2024-11-24, 01:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om nu vikingen var så övertygad om att BO falskanmält honom, varför har han inte gjort det? Vilka motiv finns det för att sätta en klasskompis 3 år i fängelse? Det finns studier gällande falsk tillvitelse och då är det i princip uteslutande vårdnadstvister, psykisk ohälsa och droger/missbruk inblandat. Inget av dessa passar på BO

Och därför menar en lekman som du att det går att utesluta falsk tillvitelse?

Kan du länka till dessa " studier"?
Citera
2024-11-24, 01:58
Läste domen och den verkade onekligen vara svag. Bjuder en kvinna hem en man betyder det att hon vill knulla. Blir hon då våldtagen får hon skylla sig själv.

Nu tror jag dock inte att hon blev våldtagen utan det verkar väldigt mycket som att hon ångrat sig i efterhand, samt att hon varit med på de sexuella handlingarna utan att göra mycket motstånd.
Citera
2024-11-24, 02:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ja, det är det vi hävdar hela tiden med en dåres envishet. Domen bygger bara på kvinnans berättelse som hon har pratat ihop sig med sina vänner om innan de ringde polisen.

Ingen stödbevisning, ingen omfattande skador på underliv eller blåmärken, inga avrivna kläder eller sönderslagna möbler, inga vrål eller skrik på hjälp som grannarna hörde. Ingenting annat än samstämmiga detaljerade historier från hennes vänner
.

Ord står mot ord, det hela handlar om vem domstolen litar på. Jag tycker det är tunt, jag skulle inte vilja stå framför skranket och försvara mig mot en ung, intelligent, vacker (?) kvinna som påstår något jag skulle gjort.

Ser du inte bristen på rättssäkerhet? Detta påminner om de gamla häxprocesserna eller Stalins rättegångar mot oliktänkande på 30-talet. Inga bevis, bara påståenden som passar in i den aktuella politiska jargongen.

Usch, tur att denna period ligger bakom mig i mitt liv. Jag är gammal nog för att inte påverkas. Man hade jag varit ung vete fan om jag inte blivit incel.

Om hon hade ringt polisen innan hon pratade med vännerna så hade detta rimligtvis ökat trovärdigheten i hennes berättelse men nu har detta icke ägt rum.

Det är samtidigt svårt att förstå hur vännernas vittnesmål kan öka trovärdigheten i hennes berättelse?

Vännerna har knappast varit på plats och sett händelseförloppet.

Man känner dessutom mycket sällan en person särskilt väl efter en så pass "kort tid" som målsäganden och vännerna gjorde?
Citera
2024-11-24, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Din första ansatts förstår jag inte riktigt 🤔.
Du menar på att den tilltalade nekar till brott?

Är det överraskande för dig?

I hur många grövre brottsdommar nekar inte den tilltalade eller att den tilltalade överhuvudtaget inte öppnar munnen?

Så jag bortser från den lilla fadäsen.

Du vill hävda att inte securitas iuris är säkerställd, jag antar att du då pekar på din första ansatts som jag inte tar på allvar.

Att det finns omständigheter i övrigt som du påstår, reflekteras sådana omständigheter inte i TR Domen.

Möjligen i vad du själv läser in och dina egna åsikter vilka jag respekterar men inte håller med om.

Det här är ett ganska enkelt mål, kriterier för våldtäkt finns i rekvisitan.
Läs Domen från TR, finns inte många inlägg bakåt gjord av en exemplarisk fb medlem.

Om inget nytt framkommit kommer HR att lyssna på de inspelade förhören från TR och de inblandade behöver normalt inte förhöras på nytt.

Med det sagt nej varken du eller jag vet hur HR kommer att Döma, men skulle det vara betting skulle jag inte satsa mina pengar på ett friskännade.

En sak är vi väldigt överens om ändå 🙂 vi har olika uppfattningar 😁.

Önskar dig en trevlig kväll 🙂

Jag tror inte du riktigt förstår varför tingsrätten dömde som de gjorde. Inget där bekräftar att Viking faktiskt våldtog kvinnan. De går bara på hennes story och vad hennes vänner berättat som hon har berättat till dem.
Citera
2024-11-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När, ungefär, kommer fallet att tas upp i hovrätten?

