2024-12-17, 09:17
Medlem
senderoluminosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag skulle vilja höra vad ni tror skulle hända om en man anmäler en kvinna för våldtäkt.
Partena har haft sex men kvinnan påstår att det varit samtycke. Mannen säger att han sade till i början ett par gånger att han inte ville men kvinnan fortsatte att ta på mannen och tog bort hans händer som han skyddade penis med och efter en stund så säger mannen att han gav upp och lät det hända för att han var rädd för vad som skulle kunna hända om han fortsatte säga nej eftersom hon inte hörsammade honom i början utan tog bort hans händer fastän han försökte freda sig.
På morgonen ringer han ett par kompisar och talar om vad som har hänt och han ringer även till jobbet och sjukanmäler sig resten av veckan. Kompisarna upplever att mannen varit med om något då han låter annorlunda och aldrig brukar prata om sitt sexliv med dem annars. Även chefen vittnar om att mannen aldrig brukar vara sjuk.

Vänta, vänta. Var du med på Miljöpartiets kommundagar och vet något om Elin Söderberg?

Men på din fråga, för att problematisera ytterligare, lägg till att killens bästa kompis ska ringa och polisanmäla händelsen och inte mannen själv. Solklar våldtäkt. 3 år i finkan.

Men för att återgå till topic så läste jag lite mer från förarbetena. "En person som mot sin vilja utsätts för en sexuell handling har inte något ansvar för att säga nej eller tydligt visa sin motvilja till en sexuell handling. Man har heller inget ansvar för att tydligt visa sin vilja till sexuellt umgänge. På samma sätt som att var och en själv ska bestämma om han eller hon vill ha sexuellt umgänge anser regeringen att det är en del av den sexuella självbestämmanderätten att bemöta sexuella närmanden som man vill, även med passivitet" https://data.riksdagen.se/fil/04B4C2CA-0E44-42EB-909A-417F60786739
Citera
2024-12-17, 09:50
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja höra vad ni tror skulle hända om en man anmäler en kvinna för våldtäkt.
Partena har haft sex men kvinnan påstår att det varit samtycke. Mannen säger att han sade till i början ett par gånger att han inte ville men kvinnan fortsatte att ta på mannen och tog bort hans händer som han skyddade penis med och efter en stund så säger mannen att han gav upp och lät det hända för att han var rädd för vad som skulle kunna hända om han fortsatte säga nej eftersom hon inte hörsammade honom i början utan tog bort hans händer fastän han försökte freda sig.
På morgonen ringer han ett par kompisar och talar om vad som har hänt och han ringer även till jobbet och sjukanmäler sig resten av veckan. Kompisarna upplever att mannen varit med om något då han låter annorlunda och aldrig brukar prata om sitt sexliv med dem annars. Även chefen vittnar om att mannen aldrig brukar vara sjuk.

Det skulle aldrig blivit en fällande dom om rollerna varit ombyta utan snuten hade med största sannolikhet skrattat åt mannen
Citera
2024-12-17, 10:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
Vänta, vänta. Var du med på Miljöpartiets kommundagar och vet något om Elin Söderberg?

Men på din fråga, för att problematisera ytterligare, lägg till att killens bästa kompis ska ringa och polisanmäla händelsen och inte mannen själv. Solklar våldtäkt. 3 år i finkan.

Men för att återgå till topic så läste jag lite mer från förarbetena. "En person som mot sin vilja utsätts för en sexuell handling har inte något ansvar för att säga nej eller tydligt visa sin motvilja till en sexuell handling. Man har heller inget ansvar för att tydligt visa sin vilja till sexuellt umgänge. På samma sätt som att var och en själv ska bestämma om han eller hon vill ha sexuellt umgänge anser regeringen att det är en del av den sexuella självbestämmanderätten att bemöta sexuella närmanden som man vill, även med passivitet" https://data.riksdagen.se/fil/04B4C2CA-0E44-42EB-909A-417F60786739

Är det någon som har anmält Elin Söderberg? Eller klarar hon sig undan för att hon är kvinna? Varför är det tvärtyst om den händelsen i media? Varför nystar de inte kring vad som hänt?

Vad vill du ha sagt med det du skrev om förarbetena? För övrigt sp tror jag inte att det står riktigt som du säger att det står. Gör det det så är det ju helt otroligt.
Citera
2024-12-17, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa

Citat:
Är det någon som har anmält Elin Söderberg? Eller klarar hon sig undan för att hon är kvinna? Varför är det tvärtyst om den händelsen i media? Varför nystar de inte kring vad som hänt?

Vad vill du ha sagt med det du skrev om förarbetena? För övrigt sp tror jag inte att det står riktigt som du säger att det står. Gör det det så är det ju helt otroligt.

