Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Hej, jag har en fråga om ett scenario som inträffade nyligen.
Jag tog för några år sedan ett lån med en borgensman, där vi gjorde som så att vi delade på lånet och skuldbördan. Vi skulle betala in en summa varje månad tillsammans tills lånet var avbetalt. Han skötte inbetalningarna, jag skickade honom min hälft.
Nu har jag gått in och kollat och sett att han inte skickat in några betalningar alls på över ett år och att det totala skuldsaldot inte har gått ner alls under all denna tid. Vad bör jag göra i denna situation? Har jag som låntagare ett extra ansvar gentemot borgenären eller är våra ansvar att betala skulden identiska? Det är det som är förvirrade med delade lån, jag vet inte vem av oss som är ytterst ansvarig. I vilket fall, jag har swishat honom min hälft för lånet i över ett år, och inga betalningar har kommit in, så den slutsatsen jag kan dra är att han helt sonika lagt beslag på det jag skickat och behållt dem. Vad bör man göra i denna situation? Är chockad och förvirrad nu, tacksam för klarhet.
Gentemot långivaren så är era åtaganden i det närmaste identiska, som det blivit nu så är det identiskt. Långivaren kan kräva in pengarna från vem som helst och i slutändan skicka kronofogden på vem som helst av er. Hur ni delar upp betalningsansvaret sinsemellan är inte långivarens problem helt enkelt.
Den som långivaren nu kräver på pengar kan sedan i sin tur kräva ut ansvar från "medskyldiga". Om långivaren ger sig på borgensman så kan han i sin tur kräva er på pengar. Om långivaren ger sig på din sambo så kan han i sin tur kräva dig, bortsett från att han redan har fått endel av pengarna redan, och om långivaren ger sig på dig så kan du kräva din sambo på pengarna inklusive dem som du betalt till honom. Det kallas regressrätt, eller på normal svenska göra upp sinsemellan.
Vad du bör göra nu beror ju på hur hårda hanskar du vill använda. Men du bör kunna ta till rättshandlingar redan nu gentemot din sambo. Du bör nämligen för din egen skull se till att lånet blir amorterat som det skall om det nu är ett lån som behöver amorteras (kanske därför du upptäckt det att långivaren hört av sig och undrat var amorteringspengarna blir av?).
Speciellt finns ingen anledning att fortsätta betala pengar till din sambo kan jag tycka. Han har ju hittils inte använt dem på avtalat sätt. Men här kan finnas skäl att ta till nämnda rättshandlingar eftersom din sambo ju annars kan hävda att ni avtalat om att du skall skicka pengar till honom även fortsatt. Kan vara bra att vara först på bollen med andra ord.
Sen kan du ju välja att använda silkeshandskar, men frågan är om det är så smart...