Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Även i Nordkorea blir människor dömda i en "rättsprocess". Enligt din bristfälliga logik så måste det innebära att allt därmed gått korrekt till. Vi kan även omedelbart avskaffa hovrätten och högsta domstolen med din "logik" eftersom att tingsrätten aldrig kan döma fel i din värld. Är du medveten om att du har extrema totalitära tendenser? Det är en röd tråd i alla dina inlägg oavsett ämne.
Har allt gått rätt till i det här fallet? Nej, och det är väldigt enkelt att visa. Allt man behöver göra är att konstatera dessa två saker:
1) Oskuldspresumtion. Den grundläggande rättsprincipen om att man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats som i praktiken innebär att man kan utesluta alla alternativa scenarion som helt orimliga.
2) Har man kunnat helt utesluta det alternativa scenariot att sexet var frivilligt i det här fallet? Nej, absolut inte. Bevisningen kommer inte ens nära att göra det. Det innebär att man i en rättsstat bör fria. Det är inte svårare än så.
Alla som läst dina inlägg i andra trådar, och vad du står för, är förstås medvetna om att du använder det här fallet för att bedriva din politiska aktivism. Du är villig att kasta grundläggande rättsprinciper åt sidan och fängsla unga män då det ligger i linje med din feministiska aktivism. Det är vad det hela handlar om för dig.
Det handlar inte om någon sorts objektiv analys av fallet för dig för ingen människa, med handen på hjärtat, kan säga att bevisningen i det här fallet är så stark att man kan utesluta alla alternativa scenarion som helt orimliga. Verkligheten är precis tvärtom; bevisningen om något talar för att sexet var frivilligt, men som alltid i sådana här fall är det mer eller mindre omöjligt att 100% fastställa vad som egentligen skett, men det innebär inte att vi kan börja sänka beviskraven och döma människor på svag bevisning bara för att det oftast är svårt att få till en fällande dom. Det är en mycket farlig väg att vandra på som urholkar hela rättssäkerheten men det är precis vad vi gjort i Sverige när det kommer sexualbrottsmål.
För det första: jag är inte feminist.
För det andra: vi*king är
dömd. Och det är inte jag som har dömt honom, även om jag verkligen förstår att Tingsrätten dömde honom.
Den röda tråden ser nämligen ut såhär:
-
Innan våldtäkten finns
teknisk bevisning som tydligt visar på att målsägande
inte ville ha Vi*king hos sig. Hon har tom. ångest över att han ska komma dit. Se snap-konversationen i FUP.
-
Under våldtäkten håller Vi*king henne i ett hårt grepp om hennes höfter mot ett bord. Så pass hårt att hon får ont och det uppstår stora blåmärken. Vi*king ljuger om detta och försöker förklara bort att hon har fått dessa på judon.
Rättsmedicinalverket styrker dock målsägandes version hur blåmärkena har uppkommit och när. Detta stärker givetvis målsägandes trovärdighet och försvagar Vi*kings trovärdighet i deras berättelser.
-
Efter våldtäkten är målsägande uppenbart traumatiserad. Detta finns det
stödbevisning för i form av vittnesuppgifter. Man blir inte traumatiserad om man inte varit med om ett trauma. Och målsägande berättar om våldtäkten. I sitt traumatiserade tillstånd.
Men du kanske tror att den röda tråden är såhär:
- Målsägande vill inte ha Vi*king där, hon har ångest över det och beskriver det i snap-chat.
- Men när Vi*king kommer hem till henne så blir hon
plötsligt askåt och ligger med honom med glädje.
- Direkt när han har gått, blir hon dock
plötsligt och oförklarligt uppenbart traumatiserad och säger att allt var våldtäkt till sina vänner. Frågan är då vad hon blivit traumatiserad av och varför hon säger att det är våldtäkt? blev hon utsatt för rån precis efter att Vi*king hade gått (men låtsas att det är våldtäkt och varför då?). Såg hon ett brutalt mord ske direkt efteråt (och varför säger hon då att det skulle ha skett en våldtäkt istället?).
Nejdu. Du får nog tugga i dig att detta är en våldtäkt. Och inte tro något annat, bara för att du råkar ogilla mig. För du kan väl hålla isär sak från person, hoppas jag?
Detta rättsfallet är en enskild sak (som inte berör någon av oss personligen).
Och jag är en person, som läst in mig på fallet. Bara för att du ogillar mig som skribent, kan du alltså tycka samma som mig i sak. Bevisen talar nämligen sitt tydliga språk: att fallet rör sig om våldtäkt. Han är dessutom dömd för det.