Citat:
Ursprungligen postat av
Dumant
Min morsa är multi miljonär plus äger en villa på 7 millar som är cashad. Jag fick höra från en vän att anfaller ryssarna Sverige så förlorar hon både huset och alla pengarna på banken och jag svara TOTALT skit snack. Jag undrar om min vän har rätt eller fel ???
Isf får hon börja plocka ut allt i kontanter och köpa guld tackor i mellan östern och dagen innan staten stjäler huset genom att bränna ner det för det måste vara lagligt då man äger huset och inte banken längre.
Du har rätt och din vän vet inte vad han talar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
GustafBradson
Nja det som händer vid krig brukar vara att valutan sjunker som en sten.
Har man lån på sitt hus så kommer bankerna att lägga på kostnader för att den nominella räntan inte kompenserar för valutasänkningen. De kommer alltså att höja räntan rejält.
Om man då inte har inkomster som täcker merkostnaden finns risken att banken tar in sin säkerhet, dvs huset.
På så sätt kommer också "pengar på banken" att sjunka katastrofalt. Börsen kommer inte heller att må bra av krig i landet.
Äger man sitt hus så är det givetvis en annan sak. Då är det ju hårdvaluta. Men då ska man alltså inte ha några lån på det.
Om villan är "cashad" som det står, så är hon och ingen annan ägare till huset.
Ingen, inte ens staten, har rätt att beslagta (laglig) privat egendom.
Däremot kan staten tvinga en att
sälja privat egendom,
om det anses gagna hela samhället.
Då får man dessutom 25% extra av marknadsvärdet, som kompensation.
Sen beror det också på vad vännen menar med att "förlora" huset.
Ägandet kan husägaren aldrig förlora, om huset är betalat men man kan "bli av med huset"
tillfälligt (dvs under kriget),
om militären
behöver huset som bostad, kontor eller liknande.