Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Men hallå, jag förstår inte hur man resonerar.
En kvinna har varit ute på krogen påväg hem går hon i en park och blir överfallen och våldtagen.
Som jag har uppfattat några här så har kvinnan samtyckt till våldtäkt eftersom hon utsatte sig själv och frivilligt i fara då hon valde att promenera genom parken, hon borde veta bättre.
Och som OY resonerar så lämnar heller inte den utsatta kvinnan parken utan låter sig utnyttjas och därför är det inte en våldtäkt.
Du menar alltså gällande denna händelse pga kvinnan inte lämnade sängen eller sin lägenhet så därmed har kvinnan samtyckt till samlag?
Att kvinnor blir misshandlade av sina män är väl också helt frivilligt? De kan väl bara promenera iväg, om de inte gör det så gillar kvinnorna att bli misshandlade?
Har jag tolkat dig rätt?
Jag har tidigare trott att sådana här idiotiska resonemang förs och anklagelser görs av sådana som dig för att vinna diskussionen genom ohederliga debattknep, men jag är allt mer övertygad om att det handlar om något slags genuin oförmåga att ta in verkligheten, förstå vad andra människor säger och att göra vettiga jämförelser mellan olika saker här i världen.
Så eftersom du frågar och tydligen har svårt att förstå hur resonemanget ser ut.
Det finns situationer där kvinnor upplever våld, tvång, hot eller är oförmögna att agera frivilligt av olika skäl. De situationer du beskriver är sådana. Det här är inte en sådan situation och om målsäganden inte vill ha sex eller vill avsluta sexakten är det bara att resa sig upp och gå därifrån. Om det är så att hon känner sig oförmögen till detta av några psykologiska idiosynkrasier hos henne är inte det samma sak som att hon är oförmögen till det i verkligheten.
Vissa kallar tydligen samtyckeslagen ”prinsesslagen”, vilket jag inte skall skriva under på, men det speglar det faktum att den förutsätter att målsäganden inte är en vuxen människa som fattar egna beslut och har ett minimum av egen förmåga som handlande objekt och är ansvarig för att uttrycka sin vilja på ett normalt sätt. Istället läggs det ansvaret på en annan person som förutsätts kunna ta sig in i målsägandens huvud och utröna om det finns ”samtycke”.