I samma betänkande står:

Citat:
Regeringen anser emellertid att vad målsäganden har uttryckt eller inte uttryckt bör vara en central del vid prövningen av straffansvar. Förslaget innebär att det vid prövningen särskilt ska beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. Regeringen anför att den prövningen bör ta sikte på det faktiska handlandet och inte på personens inre inställning. Enligt regeringen är det inte möjligt eller lämpligt att i lagen därutöver ange under vilka förutsättningar ett deltagande ska bedömas som frivilligt. Om det uppstår osäkerhet får gärningsmannen förvissa sig om att deltagandet är frivilligt. Regeringen skriver att det ytterst måste överlämnas åt rättstillämpningen att bedöma om ett frivilligt deltagande har förelegat i det enskilda fallet. Utgångspunkten bör vara att den som deltar frivilligt i en sexuell handling ger uttryck för sin vilja att delta på något sätt och att avsaknaden av sådana uttryck normalt får förstås som att deltagandet inte är frivilligt. Det finns enligt regeringens uppfattning skäl att tro att vid passivitet kommer fall av bristande frivillighet där uppsåt inte kan styrkas att fångas upp av det oaktsamhetsansvar som regeringen nu föreslår för vissa sexualbrott. Om en person har valt att delta i sexuellt umgänge och det inte samtidigt har förekommit t.ex. våld, hot eller utnyttjande av en särskilt utsatt situation anser regeringen att gärningen bör vara straffri även om den utsatte i grunden har varit negativt inställd till handlingen. Det innebär t.ex. att s.k. tjatsex inte bör vara straffbart. Regeringen konstaterar att det i grunden är en rättssäkerhetsfråga att den som deltar i en sexuell handling med en person som har gett uttryck för en vilja att delta normalt kan förlita sig på den uppgiften.
Citera
2024-12-17, 14:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
I samma betänkande står:

Ja jag är ganska övertygad om att nuvarande lagtext måste skrivas om/förtydligas för som det är nu blir den rättsosäker. Jag hoppas att det kommer att ske förr än senare.

Och till alla "motståndare", det är inte för min egen skull jag tycker så.
Citera
2024-12-17, 14:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Det skulle aldrig blivit en fällande dom om rollerna varit ombyta utan snuten hade med största sannolikhet skrattat åt mannen

Jag är benägen att tro som du. Enkom för att den anmälande är en man.
Citera
2024-12-17, 14:13
Avslutad
Citat:
Ja jag är ganska övertygad om att nuvarande lagtext måste skrivas om/förtydligas för som det är nu blir den rättsosäker. Jag hoppas att det kommer att ske förr än senare.

Och till alla "motståndare", det är inte för min egen skull jag tycker så.

Ja den är lite diffus men det framgår ändå tydligt att aktivt deltagande utan hot, våld och särskilt utsatt situation innebär samtycke. Så problemet ligger snarare i att domstolen fultolkar lagen.

Citat:
Förslaget innebär att det vid prövningen särskilt ska beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt.

Citat:
Regeringen anför att den prövningen bör ta sikte på det faktiska handlandet och inte på personens inre inställning

Citat:
Om en person har valt att delta i sexuellt umgänge och det inte samtidigt har förekommit t.ex. våld, hot eller utnyttjande av en särskilt utsatt situation anser regeringen att gärningen bör vara straffri även om den utsatte i grunden har varit negativt inställd till handlingen. Det innebär t.ex. att s.k. tjatsex inte bör vara straffbart. Regeringen konstaterar att det i grunden är en rättssäkerhetsfråga att den som deltar i en sexuell handling med en person som har gett uttryck för en vilja att delta normalt kan förlita sig på den uppgiften.
Citera
2024-12-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ja den är lite diffus men det framgår ändå tydligt att aktivt deltagande utan hot, våld och särskilt utsatt situation innebär samtycke. Så problemet ligger snarare i att domstolen fultolkar lagen.

Ja det är minst sagt absurt att vissa kan få ett aktivt deltagande utan tillstymmelse till våld eller hot till en våldtäkt
Citera
2024-12-18, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja det är minst sagt absurt att vissa kan få ett aktivt deltagande utan tillstymmelse till våld eller hot till en våldtäkt

Det kallas emotionellt styrd inkompetens och aktivism.

Försvararen har inte kompletterat med någon bevisning eller övrigt kompletterande åtgärder än, men det är ju en månad kvar och ingen fara på taket.
Citera
2024-12-18, 16:20
Medlem
Citat:
Det kallas emotionellt styrd inkompetens och aktivism.

Försvararen har inte kompletterat med någon bevisning eller övrigt kompletterande åtgärder än, men det är ju en månad kvar och ingen fara på taket.

hej, hur vet du att försvaret inte har inkommit med nya uppgifter?
Citera
2024-12-18, 21:08
Medlem
Si-Senoritas avatar
Ni som argumenterar för MÄ, hur resonerar ni kring det faktum att våldtäkten pågick under en så pass lång tid och att det inte finns några rättsmedicinska fynd som styrker detta vad gäller MÄ:s underliv?

Det framgår tydligt av båda parters berättelser att den påstådda handlingen ska ha pågått under en längre tidsrymd, vilket också har varit en central faktor bakom det stränga straff som utdömts av tingsrätten. Om vi utgår från att tingsrättens bedömning är korrekt, vore det då inte rimligt att förvänta sig medicinskt påvisbara indikationer, såsom svullnader, rodnader eller andra fysiska skador, som följd av ett två timmar långt tvångssamlag?
Citera
2024-12-18, 21:13
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Si-Senorita
Ni som argumenterar för MÄ, hur resonerar ni kring det faktum att våldtäkten pågick under en så pass lång tid och att det inte finns några rättsmedicinska fynd som styrker detta vad gäller MÄ:s underliv?

Det framgår tydligt av båda parters berättelser att den påstådda handlingen ska ha pågått under en längre tidsrymd, vilket också har varit en central faktor bakom det stränga straff som utdömts av tingsrätten. Om vi utgår från att tingsrättens bedömning är korrekt, vore det då inte rimligt att förvänta sig medicinskt påvisbara indikationer, såsom svullnader, rodnader eller andra fysiska skador, som följd av ett två timmar långt tvångssamlag?
Nej. Det vore inte rimligt att anta. Det är mer rimligt att anta att Viking har liten kuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in