbunden basis. Hrde detta nyss nr jag lyssnade p Plnboken i SR appen samtidigt som lagade fredagskket. Fick en smrre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer! Av sveriges drygt 10 miljoner invnare. Det betyder grovt rknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara s laid back med sin ekonomi? Att tillta sig att hamna hos KFM mste ju vara bland det smutsigaste och smsta man kan gra? r det alla invandrare som str fr de skyhga siffrorna eftersom de inte begriper bttre, eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi och frlnar sig?

Jag vet inte hur ni r uppvxta men jag kan minnas n idag sedan barnsben att jag blev itutad att Kronofogden var det vrsta som kunde hnda. Det har skerligen etsat sig fast och s tnker jag n i dag. Hur tnker ni andra. Har det pltsligt blivit ok att strunta i sin ekonomi och drmed stta sig sjlv i en s jvla pissig sits att man mste hamna hos KFM?

Jag skulle helst vilja diskutera detta mne utifrn ett samhllsperspektiv, men r ven intresserad av att hra personliga anekdoter hur folk har lyckats hamna hos KFM frn brjan fr att jag ska f en kad frstelse fr hur det r mjligt.

Ovntade saker kan hnda i ett liv, behver inte vara att du missktt din ekonomi som gjort du hamnat dr. Kan ha blivit sjuk etc.
Citera
2024-01-12, 19:50
Medlem
Sliskarns avatar
Hr r fr vrigt avsnittet jag lyssnade p. Glmde bifoga lnken i ts.

https://sverigesradio.se/avsnitt/pla...rskronika-2023
Citera
2024-01-12, 20:07
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Ovntade saker kan hnda i ett liv, behver inte vara att du missktt din ekonomi som gjort du hamnat dr. Kan ha blivit sjuk etc.

Den strsta delen som har KF p sig R slarviga mnniskor som lever p lnade pengar och krediter. Den delen som rkar hamna i ofrutsedda olyckligheter r en ganska lite procent.
Citera
2024-01-12, 20:16
Medlem
Cirka 18% r mellan 0-18 r ocks.
S det blir fler n 1 av 25 som r hos kronofogden.
Citera
2024-01-12, 20:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Den strsta delen som har KF p sig R slarviga mnniskor som lever p lnade pengar och krediter. Den delen som rkar hamna i ofrutsedda olyckligheter r en ganska lite procent.

Exakt! Dedr ursktade mmande fallen som det hnvisas till r en obetydlig minoritet.
Citera
2024-01-12, 20:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Att antalet har kat beror frmodligen p lgkonjunktur och efterskalv frn pandemin men sedan r Whatelseshouldi ocks inne p ngot ...skulle man granska vad fr typ av personer det handlar om s har antagligen mnga psykiska problem som ADHD, kasst sjlvfrtroende, curlade och depression m.m.
Citera
2024-01-12, 20:36
Medlem
Det brukar precis inte vara Britt-Marie och Jan-ke som hamnar i Lyxfllan. "Jag hade ingen aning om att det var s mycket" r en klassisk kommentar. Mnga unga tjejer lgger oerhrt mycket pengar p sitt utseende, klder, skor, handvskor, fester och taxi. Och inte lagar de mat heller, utan slsar massor med pengar p utemat. De ppnar inte sin post, stoppar huvudet i sanden, och fortstter att slsa.
Varfr bryr de sig inte, och tar reda p vad de har rd med eller inte?
Citera
2024-01-12, 20:51
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Att det skulle vara det smutsigaste som TS vet mste ju bara betyda att TS inte varit utanfr hemmet s mycket. Troligvis hemmaskolad och knappt ftt gtt ut ifrn hemmet mer n i koppel av modern. Troligtvis har TS ej varit utanfr sin hemkommun.
Varfr hoppar du p mig? Jag redovisar bara fakta.

Nej jag r inte hemskolad. Lol. Vad fr du det ifrn? Jag r en hgst normal medellders man fdd utan silversked i mun och gtt i vanliga skolor precis som du.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi

S har jag alltid tnkt ocks. Men kanske r vi frdomsfulla? Det var bl.a drfr jag ville diskutera detta. Sjlv har jag ingen erfarenhet av Kronofogden och jag tror inte jag knner ngon som har det heller.

Trden startades inte fr att skuldbelgga ngon. r bara nyfiken p hur man ens kan hamna dr. Hur r det mjligt. Man vet vl vad man kpt och vilka rkningar man har?! Vilka giltiga urskter finns egentligen om man hamnar hos Kronofogden?

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Att antalet har kat beror frmodligen p lgkonjunktur och efterskalv frn pandemin men sedan r Whatelseshouldi ocks inne p ngot ...skulle man granska vad fr typ av personer det handlar om s har antagligen mnga psykiska problem som ADHD, kasst sjlvfrtroende, curlade och depression m.m.

Diagnosmnniskor och sjuka r ju lite i en klass fr sig sjlva. Att de r strulputtar vet ju alla s man kan ha lite verseende kanske? Svrare r att frklara hur helt vanliga medelklass-svenssons lyckas hamna hos Kronofogden. terigen, jag r uppvxt med att det r ngot otroligt fult och skamfullt. Ungefr som att vara dmd kriminell.

Men kanske tiderna frndras. r vi mer frltande idag?

Har s mnga frgor.
Citera
2024-01-12, 21:05
Medlem
Sliskarns avatar
Ngot jag undrar r hur detta pverkar samhllet som helhet?

Att ett land har en tjugofemtedels befolkning som r skuldtyngd och som r helt avstngd i frn fundamentala saker s som att ta bankln eller teckna ett simpelt telefonabonnemang.

Allts vad blir konsekvenserna av att s mnga i ett samhlle tillts ha s mycket skulder som sverige nu har nu. Det mste ju pverka BNP om inte annat?

Hur ser det ut i andra lnder - finns det ngot liknande sveriges Kronofogdemyndighet. Och om, tillts medborgare i dessa lnder att skuldstta sig s som svensken gr. Vad blir konsekvenserna i andra lnder?
Citera
2024-01-12, 21:12
Medlem
4% d med andra ord,
skulle gissat p 10%
Citera
2024-01-12, 21:13
Medlem
Men man kommer vl inte undan skulden bara fr att fogden r inblandad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in