2024-01-09, 14:35
Medlem
Om jag går in i en butik och använder en privat väska/ rullvagn istället för affärens egna vagnar/ korgar, så att det ser ut som att jag ska snatta, har då affären rätt att konfrontera mig inne i butiken och kräva att jag följer med till kassan och betalar och säga att de annars håller kvar mig i väntan på polis? Och därmed inte ger mig rätt varken att fortsätta leta varor eller plocka ur varor som jag ångrat och inte längre vill ha.

Om inte, vilka brott gör sig affären skyldig till?
Citera
2024-01-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuralskaren123
Om jag går in i en butik och använder en privat väska/ rullvagn istället för affärens egna vagnar/ korgar, så att det ser ut som att jag ska snatta, har då affären rätt att konfrontera mig inne i butiken och kräva att jag följer med till kassan och betalar och säga att de annars håller kvar mig i väntan på polis? Och därmed inte ger mig rätt varken att fortsätta leta varor eller plocka ur varor som jag ångrat och inte längre vill ha.

Frihetsberövande om de tvingar dig

Om de frågar sig ”kan du följa med” så är de inget brott de begår
Citera
2024-01-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Frihetsberövande om de tvingar dig

Om de frågar sig ”kan du följa med” så är de inget brott de begår

Kan det falla in under olaga tvång om man tvingas betala något utan rätt att ångra sig och under hot om polisanmälan för något som inte var ett brott?
Citera
2024-01-09, 14:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Stöldbrott begås när du tar något "med uppsåt att tillägna sig det". Detta sker normalt i två typfall:
1. Direkt du tar en sak. Detta är normalt vid inbrott, då fullbordas brottet direkt du tar ex ett smycke och lägger det i din väska eller liknande.
2. När du passerar kassan i en butik utan att betala.

Ditt fall är lite mer gränsfall så det beror på omständigheterna. Har du en öppen rullväska är det sannolikt lagligt, men om du smyger ner saker i en stängd väska är det sannolikt ett fullbordat stöldbrott redan innan du passerat kassan.

Butiken får inte tvinga dig att betala. Det är nog någon slags utpressning, beroende på hur våldet/hotet ser ut, eller i vart fall olaga frihetsberövande.

Butiken kan dock kvarhålla dig i väntan på polisen (s.k envarsgripande, då fängelse finns i straffskalan för ringa stöld).
Citera
2024-01-09, 14:43
Medlem
Citat:
Kan det falla in under olaga tvång om man tvingas betala något utan rätt att ångra sig och under hot om polisanmälan för något som inte var ett brott?

Utpressning låter det som
Låter som du försökt sno, du kan fortfarande vinna om de inte valt sina ord rätt. Dock inte värt chansen att behöva betala rättegångskostnader imo
Citera
2024-01-09, 14:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är inte olagligt att hota med lagliga åtgärder. D.v.s det är inte olaga hot att hota någon med ex lagligt grundad polisanmälan, stämningsansökan och liknande.
Citera
2024-01-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är inte olagligt att hota med lagliga åtgärder. D.v.s det är inte olaga hot att hota någon med ex lagligt grundad polisanmälan, stämningsansökan och liknande.

https://www.aklagare.se/ordlista/o/olaga-tvang/

Hot om anmälan utan rättslig grund ska tydligen kunna vara olagligt.
Citera
2024-01-09, 14:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Stöldbrott begås när du tar något "med uppsåt att tillägna sig det". Detta sker normalt i två typfall:
1. Direkt du tar en sak. Detta är normalt vid inbrott, då fullbordas brottet direkt du tar ex ett smycke och lägger det i din väska eller liknande.

Ditt fall är lite mer gränsfall så det beror på omständigheterna. Har du en öppen rullväska är det sannolikt lagligt, men om du smyger ner saker i en stängd väska är det sannolikt ett fullbordat stöldbrott redan innan du passerat kassan.

Butiken får inte tvinga dig att betala. Det är nog någon slags utpressning, beroende på hur våldet/hotet ser ut, eller i vart fall olaga frihetsberövande.

Butiken kan dock kvarhålla dig i väntan på polisen (s.k envarsgripande, då fängelse finns i straffskalan för ringa stöld).

