2024-01-08, 19:28
Medlem
https://bilddump.se/bilder/20240108192614-2a02:1406:23:a42f:c927:3e95:218e:206e.jpeg

Jag har bott här i 5 år och skäms för att säga det. Jag har aldrig frostat av frysen. Och jag vet inte ens hur man gör?

Jag har en liten Frys ovanför kylskåpet och det går inte att stänga av bara själva frysen.

Jag har så mycket mat i frysen också som jag inte vill ska bli förstörd.

Och en till fråga. Kommer det rinna ner vatten överallt när det har smällt?
Citera
2024-01-08, 19:30
Medlem
Håll kylen stängd så klarar sig maten.

Stäng av, håll en skål under GG.
Citera
2024-01-08, 19:35
Medlem
Knö in de frysta grejerna i kylen å stäng av allt.. Ställ lämplig bytta i frysen för smältvattnet samt bottna med några badlakan tex. gå inte hemifrån utan kolla till emellanåt hur blött det blir å töm byttan ofta.
Citera
2024-01-08, 19:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Passa på att ställa ut maten medan det är minusgrader, slå sedan av hela skåpet och låt det tina. Kom ihåg att torka ur all fukt innan du slår på igen, annars kan lister frysa.
Citera
2024-01-08, 19:39
Medlem
Maten blir inte förstörd på den korta tiden du städar. Koka upp vatten, ta fram flera handdukar och så häller du kokande vatten på isen och hackar loss den. Sen torkar du ur, skrubba gärna med diskborste och torka sen torrt.
Citera
2024-01-08, 19:44
Medlem
Maten i frysen kan du lägga ut på balkongen om du har en.
Citera
2024-01-08, 19:54
Medlem
Måste frysen vara avstängd? Eller räcker det med att dörren är öppen med varma kastruller?

Jag har tyvärr ingen balkong så kan inte lägga maten ute nånstans. Bor i en liten etta på tredje våning
Citera
2024-01-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Måste frysen vara avstängd? Eller räcker det med att dörren är öppen med varma kastruller?

Jag har tyvärr ingen balkong så kan inte lägga maten ute nånstans. Bor i en liten etta på tredje våning
Ja stäng av... Men hacka inte på isen.. Går det hål på en kylslinga så är den paj sen... Inget våld.
Citera
2024-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja stäng av... Men hacka inte på isen.. Går det hål på en kylslinga så är den paj sen... Inget våld.

Ok jag stänger av. När jag lägger in varma kastruller i frysen ska dörren vara öppen eller stängd då?
Citera
2024-01-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ok jag stänger av. När jag lägger in varma kastruller i frysen ska dörren vara öppen eller stängd då?
Öppen
Citera
2024-01-08, 20:04
Medlem
Citat:

Du måste stänga av den tyvärr.
Ställ in alla varor i kylen och stäng dörren, stäng av kyl/frys, öppna frysdörren och ställ in kannor/kastruller med kokande vatten så smälter isen snabbt. Lämna dörren till FRYSEN öppen. När det är smält kan du passa på att städa där inne med trasa/papper. Sen sätter du på allt igen och ser till så att temperaturen går tillbaka till det den ska vara på.
Avfrostning går relativt snabbt så dina matvaror kommer inte blir dåliga under tiden, så länge du undviker att öppna dörren till kylen.

Vattnet som rinner ner kan du samla upp med matlådor eller vad som helst
Senast redigerad av Neatrea 2024-01-08 kl. 20:07.
Citera
2024-01-08, 20:20
Bannlyst
Hackat en hel del, många ggr och aldrig att det pajat. Kalla det Jesus välsignelse om du så vill
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in