Citat:
Ursprungligen postat av
ensannskalman
Hej på er!
Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.
Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.
Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.
Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.
Alternativen som vi ser:
1. Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen
2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt
3 Ta billån
4. Leasa bil
Tycker synd om er bebis och hoppas nån ringer socialtjänsten på er, så er bebis kan få en bra uppväxt.
Ni behöver inte bil men funderar på ta ett billån som kommer ha ränta på 7%-14% så om ni tar billån på 100,000kr så blir det 7000kr-14,000kr ni behöver betala MINST för att skulden inte ska växa och då står den STILLA.
Så ni kommer spendera 583kr-1166kr/mån bara för ränta, sen kanske ni vill amortera 1000kr/mån för bli av med skulden men då kommer det ta 1000 månader vilket är 83,3 år.
Utöver det så kommer bensin kosta er XXkr/mån, försäkring XXkr/mån och annat, så ni vill spendera super mycket på en bil som kan ge er MYCKET SÄMRE EKONOMI och kan ge en EXTREMT DÅLIG ekonomi situation om ni plötsligt inte klarar av att amortera.
Varför sluta med bil? Skaffa en yacht och privat flygplan också.
Om föräldrarna har bil så kan dom hämta er och ni betalar hälften av bensinen eller så kommer dom till er och ni är hos er bara.
Om dom ej har bil så kan dom bara åka kommunalt till er och så umgås ni hos er.
Snälla be din flickvän från och med nästa vecka ge dig en hård spark på bollarna på morgonen innan du går till jobbet, en spark efter jobbet och 1 spark innan ni går sover. Se det som en förhoppnings försäkring mot framtida barn ni kanske skaffar er eftersom du verkar vara för dum förstår hur man ens använder kondom.
Så har ju folk som du självklart rösträtt så inte konstigt Sverige går åt helvete...