Fast även om det är en stängd väska så vette fasen om det går att plockas för det då du mycket väl kan ändra dig innan du kommer till kassorna. Blir man tagen inne i butiken så är det väl bara att säga att jag inte skulle ha den. Går du istället ut genom kassan och inte betalt för alla varor så är det garanterat stöld.
Kontrollanter kollar dig inne i butiken men tar dig inte förrän du gått ut.

Har själv aldrig haft planer på att snatta utan skulle nog må dåligt om det ens blev kontroll på ICA efter självscanning och man missat något av misstag.
Citera
2024-01-09, 14:57
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:

Jag skulle snarare påstå att det är ett försöksbrott (23kap. 1 § BrB) snarare än fullbordat brott, om personen fortfarande inte har passerat sista betalningsmöjlighet, men har gjort förberedelser för att kunna lämna butiken utan att några larm går av eller att denne blir upptäckt. Har väldigt svårt att se hur man skulle få det till fullbordad stöld bara för att man lagt något i fickan eller i en medhavd påse, det krävs att åklagaren/polisen kan bevisa uppsåt till stölden också.

Är det en väska/påse klädd med folie på insidan t.ex. eller annars förberedd för stöld, så känns försöksbrottet däremot ganska klart, och om inte försöksbrottet är aktuellt av någon anledning, så är även förberedelse straffbart (23 kap. 2 § BrB). Krävs dock att det är just stöld (8 kap. 1 § BrB), och inte ringa stöld (8 kap. 2 § BrB) för att försök och förberedelse ska vara straffbart (8 kap. 12 § BrB).

Svenska Handel skriver såhär
Citat:
När blir det en stöld?
För att det ska vara fråga om ett brott ska följande vara uppfyllt:

Det ska finnas ett uppsåt att stjäla. Att missa en vara som råkat rulla in bakom väskan i kundvagnen är inte ett brott.

Stölden ska vara fullbordad. Kunden ska ha passerat sista betalningsmöjlighet. I vissa butiker går en tydlig linje genom kassa*linjen, i andra är det entredörrarna som utgör gräns. Med andra ord är det inte brottsligt att bära en produkt i innerfickan så länge man är kvar i butiken.

Om tjuven förberett stölden (innan man kommer till butiken), exempelvis genom att ha med sig larmborttagare eller ha påsar klädda med folie för att lura larmbågar, kan det klassas som försök till stöld. Det är ett brott med fängelse i straffskalan.
Citera
2024-01-09, 14:59
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns lite som att du vill testa gränserna å vad som kan göras och inte göras. Vem går ens in med en privat väska lägger ner en vara i sin väska år 2024?
Gör som alla andra så slipper du ju ens att fundera på vad och inte som kan ske. Varför ens utsätta sig för en konstig situation i onödan. Ta en korg fyll korgen betala det du ska så svårt kan det inte ens vara.
Inte ens Agda 92 bast som darrar när man ska slå in pinkoden på dosan stoppar ner saker i en vöska. Vilken värld lever du i liksom.
Citera
2024-01-09, 15:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
https://www.aklagare.se/ordlista/o/olaga-tvang/

Hot om anmälan utan rättslig grund ska tydligen kunna vara olagligt.

Ja, det är därför jag skriver "lagligt grundad polisanmälan".

Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Jag skulle snarare påstå att det är ett försöksbrott (23kap. 1 § BrB) snarare än fullbordat brott, om personen fortfarande inte har passerat sista betalningsmöjlighet, men har gjort förberedelser för att kunna lämna butiken utan att några larm går av eller att denne blir upptäckt.

Bra poäng, det har du nog rätt i.
Citera
2024-01-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns lite som att du vill testa gränserna å vad som kan göras och inte göras. Vem går ens in med en privat väska lägger ner en vara i sin väska år 2024?
Gör som alla andra så slipper du ju ens att fundera på vad och inte som kan ske. Varför ens utsätta sig för en konstig situation i onödan. Ta en korg fyll korgen betala det du ska så svårt kan det inte ens vara.
Inte ens Agda 92 bast som darrar när man ska slå in pinkoden på dosan stoppar ner saker i en vöska. Vilken värld lever du i liksom.

Haha va? Skojar du? Det normala är att Scanna med en handscanner eller sin mobil, stoppa ner sakerna i sin medhavda väska eller tygpåse och sen betala med mobilen eller obemannad kassa och gå ut? Lol. Ingen under 50 går till kassan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in