2024-01-06, 11:41
Medlem
Förutom alla bra råd ovan så behöver ni absolut titta på tillgången på parkeringsplatser, bredden på dem (vilken bil ska in) och vad bilplatserna kostar omkring er. Det kan vara rätt dyrt i Stockholm med omnejd.

Rekommenderar bilpool så länge. Om ni bor i Sundbyberg finns tex Kinto Share (Toyota) , Move it (bara el), Sundbyberg stad eller Volvo on Demand.

Men problemet med bilpool är att ni har bebis. Ska du själv åka iväg med er bebis - så måste du först dra iväg och hämta bilen. Men finns bilpoolen direkt utanför er - så kan du ju "enkelt" gå ner med bebisen, packningen och bilbarnstolen.

Under tider ni funderar på att köpa bil och sparar pengar, så kan ni kolla runt på olika bilmodeller och räkna på totalkostnaderna. Kan skilja sig mycket ( bilskatter och sånt) men sen trivs man mer eller mindre i olika bilar.

SR ( Sveriges Radio) har olika poddar. På en ekonomi podd
( Ekonomiakuten) finns ett avsnitt där de svarade på frågan om det är billigare eller dyrare att leasa. De kom fram till att det ibland kan vara billigare att leasa, speciellt på kampanjer, mellanstora eller stora bilar verkar det som.

Bussar och tåg är i regel skitjobbigt när man har barn och packning. Tåget ställs in och du behöver byta perrong och hålla på. De du ska besöka kanske inte heller bor precis nära tågstationen - utan då behöver du frakta dig därifrån.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-01-06 kl. 12:04.
Citera
2024-01-06, 11:49
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Nej, det är ju en superbra affär att ta lån och betala ränta för något som tappar 15000 i värde.

Sen kanske du hade 200k som du lade i fonder istället, och visst med facit i hand så har du isåfall gjort en bättre affär än ifall du betalt bilen kontant. Men det är ju aldrig en garanti att få avkastning på börsen, och de flesta som lånar till bil (speciellt i 200k klassen) har nog trots allt inte särskilt bra ekonomi.

Tycker inte att du gjorde en särskilt bra affär oavsett.

Lånet på bilen betalades av förra året. Hade bara 80k kvar så det blev en snabb transaktion. Det är klart att det aldrig är en vinst affär på en bruksbil. Nej, när jag tog lånet hade jag en ränta på 3% vilket är överkomligt. Dock så började ju räntorna stiga, så därför betalade jag av det. I dagsläget är det "cash is king" som gäller.
Senast redigerad av dirtydave82 2024-01-06 kl. 11:54.
Citera
2024-01-06, 12:05
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Har ni sparpengar samtidigt som ni har lån? Är det klokt?

Det har ju alla mer eller mindre i praktiken. Många kanske har huslån eller studielån, men samtidigt så är det ju oklokt att ha tomt på kontot och inte någon buffert för oförutsedda händelser.
Citera
2024-01-06, 12:14
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Här har du en löjligt bra bil för 400 spänn i månaden säg sedan 500/mån service/reparation(kan bli billigare) samt skatt och trafikförsäkring 200 resp 100(jo, går att få), totalt 1200 per månad, bilen håller lätt 8 år framåt, manuell växellåda då Volvos automatare lite så där. Fenomenala årgången mellan 2005-2007.

Men TS kanske har tänkt sig kombi.

https://www.bytbil.com/varmlands-lan...-8266-17444456

En bil som gått över 20 000 mil är ett lotteri. Bilen är ju värd i princip 0 kr sen.
Citera
2024-01-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ok, låt höra...

Hur inte ut din bil, det är inte lönsamt. Köp en bil du hsr råd med och gå vidare med livet. Alla problem har inte något finurligt hack utan man får nöja sig med att betala det det kostar.
Citera
2024-01-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Har ni sparpengar samtidigt som ni har lån? Är det klokt?

