På vilket sätt anser du att 530`n är klen? Jämfört med nyare bilar med starkare motorer som tex 620, 730 eller 770 så är ju såklart 530`n inte lika stark. Men 144-530 är kända för att vara väldigt slitstarka bilar, de bara går och går mil efter mil.
Jag fick en 2000 årsmodell R144-530 Topline som inbytesbil för några år sedan. Bilen var då gått 1,4 miljoner km. Och förutom vanlig service, så hade den aldrig besökt verkstan.
Ja Scanias dieselmotorer har ju världsrykte sedan de gjorde en deal med Mack på 50-talet och fick deras motorlösningar mot att Scania-Vabis fick licens att bygga Mack C50 på licens, det är en buss, ni har en sådan på Scaniamuseet som är hyfsat välrenoverad med har helt fel typsnitt på linjenummerrullarna.
Detta var innan min tid i Scania, men känner till båda modellerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja Scanias dieselmotorer har ju världsrykte sedan de gjorde en deal med Mack på 50-talet och fick deras motorlösningar mot att Scania-Vabis fick licens att bygga Mack C50 på licens, det är en buss, ni har en sådan på Scaniamuseet som är hyfsat välrenoverad med har helt fel typsnitt på linjenummerrullarna.
Exakt. Kvaliteten, hållbarheten på Scanias motorer är i yppersta världsklass.
Som stridsvagnsdragare är den i tröttaste laget. Totalvikten på ekipaget med den nya, förlängda påhängsvagnen är uppåt 110 ton.
Men det är klart, den har tandemdrift och slirej, så det är inte så himla viktigt att kunna ta fart innan backarna. Jag åkte en gång med norska 143or med bara 490 hästar i Norges kuperade landskap, men eftersom de har allhjulsdrift gick det bra.
Ny stridsvagnsdragare från Scania är på ingång: https://www.fmv.se/aktuellt--press/a...agnstransport/
Fyra axlar, crewcab för stridsvagnsbesättningen, 620 hk. Jag har för mig att jag läst något om jättetank för att klara 80 mil utan tankning.
Ny stridsvagnsdragare från Scania är på ingång: https://www.fmv.se/aktuellt--press/a...agnstransport/
Fyra axlar, crewcab för stridsvagnsbesättningen, 620 hk. Jag har för mig att jag läst något om jättetank för att klara 80 mil utan tankning.
SBAT 111S, TGB 40/45 även kallad, är min favorit. Den är byggd för att hålla bättre i tredje världskriget än minniskorna som ska använda den. Med sin sexhjulsdrift och tillgång till normala 14.00R20 däck och winch så är den närapå ostoppbar i terrängen.
Visst är det trevligt med V8, men en turbomatad 6:a är inte heller fy skam.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!