2024-01-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Förstår du vad ett hypotetisk resonemang är?
Du visar din godtrohet i varenda tråd
Citera
2024-01-22, 20:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungligahestar
Tjatsex är tyvärr inte olagligt idag. Så får du ett muntligt nej och tjatar till dig ett ja så är det inte våldtäkt enligt lagens mening nej. Så länge inte personen säger ja av rädsla för något hot.

Läs frågan igen, allt är lika med hennes nuvarande berättelse förutom att MÄ tänker "ok då".

Våldtäkt, ja eller nej?
Citera
2024-01-22, 20:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Du visar din godtrohet i varenda tråd

Förstår du vad godtrohet är?
Citera
2024-01-22, 20:23
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det han anför är en överklagan till Hovrätten - och alltså inte en överklagan om grovt rättegångsfel. Att en försvarsadvokat "gör ett dåligt jobb" är inte tillräckligt för att anses som ett rättegångsfel.

2. Ansöka om att få byta advokat har alla rätt att göra. Domstolen avgör därefter om det finns "särskilda skäl" för att få byta advokat. Fram tills det beslutet är taget så är det den förordnande advokaten som är fortsatt försvarare för vederbörande.

Tusen tack för klargörandet!
Då utgår jag från att tingsrätten skickar bägge överklagandena vidare till hovrätten efter den 24 januari.
Citera
2024-01-22, 20:24
Medlem
Citat:
Förstår du vad godtrohet är?
Jag förstår det (men nu var det inte mig jag syftade på). Gör du, eller märker du bara ord?
Citera
2024-01-22, 20:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag förstår det (men nu var det inte mig jag syftade på). Gör du, eller märker du bara ord?

Förklara då för mig HUR jag visar min godtrohet i varje tråd.
Citera
2024-01-22, 20:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Japp, tack, det var detta jag tänkte på.
Jag finner din analys rimlig vid första anblick som tänkbar förklaring till dessa utsagor.
Som en annan skribent skrev i nedan citerade inlägg så finns också en annan möjlighet, nämligen att han faktiskt försa sig om vem som tog av MÄ nattlinnet.

Jag tänker att om han hade svårt att minnas hur avklädandet gick till (och det är väl rimligt om man har sex för första gången med en person i mörkret kl 02 efter att ha druckit 3 shots och 4-6 glas vin) så borde han kanske hellre ha uppgett i förhör att han inte riktigt mindes.

En person med gott självförtroende, vilket V tycks ha, skulle också kunnat berätta om denna minnesbild på det sätt han själv trodde var mest sannolik även om han inte var 100% säker, men då borde han lämnat samma version genom alla tre förhören.

Istället lämnade han tre detaljerade redogörelser som inte är helt samstämmiga.
I mina ögon väcker det frågor om andra detaljer i hans berättelse.

Det är väl inte ovanligt att den som för fram en lögn upprepar den i princip ordagrant från förhör till förhör, en inövad story låter likadant från gång till annan.

Den som inte har något att dölja tillåter sig omedvetet att minnas olika från gång till annan, ty ingen lögn finns att vakta, kan det vara så?

BO hade väl inte druckit något och kan således anpassa en lögn till vad som verkligen hände, och för V som var berusad kan det vara svårt att minnas allt i detalj och får då svårare att ljuga ihop en story som är till hans fördel?

Skulle inte förvåna om hon anmäler honom därför att hon upplevde sig själv som värdelös eftersom att han inte kunde komma. Kränkt och utnyttjad.
Citera
2024-01-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag skulle ha gjort är inte relevant, det centrala är vad V och BO gjorde och inte gjorde och vad som är styrkt och ställt utom rimligt tvivel.

Det är ord mot ord.

Hennes berättelse om vad hon kände och trodde utan reell anledning bör rimligen inte anses utgöra bevis för att det inte fanns ett samtycke.

Hon försökte inte lämna sängen trots att hon kunde.

Men hallå, jag förstår inte hur man resonerar.

En kvinna har varit ute på krogen påväg hem går hon i en park och blir överfallen och våldtagen.

Som jag har uppfattat några här så har kvinnan samtyckt till våldtäkt eftersom hon utsatte sig själv och frivilligt i fara då hon valde att promenera genom parken, hon borde veta bättre.

Och som OY resonerar så lämnar heller inte den utsatta kvinnan parken utan låter sig utnyttjas och därför är det inte en våldtäkt.

Du menar alltså gällande denna händelse pga kvinnan inte lämnade sängen eller sin lägenhet så därmed har kvinnan samtyckt till samlag?

Att kvinnor blir misshandlade av sina män är väl också helt frivilligt? De kan väl bara promenera iväg, om de inte gör det så gillar kvinnorna att bli misshandlade?

