2024-01-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror det är inbillning. Åt ni pulversås? Vi delade en påse pulversås på 2 barn 2 vuxna och alla fick sås. Nuförtiden är det lagom att dela på 2 vuxna. Eller man kan rentav äta allt själv. Man åt mycket mindre. Grädde funkar utmärkt för mig, men jag vispar med en gräddvisp, kanske blir annorlunda resultat. Kanske vispa försiktigare.

Tveksam till inbillning, får en hel del medhåll. Men vispteknik och val av gräddkvalitet verkar vara avgörande.
Citera
2024-01-09, 21:13
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Jävla massa trams i denna tråden, men visst du ställer ju frågan på Fl.

Som någon nämnde tidigare i tråden så har vi idag 36% fetthalt i grädde. Kontra 40 som jag anser är riktig grädde.
Har själv reflekterat över den dåliga kvaliteten. Efter att ha testat lite olika så kör jag enbart på Ekologisk Grädde alternativt från ett lyxmärke så som Wapnö.

Det blir en skillnad, både i smak & fluff
En sak till som jag har märkt är att det ör bra & hålla grädden kall! Både för och efter vispning!

Även gynnar det fluffet att köra en kortare med aggressivare vispning. Men så fort den börja tippa över mot fast / smör tuch så har du förlorat allt.

Wapnö har riktigt bra smak!
Citera
2024-01-09, 21:17
Medlem
Full-Retards avatar
Vispgrädde är inte riktig vispgrädde idag, det är nått annat, en mix av kanske inte dåliga saker, men det är inte den rena produkten.

Antagligen är x-, z-, y-vispgrädde idag sammansatt från delar som ska efterlikna vispgrädde.

På så sätt får man en ett livsmedel med samma kvalitetsstandard och det övriga går till andra livsmedel. Så maximerar de vinsten.
Senast redigerad av Full-Retard 2024-01-09 kl. 21:24.
Citera
2024-01-09, 21:20
Medlem
Creaturs avatar
Förutom att vissa sorter har 36 istället för 40% fett, så undrar jag om detta med att den görs med högpastöriserad mjölk kan vara en faktor? Har grädde alltid gjorts så, eller använde man vanlig pastöriserad mjölk förr?
Citera
2024-01-09, 21:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Tveksam till inbillning, får en hel del medhåll. Men vispteknik och val av gräddkvalitet verkar vara avgörande.

Själva vispen är viktig. Den hushållsmaskin jag oftast använder trycker inte in så mycket luft under vispningen så grädden blir inte så fluffig.

Har en annan elvisp som jag använder mindre ofta eftersom man måste hålla den hela tiden (saknar stativ). Denna vispar betydligt bättre.
Citera
2024-01-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Förutom att vissa sorter har 36 istället för 40% fett, så undrar jag om detta med att den görs med högpastöriserad mjölk kan vara en faktor? Har grädde alltid gjorts så, eller använde man vanlig pastöriserad mjölk förr?

Bra fråga, det är alltså frågan om hur pass väl man renar mejeriprodukten från bakterier, sjukdommar m.m.
Citera
2024-01-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Vispgrädde är inte riktig vispgrädde idag, det är nått annat, en mix av kanske inte dåliga saker, men det är inte den rena produkten.

Antagligen är x-, z-, y-vispgrädde idag sammansatt från delar som ska efterlikna vispgrädde.

På så sätt får man en ett livsmedel med samma kvalitetsstamdard och de övrigs går till andra livsmedel. Så maximerar de vinsten.

Kan mycket väl ligga något i detta...
Citera
2024-01-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Själva vispen är viktig. Den hushållsmaskin jag oftast använder trycker inte in så mycket luft under vispningen så grädden blir inte så fluffig.

Har en annan elvisp som jag använder mindre ofta eftersom man måste hålla den hela tiden (saknar stativ). Denna vispar betydligt bättre.

Här har vi kanske ytterligare ett problem! Osäker på om elvispen jag använder ens blåser ner luft i vad som nu ska vispas.

Kommer undersökas!
Citera
2024-01-09, 21:27
Medlem
Citat:
Tycker som ämnet förtäljer att något är skumt med dagens vispgrädde.

När jag var barn, för en sådär 20-30 år sedan, har jag för mig att en 3dl förpackning vispgrädde från Arla räckte gott till en pankaksmiddag för hela familjen på en sådär fyra personer.

Idag räcker knappt en likvärdig förpackning, oavsett producent, till en pankaksmiddag för två.

Efter ca fyra pankakor börjar man resonera kring vem som kan ta sista grädden.

Inte bara det att grädden i vispat tillstånd verkar mindre "dryg", tycker det även är solklart att grädden liksom fluffade upp mer förut, vispades till större volym.

Är det något lurt, som med en del andra livsmedel... eller är det bara jag? Som blivit större?

Allt är väl relativt, vi klarar en pankaksmiddag för 6 pers helt utan någon grädde alls 😇
Citera
2024-01-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Vispen som nu användes när bägaren rann över var definitivt inre ämnad för grädde, eftersom ingen luft blåser ner i bunken... vilket jag efter ditt inlägg kom på att morsans elvisp gjorde för 20-30 år sedan.

Minns till och med att det luktade så speciellt när vispen var i full gång.

Case closed?
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Bra fråga, det är alltså frågan om hur pass väl man renar mejeriprodukten från bakterier, sjukdommar m.m.
Vanlig pastörisering duger gott för det. Högpastörisering är väl för att få extra lång hållbarhet. Vanlig mjölk som är extra hållbarhetsbehandlad har en i mitt tycke otäck bismak. Den är annorlunda mot vanlig pastöriserad, undrar om inte detsamma gäller för vispgrädde också.
Citera
Medlem
Forevermores avatar
Det är en jäkla skillnad på grädde med 36 % och 40 %.
Smaken är helt annorlunda och det blir inte samma när man vispar upp den.
Köp 40 % så löser sig säkert en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in