Citat:
Ursprungligen postat av
Timoteus
Hej ts,
Lever din Mamma? Isåfall skulle du kunna ringa henne och fråga hur stor sats smet hon brukade göra de dagar ni åt just pannkaka och jämföra med hur du själv gör. Eller om du har hennes gamla kokbok: slå upp och kolla receptet.
Jag tänker så här: när man är barn tänker man inte på att föräldrarna reglerar hur mycket mat som serveras. Jag menar : pannkaka kan de flesta äta hur mycket som helst av, men det är lite träligt att stå och steka i evighet. Kan det vara så att du helt enkelt sätter stopp på ett annat ställe än dina föräldrar gjorde och att grädden därför inte räcker hela vägen?
Halloj!
Du har en poäng där, men jag vet på ett ungefär hur mycket pankakor det blev på den tiden... och hade äran att vispa grädden själv, vilket alltid var en 3:a.
Jag, åt ca 3-5st, mitt syskon 2-3, farsan 2-4 och morsan 1-2.
Idag åt jag och sambon totalt 6 pankakor och grädden som blev kvar skulle knappt vart tillräckligt för en, rent volymmässigt.
Men vi har här i tråden kommit fram till att dålig grädde använts, d.v.s. 36% fetthalt samt inte visp som blåser ner luft i bunken.