Har jag tolkat dig rätt?
Citera
2024-01-22, 20:33
Medlem
Citat:
Förklara då för mig HUR jag visar min godtrohet i varje tråd.
Du gav ett exempel i inlägget jag citerade, där du frågade om någon förstod ett hypotetiskt resonemang. Det du inte tycks förstår är att de troll du snackar med förstår lika mycket som du och jag, men de vill trolla. Det är därför de skriver som de gör. Eller tror du de är förståndshandikappade?

Nu ska vi inte bli OT för då kommer fascisterna och stänger ner oss.
Senast redigerad av reservkonto1234 2024-01-22 kl. 20:36.
Citera
2024-01-22, 20:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
En kvinna har varit ute på krogen påväg hem går hon i en park och blir överfallen och våldtagen.

Som jag har uppfattat några här så har kvinnan samtyckt till våldtäkt eftersom hon utsatte sig själv och frivilligt i fara då hon valde att promenera genom parken, hon borde veta bättre.

Kan du nämna några specifika inlägg som du tolkat på så vis?
Citera
2024-01-22, 20:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Men hallå, jag förstår inte hur man resonerar.

Och som OY resonerar så lämnar heller inte den utsatta kvinnan parken utan låter sig utnyttjas och därför är det inte en våldtäkt.

Du menar alltså gällande denma händelse pga kvinnan inte lämnade sängen eller sin lägenhet så därmed har kvinnan samtyckt till samlag?

Att kvinnor blir misshandlade av sina män är väl också helt frivilligt? De kan väl bara promenera iväg, om de inte gör det så gillar kvinnorna att bli misshandlade?

Har jag tolkat dig rätt?

Vissa personer flyr när de blir misshandlade, andra stannar kvar av rädsla för mer våld.

Liknelsen är inte relevant för det aktuella fallet, kvinnan hade inte misshandlats, inte utsatts för fysiskt eller verbalt våld som gav henne anledning att känna sig hotad.

Hon bjöd honom klädd i nattlinne och trosor till sin säng, gav honom valet mellan säng och madrass, han fick bestämma. Det talar för att hon inte kände sig hotad på något vis i världen, för att inte tala om att hon välkomnade honom till sin bostad.

Ingenting i fup talar för att något hotfullt har förekommit, något som skulle få en normalbegåvad person att låta sig knullas i timmar på grund av rädsla.

Lägg nu parken åt sidan, det är en återvändsgränd.
Citera
2024-01-22, 20:49
Medlem
Citat:
Lögn. Hon tar först upp nattlinnefrågan låååångt tidigare i konversationen. Och även OM din vidriga lögn var sann så är 10 minuter FORTFARANDE all tid i världen för att sätta på sig ett mjukisbyxor

Du har verkligen ingen skam i kroppen...

Tidsangivelserna är följande:
Målsägande började skriva kl. 01.17 på snap till Z.
Vi*king kom enligt målsägande till henne någon gång vid cirka 1.30-2.00.
Och när hon börjar fråga (för andra gången) om hon ska byta till andra kläder sker straxt innan hon uppger att han ska komma om cirka 10 minuter. Dvs.: hon har cirka 10 minuter på sig att byta om innan han ska komma, samtidigt som hon skriver med Z. osv.
Ge dig nu.

Och varför ska hon ens behöva byta kläder för? Bara för att du fått för dig att hon har en sexig nattnegligé´ på sig. I själva verket har hon ett långt blått nattlinne, som hon brukar ha på sig.
Och hon hade ju klätt sig för natten, i sitt vanliga nattlinne som hon brukar ha.

I övrigt kommenterade du inte det andra, som var betydligt mer intressant. Där hon skriver att Vi*king inte skulle få fitta. Hon vill inte ha honom där, hon har ångest över att han ska komma och han ska inte få fitta.

Hon vill uppenbarligen och bevisligen inte ha sex med Vi*king.

Och i hennes version sedan, så säger hon "nej", puttar bort honom, klämmer ihop sina ben. Men det skiter han i och tar för sig ändå och håller fast henne, trycker ner henne osv. Våldtäkt: ja.

Senare samma dag är hon uppenbart traumatiserad och berättar för sina tre vänner, sitt ex (nuvarande pojkvän), gyn, polis etc. att hon blivit våldtagen och om händelseförloppet.

Ser du den röda tråden?

1. Hon vill bevisligen inte ha sex med honom när han är på väg till henne.
2. Hennes version låter definitivt som en våldtäkt.
3. Senare samma dag är hon traumatiserad och berättar för sina tre vänner, sitt ex (nuvarande pojkvän), gyn, polis etc. att hon blivit våldtagen och om händelseförloppet.

Finns givetvis mer som tyder på våldtäkt, men där har du en röd tråd.

Men du väljer ändå att tro på den fulle och kåte Vi*king.
Vad styrker hans version? Ingenting. Faktiskt ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in