Citat:
Ursprungligen postat av
djuralskaren123
Om jag går in i en butik och använder en privat väska/ rullvagn istället för affärens egna vagnar/ korgar, så att det ser ut som att jag ska snatta, har då affären rätt att konfrontera mig inne i butiken och kräva att jag följer med till kassan och betalar och säga att de annars håller kvar mig i väntan på polis? Och därmed inte ger mig rätt varken att fortsätta leta varor eller plocka ur varor som jag ångrat och inte längre vill ha.
Om inte, vilka brott gör sig affären skyldig till?
Stöldbrott begås när du tar något "med uppsåt att tillägna sig det". Detta sker normalt i två typfall:
1. Direkt du tar en sak. Detta är normalt vid inbrott, då fullbordas brottet direkt du tar ex ett smycke och lägger det i din väska eller liknande.
2. När du passerar kassan i en butik utan att betala.
Ditt fall är lite mer gränsfall så det beror på omständigheterna. Har du en öppen rullväska är det sannolikt lagligt, men om du smyger ner saker i en stängd väska är det sannolikt ett fullbordat stöldbrott redan innan du passerat kassan.
Butiken får inte tvinga dig att betala. Det är nog någon slags utpressning, beroende på hur våldet/hotet ser ut, eller i vart fall olaga frihetsberövande.
Butiken kan dock kvarhålla dig i väntan på polisen (s.k envarsgripande, då fängelse finns i straffskalan för ringa stöld).