Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Gjorde det nyligen, bra med de nya frysarna som inte behöver frostas av.
...
Jag har en s.k. "självavfrostande" frys. Dörren går inte ens att öppna nu! Det hände när jag var bortrest, på displayen inne i kyldelen står en varningstriangel och "-18" och blinkar. Kanske hördes även ett pipljud ett tag när jag inte var hemma.
Jag skulle slänga in ett par kylklampar och slet upp dörren. Det gick om än lite trögt. Insidan var helt täckt med "snö". Jag var för trött för att göra något då. Och nu är dörren helt fastfrusen. Jag vill inte ta i för kung och fosterland, då gummilisterna kan ta skada.
Jag har faktiskt inget av värde i frysen, som mest en gammal fryspizza eller så, samt mycket gammalt bröd som ändå ska slängas.
Det går inte att slå av frysen separat, men mina kylvaror i kylen ska väl hålla ett tag när dörren är stängd. Det brukar vara +3 i kylen. Nu är allt avslaget.
Jag frågade AI hur jag ska göra och den säger att det hela kommer att ta cirka 48 timmar! Först ska jag vänta några timmar innan jag prövar att öppna frysens dörr igen (detta efter att tidigare tips om att värma dörrens kanter med en het trasa misslyckats).
När jag får upp dörren ikväll, ska jag ställa den på vid gavel och lägga plast och trasor på golvet (ja, de ligger redan där). Sedan ska jag vänta tills jag kan dra ut de tre lådorna som hänger på lister och då ställa dem i badkaret. Så snart det går, ska jag tömma en av dem och ställa in i botten på frysen, så blir det mindre vatten på golvet.
I detta läge ska jag också slå på kyl och frys igen och fortsätta ha frysdörren på vid gavel bara. Kylen är då igång igen men frysens aggregat kan inte trumfa rumsvärmen. Så långsamt, långsamt smälter isen i frysen.
Att det ska ta 48 timmar beror på att det troligen finns dolda isklumpar i frysens inre, bakom de synliga väggarna och listerna. Allt enligt AI alltså.