2024-01-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Vanlig pastörisering duger gott för det. Högpastörisering är väl för att få extra lång hållbarhet. Vanlig mjölk som är extra hållbarhetsbehandlad har en i mitt tycke otäck bismak. Den är annorlunda mot vanlig pastöriserad, undrar om inte detsamma gäller för vispgrädde också.

Du har nog rätt!
Citera
2024-01-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det är en jäkla skillnad på grädde med 36 % och 40 %.
Smaken är helt annorlunda och det blir inte samma när man vispar upp den.
Köp 40 % så löser sig säkert en hel del.

Jo tack, karragenan kommer jag aldrig förtära avsiktligen igen.... Usch.

Och visp avsedd för just grädde skall införskaffas!
Citera
2024-01-09, 21:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Tveksam till inbillning, får en hel del medhåll. Men vispteknik och val av gräddkvalitet verkar vara avgörande.

Jag köper den onyttiga grädden med karragenan. Den kanske har bättre puffighet.
Citera
2024-01-09, 21:48
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Lever din Mamma? Isåfall skulle du kunna ringa henne och fråga hur stor sats smet hon brukade göra de dagar ni åt just pannkaka och jämföra med hur du själv gör. Eller om du har hennes gamla kokbok: slå upp och kolla receptet.
Jag tänker så här: när man är barn tänker man inte på att föräldrarna reglerar hur mycket mat som serveras. Jag menar : pannkaka kan de flesta äta hur mycket som helst av, men det är lite träligt att stå och steka i evighet. Kan det vara så att du helt enkelt sätter stopp på ett annat ställe än dina föräldrar gjorde och att grädden därför inte räcker hela vägen?
Citera
2024-01-09, 21:51
Avstängd
Jag tycker också att grädden har blivit tunnare. Försöker man bre ut den vispade grädden på en tårta förlorar den volymen direkt och blir mjölkig.
Citera
2024-01-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ts,
Lever din Mamma? Isåfall skulle du kunna ringa henne och fråga hur stor sats smet hon brukade göra de dagar ni åt just pannkaka och jämföra med hur du själv gör. Eller om du har hennes gamla kokbok: slå upp och kolla receptet.
Jag tänker så här: när man är barn tänker man inte på att föräldrarna reglerar hur mycket mat som serveras. Jag menar : pannkaka kan de flesta äta hur mycket som helst av, men det är lite träligt att stå och steka i evighet. Kan det vara så att du helt enkelt sätter stopp på ett annat ställe än dina föräldrar gjorde och att grädden därför inte räcker hela vägen?

Halloj!

Du har en poäng där, men jag vet på ett ungefär hur mycket pankakor det blev på den tiden... och hade äran att vispa grädden själv, vilket alltid var en 3:a.

Jag, åt ca 3-5st, mitt syskon 2-3, farsan 2-4 och morsan 1-2.

Idag åt jag och sambon totalt 6 pankakor och grädden som blev kvar skulle knappt vart tillräckligt för en, rent volymmässigt.

Men vi har här i tråden kommit fram till att dålig grädde använts, d.v.s. 36% fetthalt samt inte visp som blåser ner luft i bunken.
Citera
2024-01-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Vispgrädden var tidigare på 40%. Numera verkar 36% blivit standard när jag tittar i butikshyllorna. Fettet ersatt med förtjockningsmedel (karragenan).

https://www.livsmedelsverket.se/livs...7---karragenan

Det finns fortfarande 40% grädde.
Om alla idioter slutar köpa den 36% "grädden" så försvinner den.

Jag förstår inte vilka jävla idioter som köper den.
Citera
2024-01-09, 22:13
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Du har blivit äldre och fetare helt enkelt

Exakt min tanke med!

Överlag så blir vi fetare för vi äter mer då portionerna blivit större. Titta bara på tallrikarna. Det skiljer runt 6 cm på en standadtallrik i dag jämfört med för 30 år sedan... är tallriken större ser portionerna mindre ut och vi äter mer. Därför som vi exempelvis upplever att det är snålt med mat på resturanger där de har jätte tallrikar.
Citera
2024-01-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Vanlig pastörisering duger gott för det. Högpastörisering är väl för att få extra lång hållbarhet. Vanlig mjölk som är extra hållbarhetsbehandlad har en i mitt tycke otäck bismak. Den är annorlunda mot vanlig pastöriserad, undrar om inte detsamma gäller för vispgrädde också.

Har aldrig reflekterat över vispad volym, men som fetats i det citerade inlägget ovan tycker jag att grädden nuförtiden smakar illa, oavsett märke. Smakar liksom kemiskt. Jag brukade göra egen creme fraiche på vispgrädde förr men nu funkar det inte i typ 8 fall av 10. Har funderat på om pastöriseringen på något sätt kan påverka både kvalitet och smak. Ska kolla efter grädde med 40% fett (tror dock inte det finns på mina lokala stora Coop/ica, det brukar vara deras egna märken, Skånemejerier och Arla.)
Citera
2024-01-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Vispen som nu användes när bägaren rann över var definitivt inre ämnad för grädde, eftersom ingen luft blåser ner i bunken... vilket jag efter ditt inlägg kom på att morsans elvisp gjorde för 20-30 år sedan.

Minns till och med att det luktade så speciellt när vispen var i full gång.

Case closed?
Har samma lukt idag och vet exakt vad du menar!! Tror det är mjölk socker och andra partiklar som satt sig i motorn och luktar lite speciellt när maskinen är igång. Ljuvlig doft av nybakat därtill..
Citera
2024-01-09, 22:29
Medlem
Kan det vara så ”enkelt” att förpackningen numer är 2,5 dl? Inte 3 dl som ju var en ”3a” förr.

En halv dl, är ju trots allt en portion 😁

Edit: Om Du nu kör på Arlas grädde i alla fall…
Senast redigerad av Kokhett 2024-01-09 kl. 22:32.
Citera
2024-01-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Har aldrig reflekterat över vispad volym, men som fetats i det citerade inlägget ovan tycker jag att grädden nuförtiden smakar illa, oavsett märke. Smakar liksom kemiskt. Jag brukade göra egen creme fraiche på vispgrädde förr men nu funkar det inte i typ 8 fall av 10. Har funderat på om pastöriseringen på något sätt kan påverka både kvalitet och smak. Ska kolla efter grädde med 40% fett (tror dock inte det finns på mina lokala stora Coop/ica, det brukar vara deras egna märken, Skånemejerier och Arla.)

Det brukar alltid finns iallafall en sort 40% grädde.
Annars ber dig dem ta hem den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in