2024-01-08, 17:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag förstår det. Men visst är det ställt bortom alla tvivel att han privat har blåst mig och att det inte finns någon magisk extra tyngd för mig som huvudlåntagare vs borgenär att betala av lånet? Han har kommit med argumenten flera gånger att det är mitt ansvar att det blir betalt, och jag har inte kunnat repellera de argumenten eftersom jag inte vet tillräckligt mycket och jag kan inte läsa låneavtalet då företaget gått i konkurs och är bortsopat från all existens, det enda som finns kvar är inkassokravet som Lowell tagit över.

Jag kände hela tiden att det argumentet att jag är den som är betalningsskyldig ovanför allt inte kändes som att det stämde, men jag betalade av honom mest för att slippa honom varje månad och gick vidare med livet.

I så fall får du stämma honom i din tur om du anser att han blåst dig.
Citera
2024-01-08, 17:08
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur kan du inte ha fått löpande krav från borgenären när ni uppenbarligen inte betalat något under ett helt år..?

Du borde ju fått betalningspåminnelser, inkassokrav, ansökan om betalningsföreläggande från KFM, utmätning osv.

Jag fick meddelanden från Kivra från Lowell flera gånger men jag öppnade dem inte. Jag trodde de handlade om mina andra sms lån jag var sen med (jag hamnade hos kronofogden under det här spannet pga andra lån) och jag kände inte igen Lowell. När man är skuldsatt hos fogden så väljer man det apatiska valet ibland att inte öppna brev och meddelanden från Kivra. Korkad jag vet, men hjärnan gör sina Jedi mind tricks för att intala sig själv att allt är lugnt så att vardagen rullar vidare.
Citera
2024-01-08, 17:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
frågan är varför han skulle betala halva ditt lån

För vi delade på lånet, 50/50. 80 tusen, jag tog 40 tusen, han tog 40. Sen betalade vi av 2.7 tusen varje månad, vilket gjordes fram till oktober 2022.
Citera
2024-01-08, 17:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I så fall får du stämma honom i din tur om du anser att han blåst dig.

Anser och anser, jag vill veta om jag har rätt i att tycka att han rent moraliskt har blåst mig eller inte. Vad lagen säger tänker jag studera senare, just nu är jag bara chockad då jag blivit förd bakom ljuset.
Citera
2024-01-08, 17:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Anser och anser, jag vill veta om jag har rätt i att tycka att han rent moraliskt har blåst mig eller inte. Vad lagen säger tänker jag studera senare, just nu är jag bara chockad då jag blivit förd bakom ljuset.

Ja det låter ju utan tvivel som att du blivit blåst på pengar?
Citera
2024-01-08, 17:18
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja det låter ju utan tvivel som att du blivit blåst på pengar?

Ska bli intressant att höra hans svar, ska ge honom en chans till att förklara sig men kan inte komma på en enda bra anledning till hur jag inte blivit scammad under ett spann av ca 15 månader.
Citera
2024-01-08, 19:36
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ska bli intressant att höra hans svar, ska ge honom en chans till att förklara sig men kan inte komma på en enda bra anledning till hur jag inte blivit scammad under ett spann av ca 15 månader.

3.5 år har du swishat och ni ska betala 2700:-/mån.

Det är 113000:- på 3.5 år. Hur hög ränta hade ni egentligen om inte lånet ens är betalt?
Citera
2024-01-08, 21:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
3.5 år har du swishat och ni ska betala 2700:-/mån.

Det är 113000:- på 3.5 år. Hur hög ränta hade ni egentligen om inte lånet ens är betalt?

Det var 80.000 för ca 120.000 totalt. Det var så jag upptäckte det hela till slut, för jag tänkte att nu fan måste det vara nära till att lånet betalats i sin helhet, och döm av min förvåning när det är 71k kvar på lånet.
Citera
2024-02-15, 16:24
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Vad hade ni gjort i min sits? Snurrar valen fram och tillbaka. Har fortfarande fått 0 kr tillbaka, han säger att han bara kan betala tillbaka drygt en tusenlapp per månad, vilket betyder att det skulle ta 15 månader för det han förskingrade av mig att betalas tillbaka.

Eftersom lånet gick till kronofogden och han hade ansvaret för att se till att det blev betalt (jag vet, tekniskt sett så är vi båda lika ansvariga, men i och med att vi hade en överenskommelse som jag kan visa i chattloggar som bevis att han fört mig bakom ljuset) så bör jag kunna göra ett case att det här är grovt bedrägeri - att hamna hos kronofogden är ju nästan alla människors mardröm. Att jag redan hamnat hos kronofogden för ett annat ärende tidigare gör ju att den skadan inte är lika monumental, men det är ju irrelevant egentligen och jag tror inte han brydde sig om jag redan var hos kronofogden eller inte, han ville bara förskingra pengar av mig.

