Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-06, 16:08
Medlem
Är det någon som har koll på dessa banker som vill plocka pengar från äldre med bostäder?
En gammal släkting frågade mig och jag har ingen koll så hoppas någon här kan råda.
Släktingen bor i hus med lite lån, amorterar inte och vill bo kvar i huset. Pensionen är liten men drar runt.
Personen vill nog gär konsumera lite mer än som möjligt nu men är 60+ baker rätt väg?
Citera
2024-01-06, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Är det någon som har koll på dessa banker som vill plocka pengar från äldre med bostäder?
En gammal släkting frågade mig och jag har ingen koll så hoppas någon här kan råda.
Släktingen bor i hus med lite lån, amorterar inte och vill bo kvar i huset. Pensionen är liten men drar runt.
Personen vill nog gär konsumera lite mer än som möjligt nu men är 60+ baker rätt väg?

Bästa lösningen är i såna här fall alltid att sälja till arvingarna o bo kvar i sin livstid
Citera
2024-01-06, 16:12
Medlem
Citat:
Så länge man är med i facket kan man ta ett LO lån.
Vad jag förstått kan banken inte neka.

https://lomervarde.se/medlemslan/
Citera
2024-01-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Bästa lösningen är i såna här fall alltid att sälja till arvingarna o bo kvar i sin livstid
Du menar att hennes döttrar köper huset för objektiv värdering och sätter in pengarna till säljaren, som sedan bor kvar och tar dom löpande kostanderna?
Typ - husägaren blir hyresgäst till arvingarna?
Citera
2024-01-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Så länge man är med i facket kan man ta ett LO lån.
Vad jag förstått kan banken inte neka.

https://lomervarde.se/medlemslan/
Ska kolla detta. gissar hon inte är medlem.
Citera
2024-01-06, 16:21
Avstängd
Citat:
Du menar att hennes döttrar köper huset för objektiv värdering och sätter in pengarna till säljaren, som sedan bor kvar och tar dom löpande kostanderna?

Yepp men de köper med lämplig rabatt - 60 plus banken är ingen välgörenhetsinrättning
Citera
2024-01-06, 16:27
Avstängd
Citat:

Yepp - 60+ banken ägs av bluestep bank som har 15% vinst på sin omsättning som bör vara räntor
obs 15% efter alla ytterligare kostnader
Citera
2024-01-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Yepp - 60+ banken ägs av bluestep bank som har 15% vinst på sin omsättning som bör vara räntor
obs 15% efter alla ytterligare kostnader
Ja - det låter som jag gissade, suga ut pengar från pensionärer.
Kanske funkar när dom gamla människorna inte har arvingar som kan köpa men trist att inte banken kan ge lån mot bostadsvärde till bolåneränta..
Pratade med banken och dom lånar bara ut till folk med viss inkomst, inte om du har ett hus värderat. Kan gissa dom tycker risken är för hög, men är risken att en arbetsför person blir arbetslös större än risken att en bostad faller i värde?
Det borde vara botten i deras analys som jsg tänker det..
Senast redigerad av Mr.tubbs 2024-01-06 kl. 16:45.
Citera
2024-01-06, 16:52
Medlem
Testade lite och med ett värde på 2000000 på bostaden fick man låna 576000 om man var 67 år. Verkar vara ett fint sätt för banken att ta pengarna av behövande.

Klipper in deras eget exempel:
https://www.60plusbanken.se/sa-fungerar-lanet/
"I ett representativt låneexempel på 750 000 kr med rörlig nominell ränta på 8,05% och månatlig kapitalisering, är den effektiva räntan 8,40%, beräknat på 15 års lånetid, inklusive uppläggningsavgift (1 850 kr), administrativ värderingsavgift (1 995 kr) och aviavgift (95 kr/år via autogiro). Total skuld efter 15 år är då 2 512 065 kr (per 2023-12-06)"

Går folk på det här? Eller hatar folk sina arvingar?
Citera
2024-01-06, 17:12
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Testade lite och med ett värde på 2000000 på bostaden fick man låna 576000 om man var 67 år. Verkar vara ett fint sätt för banken att ta pengarna av behövande.

Klipper in deras eget exempel:
https://www.60plusbanken.se/sa-fungerar-lanet/
"I ett representativt låneexempel på 750 000 kr med rörlig nominell ränta på 8,05% och månatlig kapitalisering, är den effektiva räntan 8,40%, beräknat på 15 års lånetid, inklusive uppläggningsavgift (1 850 kr), administrativ värderingsavgift (1 995 kr) och aviavgift (95 kr/år via autogiro). Total skuld efter 15 år är då 2 512 065 kr (per 2023-12-06)"

Går folk på det här? Eller hatar folk sina arvingar?
Många går på det upplägget, och jag har träffat sådana som bara vill konsumera, och som du säger så är det många som inte vill lämna något till sina arvingar.
Frågan är om det är så smart att göra någon annan dvs. banken rik bara för att de hatar och vill missunna sina arvingar?
Citera
2024-01-06, 17:19
Medlem
Duerfs avatar
Förstår jag det rätt vill släktingen belåna sin bostad för konsumtion?

Det är ofta svårt för kunder som är över 60 år att låna pengar på grund av lägre återbetalningsförmåga en tidigare, men det billigaste är ett nytt bolån från den vanliga banken.

Säger de nej kan släktingen testa med någon form av Hypotekspension. Villkoren är inte fantastiska men han kommer få pengar nu och bolaget kommer få bra betalt när han dör.
Senast redigerad av Duerf 2024-01-06 kl. 17:21.
Citera
2024-01-06, 17:53
Medlem
I detta fallet vill pensioären gärna testamentera till arvingarna, ingen osämja eller annat tråkigt.
Arvingarna vill ge sin äldre släkting bästa förutsättningar till rikt liv utan att behöva göda dyra banker, den äldre ska kunna leva bra och dra nytta av värdet på sitt hus och resten (när det tar slut) till arrvingarna, så lite som möjligt till vinstoptimerade låneinstitut, det är väl detta som är kontentan av frågan.
Känns som att 60+ låneinstitut går bort som jag fattar det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in