Ja det är det. Räntan på ett bolån ligger runt 4.5% före ränteavdrag och snittavkastningen på börsen har historiskt sett varit 7-8%.

Dessutom inte så smart att låsa in alla sina pengar i bostaden, speciellt inte om man är äldre. Då förlorar man möjligheten att få loss pengar utan att sälja sitt hem.

Under många många år har det absolut dummaste man kunnat göra vara att köpa allt kontant och amortera maximalt. Ser lite annorlunda ut nu på just billån och blancolån då räntan dragit iväg rejält.

Men exempelvis avkastade mina fonder 2023 ca 24% och mitt billån hade en ränta på kanske 6-7% i snitt (ändrades över året) före ränteavdrag.

Att lån är det värsta som finns är en skröna från gamla gubbar som är från en helt annan tid samt ett gott råd till folk som inte kan hantera pengar.
Senast redigerad av kalleboool 2024-01-06 kl. 13:47.
Citera
2024-01-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Hur inte ut din bil, det är inte lönsamt. Köp en bil du hsr råd med och gå vidare med livet. Alla problem har inte något finurligt hack utan man får nöja sig med att betala det det kostar.

Nu handlar inte tråden om mig.

Själv har jag en bil, dock utan att det kostar mig något.
Ett "finurligt hack" skulle man kunna kalla det...

Men alla väljer väl själva.
Citera
2024-01-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Finns ingen vettig bil för 20-50k idag. För 5 år sedan var det inte några problem att finna bra bilar i den prisklassen.
Eh, vad är det som är fel med en Honda/Toyota runt 10k mil? Går att få i den prisklassen utan problem och är kända för sin pålitlighet. Det är också bilar som har billig skatt och försäkring så det kostar nästan ingenting att äga.

T.ex en sån här är skottsäker och billig att äga, i stort sätt mer pålitliga än många helt nya bilar... https://www.bytbil.com/stockholms-la...-8790-17346121

Men den kommer ju så klart inte att imponera på grannarna, vilket verkar vara viktigt för många nuförtiden.
Citera
2024-01-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nu handlar inte tråden om mig.

Själv har jag en bil, dock utan att det kostar mig något.
Ett "finurligt hack" skulle man kunna kalla det...

Men alla väljer väl själva.

There's no such thing as a free lunch.

Du betalar på ett eller annat sätt.
Citera
2024-01-06, 14:37
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Den stora skillnaden med barn ,(förutom att föräldrar ofta vill träffa sin barn ofta ) är att resväskan blir plötsligt rätt mycket större, dvs det är mycket grejer man ska ha med sig, lägg sen till en barnvagn på det så blir det rätt bökigt att åka kollektivt. Men går ju givetvis.

Så jag förstår helt att de vill ha en bil, men de måste verkligen räkna på det ordentligt, framförallt driftkostnaderna, om de har utrymme i ekonomin för det.

Det förstår jag också även om jag inte har barn själv men i detta fall så får de nog leva med att det blir bökigare de gånger de ska åka bort.
Citera
2024-01-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det förstår jag också även om jag inte har barn själv men i detta fall så får de nog leva med att det blir bökigare de gånger de ska åka bort.

Ja, det lät som mer nice än need
Citera
2024-01-06, 14:50
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Eh, vad är det som är fel med en Honda/Toyota runt 10k mil? Går att få i den prisklassen utan problem och är kända för sin pålitlighet. Det är också bilar som har billig skatt och försäkring så det kostar nästan ingenting att äga.

T.ex en sån här är skottsäker och billig att äga, i stort sätt mer pålitliga än många helt nya bilar... https://www.bytbil.com/stockholms-la...-8790-17346121

Men den kommer ju så klart inte att imponera på grannarna, vilket verkar vara viktigt för många nuförtiden.

Inget fel på den bilen. Helt ok miltal. Ett bra köp. Toyota 👍. Dock är utbudet sämre idag på guldkorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in