• 1
  • 2
2024-01-12, 16:37
Medlem
Min morsa är multi miljonär plus äger en villa på 7 millar som är cashad. Jag fick höra från en vän att anfaller ryssarna Sverige så förlorar hon både huset och alla pengarna på banken och jag svara TOTALT skit snack. Jag undrar om min vän har rätt eller fel ???

Isf får hon börja plocka ut allt i kontanter och köpa guld tackor i mellan östern och dagen innan staten stjäler huset genom att bränna ner det för det måste vara lagligt då man äger huset och inte banken längre.
Citera
2024-01-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Min morsa är multi miljonär plus äger en villa på 7 millar som är cashad. Jag fick höra från en vän att anfaller ryssarna Sverige så förlorar hon både huset och alla pengarna på banken och jag svara TOTALT skit snack. Jag undrar om min vän har rätt eller fel ???

Isf får hon börja plocka ut allt i kontanter och köpa guld tackor i mellan östern och dagen innan staten stjäler huset genom att bränna ner det för det måste vara lagligt då man äger huset och inte banken längre.
Nja det som händer vid krig brukar vara att valutan sjunker som en sten.

Har man lån på sitt hus så kommer bankerna att lägga på kostnader för att den nominella räntan inte kompenserar för valutasänkningen. De kommer alltså att höja räntan rejält.

Om man då inte har inkomster som täcker merkostnaden finns risken att banken tar in sin säkerhet, dvs huset.

På så sätt kommer också "pengar på banken" att sjunka katastrofalt. Börsen kommer inte heller att må bra av krig i landet.

Äger man sitt hus så är det givetvis en annan sak. Då är det ju hårdvaluta. Men då ska man alltså inte ha några lån på det.
Citera
2024-01-12, 16:52
Medlem
Citat:

Allt kan hända vid ett krig, huset som är betalt får hon nog behålla, pengar på banken kan nog staten ”låna” eller ta.
Att ta större summor pengar från banken i krigstid kan nog alla glömma.
Citera
2024-01-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Allt kan hända vid ett krig, huset som är betalt får hon nog behålla, pengar på banken kan nog staten ”låna” eller ta.
Att ta större summor pengar från banken i krigstid kan nog alla glömma.
Om det står kvar, mycket som kan hända/förändras....
Citera
2024-01-12, 17:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Du har rätt och din vän vet inte vad han talar om.
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja det som händer vid krig brukar vara att valutan sjunker som en sten.

Har man lån på sitt hus så kommer bankerna att lägga på kostnader för att den nominella räntan inte kompenserar för valutasänkningen. De kommer alltså att höja räntan rejält.

Om man då inte har inkomster som täcker merkostnaden finns risken att banken tar in sin säkerhet, dvs huset.

På så sätt kommer också "pengar på banken" att sjunka katastrofalt. Börsen kommer inte heller att må bra av krig i landet.

Äger man sitt hus så är det givetvis en annan sak. Då är det ju hårdvaluta. Men då ska man alltså inte ha några lån på det.
Om villan är "cashad" som det står, så är hon och ingen annan ägare till huset.
Ingen, inte ens staten, har rätt att beslagta (laglig) privat egendom.

Däremot kan staten tvinga en att sälja privat egendom, om det anses gagna hela samhället.
Då får man dessutom 25% extra av marknadsvärdet, som kompensation.

Sen beror det också på vad vännen menar med att "förlora" huset.
Ägandet kan husägaren aldrig förlora, om huset är betalat men man kan "bli av med huset" tillfälligt (dvs under kriget),
om militären behöver huset som bostad, kontor eller liknande.
Citera
2024-01-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du har rätt och din vän vet inte vad han talar om.

Om villan är "cashad" som det står, så är hon och ingen annan ägare till huset.
Ingen, inte ens staten, har rätt att beslagta (laglig) privat egendom.

Däremot kan staten tvinga en att sälja privat egendom, om det anses gagna hela samhället.
Då får man dessutom 25% extra av marknadsvärdet, som kompensation.

Sen beror det också på vad vännen menar med att "förlora" huset.
Ägandet kan husägaren aldrig förlora, om huset är betalat men man kan "bli av med huset" tillfälligt (dvs under kriget),
om militären behöver huset som bostad, kontor eller liknande.
Javisst.
Citera
2024-01-12, 17:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Nej, hon kan inte lagligen bli av med huset bara för att Ryssland anfaller. Däremot så vet man aldrig om ryssarna skulle sno eller förstöra det.

Som redan påpekats ovan så kan staten expropriera huset om det behövs för viktiga ändamål, men då får man marknadsvärdet +25% i kompensation.
Citera
2024-01-12, 17:55
Medlem
Citat:

Man ska vara försiktig med hyperboliska uttalanden. Dock - om det på allvar blir krig skulle jag säga att det är naivt att tro att livet kommer gå vidare som vanligt. Krig och invasion kommer betyda stora förändringar och även inskränkningar i livet för alla.

Sverige har inget stöd i lag för generella undantagstillstånd där essentiellt lagen ställs åt sidan utan i Sverige gäller lagen oavsett situation. Egendomsrätten är i grundlag skyddad (2 kap. 15 § RF) såtillvida att staten kan inte konfiskera privat egendom. Däremot kan staten expropriera egendom för att tjäna "angelägna allmänna intressen" emot rimlig, marknadsmässig ersättning till ägaren. Vad som utgör dels angeläget intresse och dels rimlig ersättning i krig är svårare att sia om.
Citera
2024-01-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson

Beror väl på, ryssarna kanske jagar iväg dig och någon rysk familj får flytta in istället?

Fast det är klart, i en ockupatiossituation blir svensk juridik fort ointressant.
Citera
2024-01-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Beror väl på, ryssarna kanske jagar iväg dig och någon rysk familj får flytta in istället?

Fast det är klart, i en ockupatiossituation blir svensk juridik fort ointressant.
Javisst, den möjligheten finns naturligtvis.

Ett krig innebär ofta ekonomisk ruin för många.
Citera
2024-01-12, 19:07
Medlem
Citat:

Haha det märks att vi haft fred länge i det här landet. Blir det krig så är miljonerna på banken det sista man tänker på kan jag lova 😂
Citera
2024-01-12, 19:45
Medlem
Backaborts avatar
Citat:

Kontanter i vilken valuta? Guldtackor låter inte speciellt praktiskt, nog bättre att köpa bitcoin isåfall..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in