• 9
  • 10
2024-02-05, 21:52
Medlem
lemmelns avatar
Var bara beredd p att bil r en lyx som kostar.

Min bil kostade 30 000kr och har fungerat utmrkt i tre r. Kr bde lngt och kort, men ingen daglig pendling.

Boendeparkering, frskring, besiktning, dckbyten, vindrutetorkare, oljebyte, bromsar, ngot mekaniskt litet en gng om ret som slitits snder, biltvtt och allt sdant dr kostar tillsammans i snitt ungefr 2000kr i mnaden. D har jag inte ens krt med bilen. Bensin och trngselskatter snittar nog 1000kr i mnaden? Det r 36000kr i ret. Det r ganska mycket pengar jag brnner p det. Men det fr det vara vrt, tycker jag.

S stirra inte snder dig p vad bilen kostar att kpa. Kper du rtt begagnad bil, kr inte s mycket och bara skall ha den ngot r, s fr du tillbaka en bra summa nr du sljer den. Min bil skulle ltt sljas fr 20 000kr. D r mnadskostnaden fr inkpspriset minus frsljningspriset typ 250kr.

Dremot har jag i samma korta period slarvat bort 100 000kr i kostnader fr att ha bilen.

Ren lyx.

Jag hade varje r kunnat dra p ett par ganska bra semesterresor fr de pengarna.

Om ni funderar p att lna pengar fr att unna er den lyxen, d tycker jag att ni gr fel.

Lgg i stllet varje mnad undan s mycket pengar ni berknar att bilen kommer kosta er i snitt per mnad, inkl allt, s fr ni knna p hur det knns fr ekonomin nr ni faktiskt kpt bilen. Fungerar det s har ni sparat ihop till lite av en bil. Om det var pfrestande s vet ni att det inte var en bra id.
Citera
2024-02-06, 11:58
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Hej p er!

Jag och min sambo har insetts vi skulle behva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har frldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer ka och trffa vra respektive frldrar. Frmst fr detta ndaml, men kommer ocks vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Frmodligen kommer bilen inte anvnds tills s dr vrst mycket fler resor n detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till vra jobb.

Det finns frsts mnga alternativ hr, hyra bil verkar fortfarande dyrt p sikt och bilpool kanske ngot oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske ngon hr har ngra tankar kring det.

Vanligaste bilstrckan lr bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidkping.

Vi funderar p vad klokaste sttet att finansiera billnet vore. Det bsta alternativet hade frmodligen varit att lna upp p bolnet. Men i och med pgende frldraledighet har vi anskt om och ftt beviljat att pausa amortering av bolnet.
Vi funderar ver vilket det mest ekonomiska alternativet vore.

Alternativen som vi ser:
1. Brja amortera igen och lna upp p lgenheten fr att finansiera den vgen

2. Betala bilen kontant. Nackdelen r att d skulle majoriteten av sparpengarna g t, de ligger idag och frrntas p rntekonto/brsen infr bostadskp kanske 3-5 r framt

3 Ta billn

4. Leasa bil

Ln dr ni fr som lgst rnta, det vill sga ka bolnet.
Citera
2025-05-12, 20:23
Medlem
Har sett flera kampanjrntor p 1.99%, 2,95% och t.om 0% p blocket. Ngon som vet om det stmmer eller brukar det vara nn hake?

1,99% har jag sett flera bilhandlare ha nu.
Citera
2025-05-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Har sett flera kampanjrntor p 1.99%, 2,95% och t.om 0% p blocket. Ngon som vet om det stmmer eller brukar det vara nn hake?

1,99% har jag sett flera bilhandlare ha nu.
Vilka bilar gller detta?
Citera
2025-05-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams
Vilka bilar gller detta?

Det finns mnga bilmrken/bilhandlare som kr kampanjer. Hr r ett exempel : https://hedinautomotive.se/kop-bil/r...=car_price_asc
Citera
2025-05-14, 21:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams
Vilka bilar gller detta?

Tesla har vl krt med 0 % rnta ett bra tag nu.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in