Citat:
Ursprungligen postat av
gofigur
Folk som inte vill ha barn torde vara annorlunda än de som vill ha barn. På vilka sätt?
Vilka typiska egenskaper finns hos de som inte vill ha barn?
Finns det fysiologiska skillnader? Kanske hormonnivåer som påverkar det psykiska?
Skiljer mellan män och kvinnor?
Känner ett par som inte skaffade barn. Mannen har lätt ADHD; kan inte koncentrera sig eller fokusera på någonting en längre stund. Även lätt egoist. Samt arbetsskygg. Men inte elak på något vis. Kvinnan är - hmmm, jag vet inte men lätt bipolär - kan ibland vara kreativ och duktig (bland de mest kompetenta kvinnor jag träffat), men för det mesta apatisk och sitter framför tv:n och tittar på meningslösheter. De passar inte (eller passar, hur man nu ser det) i dagens samhälle som ger så många möjligheter att inte göra meningsfulla saker.
Personligen kände jag ingen större drift efter barn vid yngre ålder och min numera fru gjorde klart att hon inte ville ha barn när vi träffades som unga. Tiden gick och alla runt en skaffade barn - då intervjuade jag barnföräldrar på mitt arbete om för- och nackdelar med barn.

Och frugans barnbehov kom sent och då började det. Kanske var det i vårt fall TS hormondrifter; men på något vis kickade det igång när folk i ens omgivning skaffade barn.
Det var lustigt att se när första dottern växte upp. Grannarnas äldre döttrar ville gärna leka "dagis" med vår dotter när de var i femårsåldern. De hade barnbehov redan som små. Vår första dotter var helt ointresserad av barn när hon var i den åldern. Men bara ett par år efter puberteten började hon kika på barn: -"Åh, vad gullig....". Hon hade sedan barnsug under hela tonåren och letade efter en lämplig pappa till sina barn redan i gymnasiet. De skaffade barn ganska tidigt. Hennes kamrater uppvisade inga sådana tendenser i skolåldern och skaffade barn betydligt senare.
Frugan och jag hörde till de som inte hade en stark barndrift och under andra omständigheter kanske inte skaffat barn. Men så här efteråt kan jag säga att skaffa barn är det bästa beslutet i livet. Själva känslan går inte att förklara rationellt, men det är helt enkelt livets mening.
Så de som inte skaffar barn är enligt mina ovanstående erfarenheter:
1) Psykiskt instabila, egoister.
2) De som saknar barndrift av någon anledning. (Det kunde varit frugan och jag, men önskan kom till slut och blev sedan det bästa vi gjort.)
3) När jag tänker efter, kan ett tredje alternativ vara att ett par är tillsammans utan att vara jättekära i varandra - de är eller har blivit mer som kompisar. Och vem vill skaffa barn med en kompis?
Sedan känner jag en del män som helt enkelt inte ens träffat en kvinna. I flera fall är de blyga. Någon eller ett par kan vara smygbögar som inte kommit ut. Och några är helt enkelt så annorlunda att de inte träffat någon kvinna som matchar. En av dem åkte till slut till Thailand och träffade en kvinna som flyttade med till Sverige. Den här killen är bekväm av sig och vill ha allt på sitt sätt. Kvinnan flyttade tillbaka till Thailand. Men hennes pappa lär säkert vara glad - hans dotter lyckas troligen ta hem två hemgifter.
Tipset till de som bara saknar barndrift - men inte betraktar sig som psykiskt instabila eller som egoister - är att skaffa barn ändå. Det blir livets mening. Inte minst inser man det när man blir äldre. När man kommer upp i åren så önskar man inte att man hade arbetat eller rest mer - många önskar att man hade fler barn eller fler barnbarn.