• 9
  • 10
2024-02-05, 21:52
Medlem
lemmelns avatar
Var bara beredd på att bil är en lyx som kostar.

Min bil kostade 30 000kr och har fungerat utmärkt i tre år. Kör både långt och kort, men ingen daglig pendling.

Boendeparkering, försäkring, besiktning, däckbyten, vindrutetorkare, oljebyte, bromsar, något mekaniskt litet en gång om året som slitits sönder, biltvätt och allt sådant där kostar tillsammans i snitt ungefär 2000kr i månaden. Då har jag inte ens kört med bilen. Bensin och trängselskatter snittar nog 1000kr i månaden? Det är 36000kr i året. Det är ganska mycket pengar jag bränner på det. Men det får det vara värt, tycker jag.

Så stirra inte sönder dig på vad bilen kostar att köpa. Köper du rätt begagnad bil, kör inte så mycket och bara skall ha den något år, så får du tillbaka en bra summa när du säljer den. Min bil skulle lätt säljas för 20 000kr. Då är månadskostnaden för inköpspriset minus försäljningspriset typ 250kr.

Däremot har jag i samma korta period slarvat bort 100 000kr i kostnader för att ha bilen.

Ren lyx.

Jag hade varje år kunnat dra på ett par ganska bra semesterresor för de pengarna.

Om ni funderar på att låna pengar för att unna er den lyxen, då tycker jag att ni gör fel.

Lägg i stället varje månad undan så mycket pengar ni beräknar att bilen kommer kosta er i snitt per månad, inkl allt, så får ni känna på hur det känns för ekonomin när ni faktiskt köpt bilen. Fungerar det så har ni sparat ihop till lite av en bil. Om det var påfrestande så vet ni att det inte var en bra idé.
Citera
2024-02-06, 11:58
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Hej på er!

Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.

Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.

Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.

Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.

Alternativen som vi ser:
1. Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen

2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt

3 Ta billån

4. Leasa bil

Lån där ni får som lägst ränta, det vill säga öka bolånet.
Citera
2025-05-12, 20:23
Medlem
Har sett flera kampanjräntor på 1.99%, 2,95% och t.om 0% på blocket. Någon som vet om det stämmer eller brukar det vara nån hake?

1,99% har jag sett flera bilhandlare ha nu.
Citera
2025-05-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Har sett flera kampanjräntor på 1.99%, 2,95% och t.om 0% på blocket. Någon som vet om det stämmer eller brukar det vara nån hake?

1,99% har jag sett flera bilhandlare ha nu.
Vilka bilar gäller detta?
Citera
2025-05-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams

Det finns många bilmärken/bilhandlare som kör kampanjer. Här är ett exempel : https://hedinautomotive.se/kop-bil/r...=car_price_asc
Citera
2025-05-14, 21:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams

Tesla har väl kört med 0 % ränta ett bra tag nu.
Citera
2025-09-22, 07:31
Medlem
Jag personligen använder mig utav Kinto Share.

Sjukt prisvärt (bensin ingår i priset, du betalar aldrig tullavgifter), billigt med försäkring.

Jag hyrde exempelvis bil i vintras. Råkade backa in (dålig sikt, kameran var smutsig, jag borde ha rengjort den innan jag backade...) en mur. Backade inte i hög hastighet, muren ser exakt likadan ut nu som innan olyckan.

Blev en skada på stötfångaren där bak. Jag anmälde skadan till Kinto, har inte hört något sen dess.

Försäkringen kostade 15 kr för 1h, så värt det.

Alla deras bilar har kameror och sensorer. Det finns också ett kort för att tanka bensin om det mot all förmodan behövs.

Brukar använda bilen till att ibland hämta tjejen från jobbet. Eller när jag storhandlar, eller om jag ska till zoobutiken.

Kostar kanske 115 kr för 1h om man åker från Sundbyberg till Bromma blocks. Försäkring och allt inräknat. Superbilligt!

Sen så slipper man alla löpande kostnader vilket är skönt. Behöver aldrig tänka på att ta bilen till verkstaden eller något.

Otroligt smidigt med deras app.

Märker att dom har blivit populära då det är lite svårare att boka bilarna nu. Men dom har också utökat med fler bilar.

Edit: jag hyrde en bil och körde från Sundbyberg till Bergshamra (Norrtälje) förra sommaren. Tror det gick på typ 760 kr för hela sträckan, försäkring inräknat. Hade bilen i kanske 5h om jag inte missminner mig.
Citera
2025-09-22, 19:17
Medlem
godboys avatar
Det är ju givetvis upp till var och en hur man gör. Nu har vi det bra ställt och köpte den bil vi har idag som ett år gammal utan lån. Bilarna håller rätt väl i värde tycker jag. I alla fall såna jag är intresserad av. Vi har en Toyota Yaris som nu är tre år gammal. Grymt bra bil, går billigt och är prisvärd. Vi har bil för att vi vill och tycker att det ger oss mycket. Frugan rider och ska till stallet titt som tätt och då är det kanon att bara hoppa in och fara dit. Jag har den för att åka till kompisar som bor lite utanför stan, och givetvis när vi ska handla eller på semester i Sverige.