Det är i det här läget man önskar att man kunde juridik på hög nivå. Har aldrig haft samröre med polisen tidigare, är ute på okända vatten - om jag nu skulle bestämma mig för att anmäla, funderar fortfarande vad som är rätt att göra i denna situation.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-02-15 kl. 16:26.
Citera
2024-02-15, 19:26
Medlem
Citat:
Vad hade ni gjort i min sits? Snurrar valen fram och tillbaka. Har fortfarande fått 0 kr tillbaka, han säger att han bara kan betala tillbaka drygt en tusenlapp per månad, vilket betyder att det skulle ta 15 månader för det han förskingrade av mig att betalas tillbaka.

Eftersom lånet gick till kronofogden och han hade ansvaret för att se till att det blev betalt (jag vet, tekniskt sett så är vi båda lika ansvariga, men i och med att vi hade en överenskommelse som jag kan visa i chattloggar som bevis att han fört mig bakom ljuset) så bör jag kunna göra ett case att det här är grovt bedrägeri - att hamna hos kronofogden är ju nästan alla människors mardröm. Att jag redan hamnat hos kronofogden för ett annat ärende tidigare gör ju att den skadan inte är lika monumental, men det är ju irrelevant egentligen och jag tror inte han brydde sig om jag redan var hos kronofogden eller inte, han ville bara förskingra pengar av mig.

Det är i det här läget man önskar att man kunde juridik på hög nivå. Har aldrig haft samröre med polisen tidigare, är ute på okända vatten - om jag nu skulle bestämma mig för att anmäla, funderar fortfarande vad som är rätt att göra i denna situation.

Fått någon förklaring varför inbetalningarna upphörde? Hur lång tid fungerade upplägget enligt plan?
Citera
2024-02-15, 19:31
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Hej, jag har en fråga om ett scenario som inträffade nyligen.

Jag tog för några år sedan ett lån med en borgensman, där vi gjorde som så att vi delade på lånet och skuldbördan. Vi skulle betala in en summa varje månad tillsammans tills lånet var avbetalt. Han skötte inbetalningarna, jag skickade honom min hälft.

Nu har jag gått in och kollat och sett att han inte skickat in några betalningar alls på över ett år och att det totala skuldsaldot inte har gått ner alls under all denna tid. Vad bör jag göra i denna situation? Har jag som låntagare ett extra ansvar gentemot borgenären eller är våra ansvar att betala skulden identiska? Det är det som är förvirrade med delade lån, jag vet inte vem av oss som är ytterst ansvarig. I vilket fall, jag har swishat honom min hälft för lånet i över ett år, och inga betalningar har kommit in, så den slutsatsen jag kan dra är att han helt sonika lagt beslag på det jag skickat och behållt dem. Vad bör man göra i denna situation? Är chockad och förvirrad nu, tacksam för klarhet.

Då har du lärt dig något nytt den hårda vägen. Man går aldrig i borgen för någon, spelar ingen roll om det skulle vara min egen morsa.
Citera
2024-02-15, 20:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fått någon förklaring varför inbetalningarna upphörde? Hur lång tid fungerade upplägget enligt plan?

Upplägget fungerade enligt plan i cirka två år, jag swishade honom på autopilot.

Betalningarna upphörde när banken (Tando) gick i konkurs. Då uppstod ett vakuum där någon ny skulle ta över lånet vi hade (Lowell Inkasso tog över). Han märkte då att i och med att jag inte kunde kolla upp nuvarande status på avbetalningen då det inte fanns någon hemsida/app för mig att logga in på då de konkat och hemsidan var halvt fungerande, så insåg han att han kunde fortsätta få pengar av mig varje månad för att jag inte kollade upp statusen och begärde att få se screenshots etc - och när han märkte att jag föll för det första månaden, så fortsatte han. Han gick all-in tills den dagen jag upptäckte det hela 15 månader senare då jag lyckades logga in på Lowell.

Det som gör mig rosenrasande är att han hade mage att kräva mig på "daglig ränta" de gångerna i slutet av månaden som jag inte skickade in min andel den 25e (25e var dagen vi skulle betala av Tando). Oftast 100 kr per dag men en månad krävde han helt sjuka 500 kronor per dag, det var superbråttom då att betala av lånet. Jag löste det dag 3 så han fick 2.3k den månaden istället för 1.3k. Att sen inse att de pengarna jag skickade som det var så bråttom till, gick till att fylla hans plånbok och exakt 0 kr gick till lånet... jag är fortfarande helt chockad över hur man kan vara så skamlös, men så var det. Det är dags för mig att gå på offensiven nu, det är med det är i åtanke jag funderar på att polisanmäla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in