Jag har inte koll på det, men det borde ju vara rätt snart.
Citera
2024-11-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur tolkar du nedanstående vittnesmål? Jag tycker det verkar som att vittnet menar att MÄ stod vänd mot bordet och sexet skedde bakifrån. I sådana fall är det inte konstigt om det gör ont och uppstår blåmärken när höfterna slår/trycks mot bordskanten.

Här är MÄs version av bordsscenen. Ett ord är märkligt överstruket. Hon säger till och åtalad lättar då på greppet.

Ett av stödvittnenas ord om bordssenen. Här skriks det tydligen enligt stödvittnet.

Återigen allt det fetade du hänvisar till är MÄs utsaga. Vi vet inte om det är så det har gått till.

Återigen är det så märkligt att hon bjuder hem en person som hon enligt konversation är tämligen säker på kommer att vilja ha sex med henne.
Hon hade ju på kvällen kunnat sagt att han inte kunde komma eftersom hon hade en kompis hos sig.
Hon hade kunnat sagt nej. Efter att de legat och pratat en ganska lång stund i sängen och det var dags att sova och Viking enligt henne började göra närmanden hade hon väldigt enkelt kunnat resa sig ur sängen eftersom hon låg ytterst. Det gör hon inte. Hon hade kunnat avsluta och gå ifrån situationen vid flera tillfällen under akten men det gör hon inte. Varför tar hon inte mobiltelefonen och låser in sig på toaletten? Varför tar hon sig inte ut utanför lägenheten?
Efter 2 timmars enligt henne våldtäkt går hon i stort sett naken och lägger sig bredvid den enligt henne farlige och våldsamma våldtäktsmannen igen. Helt obegripligt.
Det finns inga som helst skador/märken på henne förutom blåmärkena. Det finns inga skador på åtalad som skulle visa på motstånd. Inga skrik ingenting.

Som sagt: vittnena var inte där. Och när vittnen får en berättelse, så kommer de tolka in saker i berättelsen. Så fungerar det mänskliga minnet. Det vittnena däremot själva har upplevt är hur målsägande mådde precis efter våldtäkten: hon var påtagligt traumatiserad. Det blir man inte av frivilligt sex. Det blir man inte ens om man "ångrar" sex. Men man kan bli det av våldtäkt.

Men du. Att inte vilja ha sex ska ju respekteras. Och målsägande hade väl aldrig i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig att Vi*king skulle våldta henne om hon sa nej till sex. Tror du det om dina kollegor? Dina förra klasskamrater? Att de ska våldta dig om du skulle säga nej till sex med dem? Visst: hon anser att Vi*king har dåliga vibes, men därifrån till att tro att han är en våldtäktsförövare... Nej. Hade hon trott det, hade hon givetvis inte ens velat ha konversation med honom överhuvudtaget. Än mindre bjudit hem honom att sova på sitt golv. Hon vill inte ha sex med Vi*king. Och var väl i det närmaste övertygad om att han skulle lyssna på det. De var ju trots allt klasskamrater.

Hon blir rädd för Vi*king när han inte lyssnar på hennes nej/när hon inte bryr sig om att hon knuffar bort honom och kniper ihop sina ben. Och tar strypgrepp på henne. Hon är rädd och försöker bara överleva natten.

Du kan ju läsa om detta fall, där våldtäktsförsök ledde till mord:

(FB) USA: Våldtäktsförsök blev till mord (2024-02-22)

Det är tyvärr inte riskfritt att kämpa sig fri från en våldtäktsförövare. Och det vet i regel de allra flesta om. Och Vi*king tog som sagt var strypgrepp på målsägande och brydde sig inte alls om att hon inte ville ha sex med honom. Hon agerade utifrån rädslan hon kände. Och det kan tyckas vara irrationellt beteende. Rädda människor beter sig ofta irrationellt åt.
Citera
2024-11-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentotteuropa
Läste domen och den verkade onekligen vara svag. Bjuder en kvinna hem en man betyder det att hon vill knulla. Blir hon då våldtagen får hon skylla sig själv.

Nu tror jag dock inte att hon blev våldtagen utan det verkar väldigt mycket som att hon ångrat sig i efterhand, samt att hon varit med på de sexuella handlingarna utan att göra mycket motstånd.

Jaså, så du tycker att du vet bättre än välutbildade jurister etc. som sitter i en rättssal och faktiskt får höra/förhöra både målsägande, den dömde, vittnen etc.? Är du också en av de skribenter med total hybris? Nystartat konto har du också. Jojo.