Nu använder vi vår bil mycket och vi använder den när vi vill och tänker inte på den saken. Men har man snäv ekonomi och inte verkligen behöver bil, det är faktiskt rätt få som verkligen behöver en bil egentligen, så hyr bil eller var med i bilpool. Det är väl det mest ekonomiska egentligen.
Citera
2025-09-22, 23:16
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ju givetvis upp till var och en hur man gör. Nu har vi det bra ställt och köpte den bil vi har idag som ett år gammal utan lån.

Nu beror det väl lite på vad man gör med pengarna om man inte använder dem till att betala bilen kontant. Jag har 5,95 % ränta på mitt billån, och det är klart att om jag hade pengar på ett sparkonto som jag hade betalat bilen med så hade det varit bra att inte ha lån, för man får ju inte bättre ränta på ett sparkonto.

Men det finns ju andra sätt att placera sina pengar på, som förhoppningsvis ger mer än 5,95 % i avkastning, och har man placerat sina pengar på det viset så gör man ju en förlust om man inte lånar till sin bil.

Men det är ett risktagande, förstås, som var och en får bedöma själv.

Man får ju dessutom tillbaka ganska mycket av räntan på skatten. De flesta får 30 %. Är man högt belånad så får man i alla fall 21 % av erlagd ränta tillbaka.
Senast redigerad av Trixton 2025-09-22 kl. 23:19.
Citera
2025-09-23, 16:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nu beror det väl lite på vad man gör med pengarna om man inte använder dem till att betala bilen kontant. Jag har 5,95 % ränta på mitt billån, och det är klart att om jag hade pengar på ett sparkonto som jag hade betalat bilen med så hade det varit bra att inte ha lån, för man får ju inte bättre ränta på ett sparkonto.

Men det finns ju andra sätt att placera sina pengar på, som förhoppningsvis ger mer än 5,95 % i avkastning, och har man placerat sina pengar på det viset så gör man ju en förlust om man inte lånar till sin bil.

Men det är ett risktagande, förstås, som var och en får bedöma själv.

Man får ju dessutom tillbaka ganska mycket av räntan på skatten. De flesta får 30 %. Är man högt belånad så får man i alla fall 21 % av erlagd ränta tillbaka.
Absolut, jag är med dig i resonemanget. Nu har jag och frugan det oförskämt bra, då vi har bra arbeten och frugan jobbar ändå halvtid. Vi har inga barn och det gör ju rätt mycket för ekonomin det med. Men även om vi varit tvungna att ta lån för en nyare bil så hade jag nog valt det. Jag vill inte ha en gammal harv jag inte kan lita på, dessutom tycket jag det är svintråkigt att skruva själv och är inte så kunnig heller. Så för mig hade det sannolikt blivit en plusaffär med en hyffsat ny bil på lån.
Citera
2025-09-23, 18:44
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag vill inte ha en gammal harv jag inte kan lita på, dessutom tycket jag det är svintråkigt att skruva själv och är inte så kunnig heller. Så för mig hade det sannolikt blivit en plusaffär med en hyffsat ny bil på lån.

Helt klart. Vill man komma billigt undan så kan man ju köpa en gammal skattebefriad Volvo eller nåt som inte har någon värdeminskning och som kostar ett par hundra att försäkra. Men det är skönt att ha en bekväm bil som någon annan servar en gång om året och som däremellan inte kräver något särskilt underhåll.
Citera
2025-09-26, 12:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag har provat det mesta genom åren.

Skulle säga att det beror på helt dina prioriteringar.

Gillar du att skruva, mecka, kan göra saker själv osv. Köp en äldre bil som är enkelt uppbyggd och hyggligt lättskruvad. Då kan du komma billigare undan. Vi pratar modell 2010 och äldre. Ju äldre desto mer lättmekat.

Gillar du å andra sidan inte att mecka rekommenderar jag privatleasing.

Det sämsta nu för tiden är att köpa en 3-8 år gammal bil. Garantier är borta. Bilen måste servas på verkstad, helst märkesverkstad för försäkringens skull. Sen är de svåra för hemmapularna. Service, reparationer, verkstadsräkningar blir ofta saftiga. Verkstäder debiterar som om de sålde guld. På en sådan bil finns heller ingen vagnskadegaranti, dvs du måste ha helförsäkring vilket är dyrt. Du får den gamla bilens nackdelar till den nya bilens totala pris.
Förr sa man ofta att det var en bra affär att köpa en några år gammal bil, men nu för tiden stämmer det inte alls. Bonus malus har också tryckt upp beg.priserna för 3+ år-bilarna.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in