• 2
  • 3
2024-02-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Upplägget fungerade enligt plan i cirka två år, jag swishade honom på autopilot.

Betalningarna upphörde när banken (Tando) gick i konkurs. Då uppstod ett vakuum där någon ny skulle ta över lånet vi hade (Lowell Inkasso tog över). Han märkte då att i och med att jag inte kunde kolla upp nuvarande status på avbetalningen då det inte fanns någon hemsida/app för mig att logga in på då de konkat och hemsidan var halvt fungerande, så insåg han att han kunde fortsätta få pengar av mig varje månad för att jag inte kollade upp statusen och begärde att få se screenshots etc - och när han märkte att jag föll för det första månaden, så fortsatte han. Han gick all-in tills den dagen jag upptäckte det hela 15 månader senare då jag lyckades logga in på Lowell.

Det som gör mig rosenrasande är att han hade mage att kräva mig på "daglig ränta" de gångerna i slutet av månaden som jag inte skickade in min andel den 25e (25e var dagen vi skulle betala av Tando). Oftast 100 kr per dag men en månad krävde han helt sjuka 500 kronor per dag, det var superbråttom då att betala av lånet. Jag löste det dag 3 så han fick 2.3k den månaden istället för 1.3k. Att sen inse att de pengarna jag skickade som det var så bråttom till, gick till att fylla hans plånbok och exakt 0 kr gick till lånet... jag är fortfarande helt chockad över hur man kan vara så skamlös, men så var det. Det är dags för mig att gå på offensiven nu, det är med det är i åtanke jag funderar på att polisanmäla.

Missat inbetalning till Lowell i 15 månader? Måste ju ha hamnat hos kronofogden för ett år sen.
Citera
2024-02-15, 21:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Missat inbetalning till Lowell i 15 månader? Måste ju ha hamnat hos kronofogden för ett år sen.

Verkar inte som att du läst tråden. Jag förklarade detta tidigare.

Jag fick en massa meddelanden från fogden i Kivra, mail, brev etc men jag duckade dem alla. Jag hade hamnat hos kronofogden för andra lån redan och i sann Lyxfällan-anda så använde jag samma taktik likt de gör - det vill säga att inte öppna breven, mailen, inboxen på Kivra etc. Allt för att blunda och ducka verkligheten så att vardagen rullade på och för att kunna intala mig själv att allt var lugnt. Smart? Nej, men det är det som hände, och väldigt väldigt många i min situation med skuldberg använder samma taktik för att ta sig igenom livet.
Citera
2024-02-15, 21:22
Medlem
Citat:
Verkar inte som att du läst tråden. Jag förklarade detta tidigare.

Jag fick en massa meddelanden från fogden i Kivra, mail, brev etc men jag duckade dem alla. Jag hade hamnat hos kronofogden för andra lån redan och i sann Lyxfällan-anda så använde jag samma taktik likt de gör - det vill säga att inte öppna breven, mailen, inboxen på Kivra etc. Allt för att blunda och ducka verkligheten så att vardagen rullade på och för att kunna intala mig själv att allt var lugnt. Smart? Nej, men det är det som hände, och väldigt väldigt många i min situation med skuldberg använder samma taktik för att ta sig igenom livet.

Så lånet har legat hos kronofogden i ett år i ditt namn utan att du ens vetat om det?
Citera
2024-02-15, 21:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Så lånet har legat hos kronofogden i ett år i ditt namn utan att du ens vetat om det?

Det stämmer.
Citera
2024-02-15, 21:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
En udda situation på alla sätt, jag vet. Men det jag är intresserad av nu är: vad hade ni gjort i min sits?
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-02-15 kl. 21:41.
Citera
2024-02-15, 21:52
Medlem
Citat:
En udda situation på alla sätt, jag vet. Men det jag är intresserade av nu är: vad hade ni gjort i min sits?

Har snubben några tillgångar eller jobb eller sitter han duktigt i skiten hos kronofogden han oxå? Ganska relevant info för att avgöra hur man ska gå vidare.

Hör med polisen om det är möjligt att anmäla för bedrägeri. Kanske inte kvalificerar så illa som du de facto själv har skött det med att inte ha nån koll alls på varken själva lånet eller vart betalningarna (inte)gått.
Se till att sammanställa storyn kort och koncist så det blir glasklart vad som hänt. Jag läste hela tråden och lyckades missuppfatta ändå.

Annars får du sikta in dig på att driva det civilrättsligt för att få tillbaka dina pengar.
Citera
2024-02-15, 23:47
Medlem
Citat:
Har snubben några tillgångar eller jobb eller sitter han duktigt i skiten hos kronofogden han oxå? Ganska relevant info för att avgöra hur man ska gå vidare.

Hör med polisen om det är möjligt att anmäla för bedrägeri. Kanske inte kvalificerar så illa som du de facto själv har skött det med att inte ha nån koll alls på varken själva lånet eller vart betalningarna (inte)gått.
Se till att sammanställa storyn kort och koncist så det blir glasklart vad som hänt. Jag läste hela tråden och lyckades missuppfatta ändå.

Annars får du sikta in dig på att driva det civilrättsligt för att få tillbaka dina pengar.

Borde kunna klassas som bedrägeri, men mer intressant är väl om det finns några pengar att hämta för ts.
Citera
2024-02-16, 00:54
Medlem
glajarns avatar
Citat:
En udda situation på alla sätt, jag vet. Men det jag är intresserad av nu är: vad hade ni gjort i min sits?

Behöver du ens fråga vad du ska göra? Jag hade satt dit fanskapet om det nu är som du säger. Ni har självklart båda ett ansvar men att han medvetet har lurat dig på pengar är inget jag skulle ha accepterat. Jag hoppas du har lärt dig något av detta. Skulle själv aldrig försätta mig i den situationen som du beskriver. Det här kunde man räkna ut från första början hur detta skulle sluta. Tyvärr är det den bistra sanningen.
Citera
2024-02-27, 11:42
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Chockerande nog så betalade han tillbaka en rätt stor del av skulden nu på löningen. Alla människor har något slags hederskodex, ändå. Dock så tror jag att det faktum att jag nämnde att jag funderade på att polisanmäla kan ha varit avgörande.
Citera
2024-02-28, 01:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag fick meddelanden från Kivra från Lowell flera gånger men jag öppnade dem inte. Jag trodde de handlade om mina andra sms lån jag var sen med (jag hamnade hos kronofogden under det här spannet pga andra lån) och jag kände inte igen Lowell. När man är skuldsatt hos fogden så väljer man det apatiska valet ibland att inte öppna brev och meddelanden från Kivra. Korkad jag vet, men hjärnan gör sina Jedi mind tricks för att intala sig själv att allt är lugnt så att vardagen rullar vidare.

Du kommer torska på att betala detta, surt, det du får inrikta agera smartare nästa gång.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in