Och nej. Bjuder en kvinnlig klasskamrat över sin manliga klasskamrat att sova på sitt golv, när den manliga klasskamraten missat sista bussen hem. Så är det för att vara snäll. Inte för att hon vill ligga. Lär dig det, annars är det du som snart skakar galler. Dömd för våldtäkt. du ska aldrig gå runt och tro att om en kvinna låter dig sova över hos henne eller om hon sover över hos dig, så vill hon ha sex. Som sagt: du kommer få skaka galler om du tror det. Se på Nytorgsmannen.

Ångrar man sex, så anmäler man inte det som våldtäkt. Ångrar man sex, så försöker man sopa det hela under mattan, glömma det och aldrig någonsin prata om det. Så bleknar minnet till slut och man kan låtsas som det aldrig har hänt. Att anmäla ånger-sex som våldtäkt är att göra precis tvärtom. Föra det hela i ljuset till allmän beskådan och aldrig få det hela att blekna. Ångra sex är det i övrigt förmodligen oftare män gör. Kvinnor brukar kunna bli lite betuttade i den de nyss haft frivilligt sex med... Så du är helt klart ute och cyklar.

I övrigt ska det givetvis räcka med att hon sa nej, nej jag vill inte, knuffade bort honom, knep ihop sina ben. Flera gånger. Han borde ha fattat vinken. Men han forcerade sig förbi. Våldtog henne. Tog strypgrepp på henne osv. Och då ska han givetvis sitta i fängelse för det.
Citera
2024-11-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Som andra redan har förklarat är nämndemännen inga juridiska proffs.

https://www.expressen.se/ledare/lind...for-partierna/

Jag tycker det skulle vara otroligt intressant att veta hur du tänker om det skulle bli en friande dom i nästa instans. Tycker du då inte att en våldtäkt har begåtts längre?

Nämndemännen är lekmän. Absolut. Men det är inte rådmannen. Och samtliga hör målsägande, den misstänkte och vittnen förhöras av juridiskt kunnig advokat och juridiskt kunnig åklagare och juridiskt kunnigt målsägandebiträde (om denna har frågor). Så givetvis har de som sitter och beslutar i Tingsrätten, betydligt mer kött på benen/mer direkt kunskap i fallet osv. än vad vi har. Visst: vi har läst FUP och domen. Men de som sitter i rätten har hört samtliga berätta samt blivit förhörda. Och flera av de som är i Tingsrätten är välutbildade inom juridik. Så det finns mer tyngd där.

För min del är det en uppenbar våldtäkt som har skett. Och den bevisningen som behövs för fällande dom i våldtäktsmål, finns också. Så jag tror det kommer bli en fällande dom även i Hovrätten. I just detta fall ser jag honom som skyldig till brottet. Men vi får se vad Hovrätten säger. I mina ögon är han skyldig, om inte något nytt framkommer som bevisar honom som oskyldig. Men av den information vi nu har i fallet, så ja: då ser jag honom som skyldig. Och jag har svårt att se att Hovrätten skulle se på saken på annat sätt. Om inte något nytt framkommer som bevisar honom som oskyldig.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-11-24 kl. 09:11.
Citera
2024-11-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Återigen utgår du ifrån målsägandens uppgifter och ignorerar helt den unge mannens beskrivning av händelseförloppet.

Tyvärr är detta ett återkommande fenomen när du engagerar dig i olika fall.

Du har kanske några kommentarer och åsikter om de andra två fallen jag tog upp i ett annat inlägg? De båda männen var anklagade för allvarliga brott men friades senare från alla misstankar. Dessa fall visar väl att man ska inte alltid ha förutbestämda åsikter gjutna i cement när det gäller såna här ord mot ord historier?

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Ja, jag utgår från målsägandes berättelse. Varför? Jo för att den dömde uppenbarligen ljuger. Han ljuger om hur hon har fått sina stora blåmärken. Han säger två olika versioner av hur hennes kläder har kommit av och han uppger dessa två olika versioner vid samma förhör precis efter varandra. Han verkar i övrigt inbillningssjuk. Och jag tror det finns saker han gjort även innan denna våldtäkt. Varför har han annars så vansinnigt dåligt rykte för?

