2024-01-09, 15:06
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedsattpris
Haha va? Skojar du? Det normala är att Scanna med en handscanner eller sin mobil, stoppa ner sakerna i sin medhavda väska eller tygpåse och sen betala med mobilen eller obemannad kassa och gå ut? Lol. Ingen under 50 går till kassan.
Vem säger att TS scannar menar du? Det får du nog förtydliga. När man läser så förutsätter man att TS INTE scannar för då skulle TS skriva det eller hur. Nu vinklar du det så det ska låta som att det är agligt och fungerar. Vi talar om olika scenarier just nu. Jag håller mig till vad TS skriver och dribblar inte och tror som du just nu gjorde.
Citera
2024-01-09, 15:12
Medlem
Det är inte stöld om du fortfarande har möjlighet att betala! plockar du på dig grejer utan att kunna betala så är det uppenbart att du planerat en stöld! Samtidigt så är det inte kriminellt att tänka på ett brott så har du cash för varan betala
Citera
2024-01-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbno
Det är inte stöld om du fortfarande har möjlighet att betala! plockar du på dig grejer utan att kunna betala så är det uppenbart att du planerat en stöld! Samtidigt så är det inte kriminellt att tänka på ett brott så har du cash för varan betala

Men har affären rätt att tvinga mig fortsätta ett köp om jag hade ångrat mig?
Citera
2024-01-09, 15:38
Medlem
Jag har svårt att se hur det skulle utgöra ett fullbordat brott innan personen i fråga passerat kassalinjen, alldeles oavsett om det handlar om en öppen eller stängd väska. Finns särskilda omständigheter kan det dock bli tal om brott på försöksstadiet. Det ska dock noteras att ringa stöld (vilket tidigare var snatteri) inte omfattas av straffbarhet på försöksstadiet.

Nu var det länge sedan jag sysslade med straffrätt men vill minnas att gränsen mellan ringa och normal stöld ligger runt 1 000 kr. Dvs. svårt att nå upp till i en vanlig matvarubutik.

Oaktat detta så har varken butik, väktare, ordningsvakt eller polis någon befogenhet att tvinga en person att betala för något de misstänker att personen är i stånd att stjäla. Efter att kassalinjen passerats kan personen gripas, även av envar, men innan dess finns ingen grund. Annat än om sådana särskilda omständigheter föreligger så att man kan diskutera att det är fråga om försök.
Citera
2024-01-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns lite som att du vill testa gränserna å vad som kan göras och inte göras. Vem går ens in med en privat väska lägger ner en vara i sin väska år 2024?
Gör som alla andra så slipper du ju ens att fundera på vad och inte som kan ske. Varför ens utsätta sig för en konstig situation i onödan. Ta en korg fyll korgen betala det du ska så svårt kan det inte ens vara.
Inte ens Agda 92 bast som darrar när man ska slå in pinkoden på dosan stoppar ner saker i en vöska. Vilken värld lever du i liksom.

Själva annat man så packar man givetvis medan man handlar. Även om man har en medhavd påse eller ryggsäck. Man går man och gör det helt öppet så är det enda men smyger man och stänger väskan efter varje vara är det ju en annan sak
Citera
2024-01-09, 15:47
Medlem
zombie-nations avatar
Minns när Lidl kom till Sverige. Då fanns det inte kundvagnar. Man plockade saker i sin egen väska eller tog en av deras kassar och plockade i. Jag antar att de tyckte det var OK eftersom alla gjorde det, och det då var helt oproblematiskt. Jag tycker fortfarande faktiskt att det är det, i och med att varor är stöldskyddade och man kan inte gå ut med dem hursomhelst.
Citera
2024-01-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuralskaren123
Men har affären rätt att tvinga mig fortsätta ett köp om jag hade ångrat mig?

Har det tagit dig utan att ge dig en chans att betala vid kassan så gör de fel! Väljer du då att lämna butiken utan varor och de har gjort en anmälan så måste du nog kunna bevisa att du inte var där i en planerad stöld. Så låt säga att du har 20kr på kontot men varor för 200 så ser det dåligt ut för dig
Citera
2024-01-09, 15:55
Medlem
När vi ändå är inne på detta... Om TS plockar på sig frysvaror och stoppar in i sin varma väska så kylkedjan kan anses vara bruten, och varan (om man ska vara petig) osäljbar. Begår TS då brott om han inte vill betala för den?
Citera
2024-01-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När vi ändå är inne på detta... Om TS plockar på sig frysvaror och stoppar in i sin varma väska så kylkedjan kan anses vara bruten, och varan (om man ska vara petig) osäljbar. Begår TS då brott om han inte vill betala för den?

Det kanske kan bli ringa skadegörelse.
Citera
2024-01-09, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ebbno
Har det tagit dig utan att ge dig en chans att betala vid kassan så gör de fel! Väljer du då att lämna butiken utan varor och de har gjort en anmälan så måste du nog kunna bevisa att du inte var där i en planerad stöld. Så låt säga att du har 20kr på kontot men varor för 200 så ser det dåligt ut för dig
1. Ja de gör fel om de försöker tvinga någon att betala utan att ha passerat kassalinjen. MEN det kan också vara så att personen är portad från butiken (pga tidigare stölder) och där har butiken rätt att avvisa oavsett varor!

2. Det spelar ingen roll vad du har på kontot! Butiken får inte gå in och kolla ditt saldo. TS kan exempelvis hävda att en stor dragning nyss gjordes som denne inte varit medveten om. Alternativt att personen väntar på en Swish som ska dyka upp snart. Eller att man tagit med sig fel kort hemifrån. Inget av detta är olagligt.
Citera
2024-01-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedsattpris
Lol. Ingen under 50 går till kassan.

Jag är under 50 och har uppfattningen att kassörskan ska behålla sin anställning. Därför ställer jag mig i kassakön.
Citera
2024-01-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
1. Ja de gör fel om de försöker tvinga någon att betala utan att ha passerat kassalinjen. MEN det kan också vara så att personen är portad från butiken (pga tidigare stölder) och där har butiken rätt att avvisa oavsett varor!

2. Det spelar ingen roll vad du har på kontot! Butiken får inte gå in och kolla ditt saldo. TS kan exempelvis hävda att en stor dragning nyss gjordes som denne inte varit medveten om. Alternativt att personen väntar på en Swish som ska dyka upp snart. Eller att man tagit med sig fel kort hemifrån. Inget av detta är olagligt.

Menade om det går till en polisanmälan om brott och du ska försöka hävda oskuld så är det svårt om du handlat utan nuvarande/framtida inkomster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in