2024-01-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Hackat en hel del, många ggr och aldrig att det pajat. Kalla det Jesus välsignelse om du så vill
Ja man får ha lite tur... aluminium rör bara.
Citera
2024-01-08, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja man får ha lite tur... aluminium rör bara.
Finns ingen tur

Ha Jesu med dig bara

Såklart fördelaktigt pm man vet vart rören sitter men ändå
Citera
2024-01-08, 20:25
Medlem
misstänker att halva frysen är is nu, mitt tips frosta av en gång i månaden fortsättningen

tips 2 använd en varmluftspistol eller hårfön
Citera
2024-01-08, 20:27
Bannlyst
Pass upp för golvet bara, vissa lär knappast hålla om man för så här ofta och låtet vätskan ligga
Citera
2024-01-08, 20:31
Moderator
Tystnads avatar
Absolut INTE hacka! hur dåliga tips får man komma med?

Skaffa eller låna två st fryslådor som man har vid utflykter, lägg ner dom frysta matvarorna där i, stäng av kyl/frysen om du inte vet hur dra bara ur sladden till skåpet. Och Hacka för sjutton INTE , risken att skada kylelementen så gasen läcker ut är stor. vet flera som gjort detta och fått betala får nytt skåp.
Ställ in kastruller eller skåla med varmt vatten från varmvatten kranen och byt dessa med jämna mellan rum så tinar det snabbar om det är tjock is på väggarna och kylslingor.

Ev kan man blåsa försiktigt med en hårtork men håll avstånd så inte plasten i väggar och sidor på skåpet blir missfärgade av värmen.
Citera
2024-01-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
misstänker att halva frysen är is nu, mitt tips frosta av en gång i månaden fortsättningen

Exakt vad jag också tänkte föreslå. Det går fortare. Sen lär du dig efter en stund att ”jaha det är DEN vägen smältvattnet tar.” Det går inte så fort att du inte hinner agera innan golvet är översvämmat. Och det rinner inte ut åt alla håll. Du kommer hinna ha tråkigt, för det är ganska förutsägbart efter en stund. Men som sagt gå inte hemifrån innan du är säker på vilken väg smältvattnet tar.
När det är klart, när du startat frysen (börja med det), låtit den bli ordentligt kall och sedan lagt in maten igen kommer du känna dig så jävla nöjd. Anledningen till att du ska starta frysen först och sedan in med maten när frysen är kall är att så stod det i manualen till den nya frys jag just köpte. Skulle tro att det samma gäller en nyavfrostad frys.
Citera
2024-01-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
[url]Och jag vet inte ens hur man gör?
Jag har en liten Frys ovanför kylskåpet och det går inte att stänga av bara själva frysen.
Jag har så mycket mat i frysen också som jag inte vill ska bli förstörd.
Packa all mat med isolering: Påsar, kassar, kylväska, filtar, kuddar. Ställt allt tätt tillsammans.
Citat:
Och en till fråga. Kommer det rinna ner vatten överallt när det har smällt?
Ja, det kommer rinna, så du behöver vara aktiv och torka. Lägg gärna en handduk framför skåpet som extra skydd för golvet.
Om du har en fläkt så ställer du den att blåsa in i de öppna dörrarna efter att du stängt av och packat. På det viset får du hjälp att få skåpen riktigt torra.
Passa på att torka rent med rengöringsmedel på alla ytor - svårt att göra annars när det är minusgrader inne i frisen.

När allt är rent och torrt kan du sätta igång skåpet igen och packa in matvarorna.
Citera
2024-01-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

En gång i månaden?? 😲😳😲
Citera
2024-01-08, 21:06
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
En gång i månaden?? 😲😳😲
En gång per år är bra.
Citera
2024-01-08, 21:10
Medlem
KlappMungons avatar
Maten i frysen kan du vira in i en tjock filt. Det kommer hålla sig kallt i många timmar.

Avstå från alltför våldsamma metoder som att hälla kokande vatten eller börja hacka(!).

Däremot kan du snabba på det hela väldigt mycket med en hårtork eller t o m bara en fläkt.
Du kan försiktigt försöka lossa större isklumpar med händerna eller t ex en smörkniv i trä men ta inte i så att du riskerar bryta sönder något.
Citera
2024-01-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
En gång per år är bra.
Ja, absolut inte kortare tid! Jag frostar av när det är kallt ute och i Skåne är det väl en gång vartannat år. Att frosta av varje månad är ju sjukt!
Citera
2024-01-08, 21:11
Medlem
Köp en avfrostningspåse, t.ex. https://handla.ica.se/produkt/1443537, och lägg i botten på frysen så slipper du få hela köket dyblött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in