Målsägandes berättelse stärks dels av teknisk bevisning innan våldtäkten, där hon berättar att hon inte vill ha honom sovandes hos sig. Hon har rentav ångest över det. Rättsmedicinalverket styrker hennes version av hur blåmärkena hennes, har uppkommit. Och vittnen som träffar henne strax efter våldtäkten beskriver en traumatiserad målsägande.

Allt som allt, är hennes berättelse trovärdig utifrån de bevis/stödbevis som finns.
Medans vi*kings historia verkar ihop-ljugen.

Vi*king är dömd. Tingsrätten ser honom alltså som skyldig. Det märkliga är alltså inte att jag ser honom som skyldig. Det märkliga är mer att du ser honom som oskyldig, trots att han är dömd.
Citera
2024-11-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Finns inga offer överhuvudtaget, om målsäganden inte vill bli uthängd borde hon tänkt på det innan hon falskt anklagade en man för våldtäkt.

Jo fuckboy betyder precis det jag skrev innan jag är ung själv så jag vet vad det innebär i de kretsarna.

Jag tvivlar inte på att målsägande ångrar att hon gav samtycke till sex fast hon från början tänkt att hon skulle kunna stå emot den attraktiva fuckboyen men det betyder inte att det är en våldtäkt för att hon ångrar sig efteråt.

Ni tokfeminister tycker det är våldtäkt om ligget är dåligt eller tjejen ångrar sig ni är farliga

Det är du som är farlig. Jag hoppas inga kvinnor korsar dina vägar, för du verkar inte förstå att man ska sluta om en kvinna säger "nej", "nej jag vill inte", puttar bort en och kniper ihop sina ben.

Du ignorerar bevisning och stödbevisning, som tydligt visar på att detta är våldtäkt och som också fick honom dömd för våldtäkt.

Och nej: fuckboy är inget fint och bra epitet. Och om du ser snap-konversationen innan Vi*king kommer hem till målsägande, så är det tydligt att det inte var skrivet som något trevligt.

Om målsägande hade haft frivilligt sex med en attraktiv ung man, så hade hon blivit betuttad. Och velat ha mer. Du verkar ha noll koll på hur kvinnor fungerar. Men nu blev hon våldtagen och traumatiserad och då fick hennes vänner henne att polisanmäla händelsen.
Citera
2024-11-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Även i Nordkorea blir människor dömda i en "rättsprocess". Enligt din bristfälliga logik så måste det innebära att allt därmed gått korrekt till. Vi kan även omedelbart avskaffa hovrätten och högsta domstolen med din "logik" eftersom att tingsrätten aldrig kan döma fel i din värld. Är du medveten om att du har extrema totalitära tendenser? Det är en röd tråd i alla dina inlägg oavsett ämne.

Har allt gått rätt till i det här fallet? Nej, och det är väldigt enkelt att visa. Allt man behöver göra är att konstatera dessa två saker:
1) Oskuldspresumtion. Den grundläggande rättsprincipen om att man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats som i praktiken innebär att man kan utesluta alla alternativa scenarion som helt orimliga.
2) Har man kunnat helt utesluta det alternativa scenariot att sexet var frivilligt i det här fallet? Nej, absolut inte. Bevisningen kommer inte ens nära att göra det. Det innebär att man i en rättsstat bör fria. Det är inte svårare än så.

Alla som läst dina inlägg i andra trådar, och vad du står för, är förstås medvetna om att du använder det här fallet för att bedriva din politiska aktivism. Du är villig att kasta grundläggande rättsprinciper åt sidan och fängsla unga män då det ligger i linje med din feministiska aktivism. Det är vad det hela handlar om för dig.

Det handlar inte om någon sorts objektiv analys av fallet för dig för ingen människa, med handen på hjärtat, kan säga att bevisningen i det här fallet är så stark att man kan utesluta alla alternativa scenarion som helt orimliga. Verkligheten är precis tvärtom; bevisningen om något talar för att sexet var frivilligt, men som alltid i sådana här fall är det mer eller mindre omöjligt att 100% fastställa vad som egentligen skett, men det innebär inte att vi kan börja sänka beviskraven och döma människor på svag bevisning bara för att det oftast är svårt att få till en fällande dom. Det är en mycket farlig väg att vandra på som urholkar hela rättssäkerheten men det är precis vad vi gjort i Sverige när det kommer sexualbrottsmål.

