2024-01-09, 20:38
Medlem
Hamleyss avatar
köp aldrig 36% grädde den innehåller xantangummi och en massa konstigheter.
Eller, köp aldrig grädde med innehållsförteckning.

Riktig grädde innehåller bara grädde. Inget mer.
Citera
2024-01-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
köp aldrig 36% grädde den innehåller xantangummi och en massa konstigheter.
Eller, köp aldrig grädde med innehållsförteckning.

Riktig grädde innehåller bara grädde. Inget mer.

Åfan, står det uttryckligen i förteckningen?
Citera
2024-01-09, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Hallå, hur var det med matematiken?
Den är ju korrekt
Citera
2024-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Fortfarade vuxna människor vid middagsbordet även på den tiden jag refererar till.

Det finns flera möjliga förklaringar.
Man utövade måttlighet på 80 o 90-talet.
Det var helt enkelt inte okej att svulla i sig en hel vispgrädde.
De vuxna kanske inte åt grädden överhuvudtaget och du minns helt enkelt fel.

Du är tjock o lat och orkar inte vispa grädden lika mycket som dina föräldrar. Därför blir grädden inte lika fluffig.

Det är en konspirationsteori av ARLA.
I smyg har man tagit över industrin för decilitermåtten och helt enkelt gjort om dessa så de bara innehåller 0,85 dl.
Därför tror du att du får dina 3 dl grädde när du i själva verket bara får 2,55 dl.
Detta i kombination med att du inte orkar vispa grädden lika mycket och att atmosfärtrycket är sänkt gör att du upplever att grädden tar slut fortare.

Fast jag tror nog mer på teorin att du är ett bottenlöst hål.
Citera
2024-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Pannkakor och grädde?

Det är för fan för barn, en smaklös barnrätt dränkt i grädde och sylt

Sover du med nattlampa och vill få en saga läst innan du somnar på kvällen också?
Ärtsoppa med pannkakor till efterrätt är en svensk klassiker. Serverades alltid på Torsdagar i militären.
Visst är det mest för barnens skull man gör det. Jag skulle inte laga det till bara mig själv. Det är för mycket jobb. Men jag äter det när det finns och jag tycker det är gott som efterrätt
Citera
2024-01-09, 20:54
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Åfan, står det uttryckligen i förteckningen?

Kolla här:

Ingredienser: Högpastöriserad norrländsk grädde och stabiliseringsmedel karragenan.
https://www.norrmejerier.se/produkter/gradde/-/1068

Karragenan verkar ju helfestlig:
Beskrivning från Wikipedia:

Karragenan är ett broskartat, blekgult, slemrikt och proteinbindande ämne som utvinns ur de torkade rödalgerna Chondrus crispus och Gigartina mamillosa vilka samlas in vid Irlands kuster. Vid kokning löses karragenan till ett slem, som vid avkylning stelnar till gelé.
Citera
2024-01-09, 21:00
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Tycker som ämnet förtäljer att något är skumt med dagens vispgrädde.

När jag var barn, för en sådär 20-30 år sedan, har jag för mig att en 3dl förpackning vispgrädde från Arla räckte gott till en pankaksmiddag för hela familjen på en sådär fyra personer.

Idag räcker knappt en likvärdig förpackning, oavsett producent, till en pankaksmiddag för två.

Efter ca fyra pankakor börjar man resonera kring vem som kan ta sista grädden.

Inte bara det att grädden i vispat tillstånd verkar mindre "dryg", tycker det även är solklart att grädden liksom fluffade upp mer förut, vispades till större volym.

Är det något lurt, som med en del andra livsmedel... eller är det bara jag? Som blivit större?
Håller med om att grädden fick betydligt större volym när man vispade den förr jämfört med nu.

För övrigt är ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här uppe en klassiker på torsdagar, helst med punch till.
Mat för riktiga karlar!
Senast redigerad av orrtupp 2024-01-09 kl. 21:05.
Citera
2024-01-09, 21:02
Medlem
Minimuchers avatar
Jävla massa trams i denna tråden, men visst du ställer ju frågan på Fl.

Som någon nämnde tidigare i tråden så har vi idag 36% fetthalt i grädde. Kontra 40 som jag anser är riktig grädde.
Har själv reflekterat över den dåliga kvaliteten. Efter att ha testat lite olika så kör jag enbart på Ekologisk Grädde alternativt från ett lyxmärke så som Wapnö.

Det blir en skillnad, både i smak & fluff
En sak till som jag har märkt är att det ör bra & hålla grädden kall! Både för och efter vispning!

Även gynnar det fluffet att köra en kortare med aggressivare vispning. Men så fort den börja tippa över mot fast / smör tuch så har du förlorat allt.
Citera
2024-01-09, 21:05
Medlem
zombie-nations avatar
Tror det är inbillning. Åt ni pulversås? Vi delade en påse pulversås på 2 barn 2 vuxna och alla fick sås. Nuförtiden är det lagom att dela på 2 vuxna. Eller man kan rentav äta allt själv. Man åt mycket mindre. Grädde funkar utmärkt för mig, men jag vispar med en gräddvisp, kanske blir annorlunda resultat. Kanske vispa försiktigare.
Citera
2024-01-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Håller med om att grädden fick betydligt större volym när man vispade den förr jämfört med nu.

För övrigt är ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här uppe en klassiker på torsdagar, helst med punch till.
Mat för riktiga karlar!

Tack, kort och konsist.
Citera
2024-01-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Kolla här:

Ingredienser: Högpastöriserad norrländsk grädde och stabiliseringsmedel karragenan.
https://www.norrmejerier.se/produkter/gradde/-/1068

Karragenan verkar ju helfestlig:
Beskrivning från Wikipedia:

Karragenan är ett broskartat, blekgult, slemrikt och proteinbindande ämne som utvinns ur de torkade rödalgerna Chondrus crispus och Gigartina mamillosa vilka samlas in vid Irlands kuster. Vid kokning löses karragenan till ett slem, som vid avkylning stelnar till gelé.

Fyfan, och detta slem kan man unvika genom att köpa 40% grädde, eller får man vara på sin vakt även där?
Citera
2024-01-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Jävla massa trams i denna tråden, men visst du ställer ju frågan på Fl.

Som någon nämnde tidigare i tråden så har vi idag 36% fetthalt i grädde. Kontra 40 som jag anser är riktig grädde.
Har själv reflekterat över den dåliga kvaliteten. Efter att ha testat lite olika så kör jag enbart på Ekologisk Grädde alternativt från ett lyxmärke så som Wapnö.

Det blir en skillnad, både i smak & fluff
En sak till som jag har märkt är att det ör bra & hålla grädden kall! Både för och efter vispning!

Även gynnar det fluffet att köra en kortare med aggressivare vispning. Men så fort den börja tippa över mot fast / smör tuch så har du förlorat allt.

Tack för bra svar och tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in