• 1
  • 2
2024-01-09, 19:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Som titeln säger, vilken serie från Scania är din personliga favorit?

Egentligen så är alla Scanior underbara bilar, men jag är personligen väldigt svag för den legendariska 2 och 3-serien. Vi hade en T 142E tungdragare från 1986 inom jobbet strax före jul, och självklart så tjatade jag nog på ägaren till att jag fick mig en provkörning. Och för en fantastisk lastbil vilken nostalgi.

Vad menar ni?
Citera
2024-01-09, 19:09
Medlem
olasvenssons avatar
Har ingen aning, Men jag har kört Volvo och Scania. Scania har bättre lastbilar i alla fall. Det känns direkt när man sätter sig i hytten att det är en lastbil med hög kvalitet.
Citera
2024-01-09, 19:11
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Har ingen aning, Men jag har kört Volvo och Scania. Scania har bättre lastbilar i alla fall. Det känns direkt när man sätter sig i hytten att det är en lastbil med hög kvalitet.
Helt klart! Det är ingen tvekan om att Scania producerar både de bästa och finaste lastbilarna

Går man för Volvo så köper man fel märke
Citera
2024-01-09, 19:54
Detta är väl en tråd för yrkesförare att svara på.
Urskiljer sig om man kör fjärrtrafik eller anlägg t.ex
olika komfort och drivlina.

Tycker nya scania R och S serien ser lite väl likt ut de nya TGX från MAN, både exteriör och interiör. Scania ingår väl nu i Traton och VW så det är ju tysk design som gäller nu.
Citera
2024-01-09, 21:27
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Detta är väl en tråd för yrkesförare att svara på.
Urskiljer sig om man kör fjärrtrafik eller anlägg t.ex
olika komfort och drivlina.

Tycker nya scania R och S serien ser lite väl likt ut de nya TGX från MAN, både exteriör och interiör. Scania ingår väl nu i Traton och VW så det är ju tysk design som gäller nu.
Så är det dvs, själv så jobbar jag som säljare hos den lokala Scania avdelningen.

Och visst så är det skillnad på om åkaren kör fjärr, tank, timmer eller schackt osv. Fast det är inga problem att bygga en bil exakt efter kundernas behov och önskan, oberoende av vilken typ av körning bilen skall gå i.

Annars så har jag svårt för att se några likheter öht mellan Scania Nextgen och den senaste TGX serien till MAN. Dock så var det större skillnad på de olika märkerna förr, vad gäller utseende.
Citera
2024-01-10, 00:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Som titeln säger, vilken serie från Scania är din personliga favorit?

Egentligen så är alla Scanior underbara bilar, men jag är personligen väldigt svag för den legendariska 2 och 3-serien. Vi hade en T 142E tungdragare från 1986 inom jobbet strax före jul, och självklart så tjatade jag nog på ägaren till att jag fick mig en provkörning. Och för en fantastisk lastbil vilken nostalgi.

Vad menar ni?
Allt i 2-serien och tidigare är ju som att sitta på en parkbänk utan fjädring och åka i skogen.
Det är först i slutet av 80-talet när Toplinehytten kommer som det blir drägligt att köra Scania...
Citera
2024-01-10, 12:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Min favorit är Scania 144 530 som försvarsmakten har som stridsvagnstransportdragare.

Bra motor, lite klen kanske, bra växellåda med hydraulisk momentomvandlare och framför allt tillräckligt stor hytt för att hela stridsvagnsbesättningen ska kunna åka med.
Citera
2024-01-10, 21:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Min favorit är Scania 144 530 som försvarsmakten har som stridsvagnstransportdragare.

Bra motor, lite klen kanske, bra växellåda med hydraulisk momentomvandlare och framför allt tillräckligt stor hytt för att hela stridsvagnsbesättningen ska kunna åka med.
På vilket sätt anser du att 530`n är klen? Jämfört med nyare bilar med starkare motorer som tex 620, 730 eller 770 så är ju såklart 530`n inte lika stark. Men 144-530 är kända för att vara väldigt slitstarka bilar, de bara går och går mil efter mil.

Jag fick en 2000 årsmodell R144-530 Topline som inbytesbil för några år sedan. Bilen var då gått 1,4 miljoner km. Och förutom vanlig service, så hade den aldrig besökt verkstan.
Citera
2024-01-10, 21:47
Medlem
Räddningstjänsten har väl mer eller mindre alltid kört Scania eller?
Citera
2024-01-10, 21:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
På vilket sätt anser du att 530`n är klen? Jämfört med nyare bilar med starkare motorer som tex 620, 730 eller 770 så är ju såklart 530`n inte lika stark. Men 144-530 är kända för att vara väldigt slitstarka bilar, de bara går och går mil efter mil.

Jag fick en 2000 årsmodell R144-530 Topline som inbytesbil för några år sedan. Bilen var då gått 1,4 miljoner km. Och förutom vanlig service, så hade den aldrig besökt verkstan.

Som stridsvagnsdragare är den i tröttaste laget. Totalvikten på ekipaget med den nya, förlängda påhängsvagnen är uppåt 110 ton.

Men det är klart, den har tandemdrift och slirej, så det är inte så himla viktigt att kunna ta fart innan backarna. Jag åkte en gång med norska 143or med bara 490 hästar i Norges kuperade landskap, men eftersom de har allhjulsdrift gick det bra.
Citera
2024-01-10, 21:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
L75, hette den väl.

Den får vara favorit, dels för att den är snygg, och dels för att jag kört en sådan.
Vill minnas att den hade dubbelhytt.
Citera
2024-01-10, 22:11
Medlem
Sliskarns avatar
Alltså lastbilar är ju arbetsfordon och inget man sitter och runkfantiserar åt. I alla fall inte jag. 😀

Därmed inte sagt att jag ogillar scania, tvärtom. Scania > alla andra märken! Tål mer stryk än motsvarande volvo och allt annat också.

Minsta scanian jag kört var en gammal tvåaxlig liftdumper. Kan den ha hetat…240 kanske? Den såg ut som skit och den var sleten redan då men den bara gick och gick. Fy fan vad den bilen fick ta stryk. Men den gnällde aldrig.

Största jag kört är deras dåvarande top of the line R770. Dessa användes för tunga malmtransporter uppe i juanesando eller vad hålan nu hette. Scania använde också dessa fordon som testflotta så alla bilarna var lite olika utrustade med diverse nya grunkor.

Har kört flera andra mittemellanscanior 320-450 med diverse påbyggnader. Sopskåp, krokaggregat, flak, betongblandare mm.

Men favoriten är nog minstingen. Dvs den lilla tvåaxlingen. Körde den för 10 år sen och ser den i trafik än i dag, så firman har uppenbarligen den kvar. Still going strong!
Senast redigerad av Sliskarn 2024-01-10 kl. 22:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in