För det första: jag är inte feminist.
För det andra: vi*king är dömd. Och det är inte jag som har dömt honom, även om jag verkligen förstår att Tingsrätten dömde honom.

Den röda tråden ser nämligen ut såhär:

- Innan våldtäkten finns teknisk bevisning som tydligt visar på att målsägande inte ville ha Vi*king hos sig. Hon har tom. ångest över att han ska komma dit. Se snap-konversationen i FUP.

- Under våldtäkten håller Vi*king henne i ett hårt grepp om hennes höfter mot ett bord. Så pass hårt att hon får ont och det uppstår stora blåmärken. Vi*king ljuger om detta och försöker förklara bort att hon har fått dessa på judon. Rättsmedicinalverket styrker dock målsägandes version hur blåmärkena har uppkommit och när. Detta stärker givetvis målsägandes trovärdighet och försvagar Vi*kings trovärdighet i deras berättelser.

- Efter våldtäkten är målsägande uppenbart traumatiserad. Detta finns det stödbevisning för i form av vittnesuppgifter. Man blir inte traumatiserad om man inte varit med om ett trauma. Och målsägande berättar om våldtäkten. I sitt traumatiserade tillstånd.

Men du kanske tror att den röda tråden är såhär:

- Målsägande vill inte ha Vi*king där, hon har ångest över det och beskriver det i snap-chat.
- Men när Vi*king kommer hem till henne så blir hon plötsligt askåt och ligger med honom med glädje.
- Direkt när han har gått, blir hon dock plötsligt och oförklarligt uppenbart traumatiserad och säger att allt var våldtäkt till sina vänner. Frågan är då vad hon blivit traumatiserad av och varför hon säger att det är våldtäkt? blev hon utsatt för rån precis efter att Vi*king hade gått (men låtsas att det är våldtäkt och varför då?). Såg hon ett brutalt mord ske direkt efteråt (och varför säger hon då att det skulle ha skett en våldtäkt istället?).

Nejdu. Du får nog tugga i dig att detta är en våldtäkt. Och inte tro något annat, bara för att du råkar ogilla mig. För du kan väl hålla isär sak från person, hoppas jag?
Detta rättsfallet är en enskild sak (som inte berör någon av oss personligen).
Och jag är en person, som läst in mig på fallet. Bara för att du ogillar mig som skribent, kan du alltså tycka samma som mig i sak. Bevisen talar nämligen sitt tydliga språk: att fallet rör sig om våldtäkt. Han är dessutom dömd för det.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-11-24 kl. 09:43.
Citera
2024-11-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är du som är farlig. Jag hoppas inga kvinnor korsar dina vägar, för du verkar inte förstå att man ska sluta om en kvinna säger "nej", "nej jag vill inte", puttar bort en och kniper ihop sina ben.

Du ignorerar bevisning och stödbevisning, som tydligt visar på att detta är våldtäkt och som också fick honom dömd för våldtäkt.

Och nej: fuckboy är inget fint och bra epitet. Och om du ser snap-konversationen innan Vi*king kommer hem till målsägande, så är det tydligt att det inte var skrivet som något trevligt.

Om målsägande hade haft frivilligt sex med en attraktiv ung man, så hade hon blivit betuttad. Och velat ha mer. Du verkar ha noll koll på hur kvinnor fungerar. Men nu blev hon våldtagen och traumatiserad och då fick hennes vänner henne att polisanmäla händelsen.

Nejdå jag är absolut inte farlig för att jag värnar om rättssäkerheten, och det finns många kvinnor som med glädje korsar min väg.

Nej jag accepterar inte stödbevisningen eftersom det enbart är samma osannolika saga som hon drar i rätten. Att hon sprider sin lögn gör den inte mer sann, det är bara i din värld en lögn blir mer sann ju fler man säger den till.

Blåmärken uppstår under vanligt sex och säger inte ett skit.

Jo fuckboy är ett positivt epitet har till och med dubbelkollat det med tjejkompisar det betyder en attraktiv alfahanne man gärna ligger med men inte kan förvänta sig någon relation med.

Så, då var du bortgjord igen, varför denna iver att försvara ett lögnaktigt luder? Du verkar gilla att fullkomligt oskyldiga killar åker in på kåken eller så har du ett iQ under 70 för det är väll ungefär vad som behövs för att tro på att en vältränad judotjej skulle vara så rädd för en harmlös klasskamrat att hon suger och rider i timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in