Citat:
Ursprungligen postat av
ensannskalman
Hej p er!
Jag och min sambo har insetts vi skulle behva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har frldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer ka och trffa vra respektive frldrar. Frmst fr detta ndaml, men kommer ocks vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Frmodligen kommer bilen inte anvnds tills s dr vrst mycket fler resor n detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till vra jobb.
Det finns frsts mnga alternativ hr, hyra bil verkar fortfarande dyrt p sikt och bilpool kanske ngot oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske ngon hr har ngra tankar kring det.
Vanligaste bilstrckan lr bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidkping.
Vi funderar p vad klokaste sttet att finansiera billnet vore. Det bsta alternativet hade frmodligen varit att lna upp p bolnet. Men i och med pgende frldraledighet har vi anskt om och ftt beviljat att pausa amortering av bolnet.
Vi funderar ver vilket det mest ekonomiska alternativet vore.
Alternativen som vi ser:
1. Brja amortera igen och lna upp p lgenheten fr att finansiera den vgen
2. Betala bilen kontant. Nackdelen r att d skulle majoriteten av sparpengarna g t, de ligger idag och frrntas p rntekonto/brsen infr bostadskp kanske 3-5 r framt
3 Ta billn
4. Leasa bil
Ln dr ni fr som lgst rnta, det vill sga ka bolnet.