Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-05, 20:32
Medlem
Hej på er!

Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.

Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.

Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.

Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.

Alternativen som vi ser:
1. Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen

2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt

3 Ta billån

4. Leasa bil
Citera
2024-01-05, 20:37
Köp en några år gammal begagnad Hyundai i10 på renommerad bilfirma när du råkar se en sådan till nedsatt pris. Betala halva kontant och låna till resten på två års avbetalning. Då kommer du billigast, säkrast och bäst undan.
Citera
2024-01-05, 20:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
För 3 år sedan hade jag sagt alternativ 1. Nu tror jag alternativ 2 är bäst. Då kan ni fortfarande försök spara eftersom ni får billigare månadskostnad. Så vida ni inte har en avkastning på era sparpengar högre än en normal sparränta då. Alternativ 3 och 4 är rent ut sagt dåliga. För fem år sen hade de varit ok alternativ med tanke på räntan.
Citera
2024-01-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CancerConny
Köp en några år gammal begagnad Hyundai i10 på renommerad bilfirma när du råkar se en sådan till nedsatt pris. Betala halva kontant och låna till resten på två års avbetalning. Då kommer du billigast, säkrast och bäst undan.

billigast är att köpa en som är 3 -4 år gammal då är skatten lägre?
Citera
2024-01-05, 20:50
Medlem
Det mest ekonomiska hade varit att ni köper en bil kontant, men då ingen dyr bil. Utan en billigare bil 50”kr-70”kr som är i bra skick. Ni kör ju inte värst mycket så att ha en dyr bil stående kommer kosta onödigt mycket pengar i form av avbetalning samt stor värdeminskning.

Jag sålde min bil igår som jag ägde i 18 månader. Kostade i handpening, avbetalning plus värdeminskning ca 100.000kr. Så tänk dig den förlusten när du inte ens använder bilen så ofta.

Beställ en billigare bil från en reko handlare på distans med hemleverans, då har du 2 veckor ångerrätt enligt distansavtalslagen. Då har du gott om tid att upptäcka defekter.

Ett annat alternativ är ju privatleasing. Leasing skadar ej din kreditvärdighet då det är inget lån, samt så ingår fulls garantier och så. Men fråga dig själv om du vill betala 4-5000kr per månad om du kanske har bilen stående långa perioder utan behov av den.

Med det sagt så planerar jag redan mitt nästa inköp, lär bli avbetalning på säg 500 tusen, men då kör jag väl minst 4000mil om året.
Citera
2024-01-05, 21:00
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Detta råd fick jag från en banktjänsteman när det ansöktes om privatlån för att köpa en bil (inte till mig så inget sånt snack).

- Hur mycket vill du låna?
- Bilen kostar 50 tusen så jag vill låna det.
- Nej, du ska säga i ansökan att bilen kostar 100 tusen. Sen köper du bilen för 50 och lägger 50 i en fond som ger bättre ränta än vad lånet i banker kostar. Så när bilen är dags att bytas ut nästa gång så kan du sälja den och ha pengar redo till nästa bil.

Jag skulle aldrig göra så för att låna för att investera i tex fonder och aktier men det kan vara vettigt för ett bilköp.
Citera
2024-01-05, 21:08
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Hur ofta per månad ska ni besöka dina eller hennes föräldrar?
Citera
2024-01-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Detta råd fick jag från en banktjänsteman när det ansöktes om privatlån för att köpa en bil (inte till mig så inget sånt snack).

- Hur mycket vill du låna?
- Bilen kostar 50 tusen så jag vill låna det.
- Nej, du ska säga i ansökan att bilen kostar 100 tusen. Sen köper du bilen för 50 och lägger 50 i en fond som ger bättre ränta än vad lånet i banker kostar. Så när bilen är dags att bytas ut nästa gång så kan du sälja den och ha pengar redo till nästa bil.

Jag skulle aldrig göra så för att låna för att investera i tex fonder och aktier men det kan vara vettigt för ett bilköp.
Jisses, "banktjänsteman"? Drar dåligt rykte över oss andra! Var det på sevenday finans eller annat "seriöst" institut?
Citera
2024-01-05, 21:19
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Jisses, "banktjänsteman"? Drar dåligt rykte över oss andra! Var det på sevenday finans eller annat "seriöst" institut?

Den korrekta titeln är just det. Det drar inte ett dåligt rykte över alla andra, speciellt inte dig. Detta kom från en banktjänsteman, på en bank. Är du inte seriös så är det du själv som drar på dig ett dåligt anseende och är säkert en dålig sådan.

Jag har svarat på frågan i TS. Det räcker så. Jag är klar här. Svara inte.
Citera
2024-01-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Hej på er!

Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.

Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.

Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.

Alternativen som vi ser:

2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt

3 Ta billån

4. Leasa bil

Tycker synd om er bebis och hoppas nån ringer socialtjänsten på er, så er bebis kan få en bra uppväxt.

Ni behöver inte bil men funderar på ta ett billån som kommer ha ränta på 7%-14% så om ni tar billån på 100,000kr så blir det 7000kr-14,000kr ni behöver betala MINST för att skulden inte ska växa och då står den STILLA.

Så ni kommer spendera 583kr-1166kr/mån bara för ränta, sen kanske ni vill amortera 1000kr/mån för bli av med skulden men då kommer det ta 1000 månader vilket är 83,3 år.

Utöver det så kommer bensin kosta er XXkr/mån, försäkring XXkr/mån och annat, så ni vill spendera super mycket på en bil som kan ge er MYCKET SÄMRE EKONOMI och kan ge en EXTREMT DÅLIG ekonomi situation om ni plötsligt inte klarar av att amortera.

Varför sluta med bil? Skaffa en yacht och privat flygplan också.

Om föräldrarna har bil så kan dom hämta er och ni betalar hälften av bensinen eller så kommer dom till er och ni är hos er bara.

Om dom ej har bil så kan dom bara åka kommunalt till er och så umgås ni hos er.

Snälla be din flickvän från och med nästa vecka ge dig en hård spark på bollarna på morgonen innan du går till jobbet, en spark efter jobbet och 1 spark innan ni går sover. Se det som en förhoppnings försäkring mot framtida barn ni kanske skaffar er eftersom du verkar vara för dum förstår hur man ens använder kondom.

Så har ju folk som du självklart rösträtt så inte konstigt Sverige går åt helvete...
Citera
2024-01-05, 21:49
Medlem
Kontant... låna till bil är nog den sämsta affären man gör.
Citera
2024-01-05, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Hej på er!

Alternativen som vi ser:

3 Ta billån

4. Leasa bil

Det finns ett par sätt - ett är oslagbart.

Tigga bil av förälder.

Räntefritt lån av förälder - sen vänder man sig till de låne bolag som kan matcha allt o alla
o då måste de ge negativt ränta när de garanterar att matcha alla långivare

Alt 3 o det bästa vara utan bil o bara åka kollektivt - det verkar ju funka hittills o så bidrar
ni till bättre miljö - fråga Hellden o hans polare Strömgren hur de tycker ni skall skaffa bil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in