2024-01-07, 01:56
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Intervju från 2015: Depressionen var bottenlös

”En sommardag brast allt för henne och hon las in på psyket. Där blev hon kvar i ett år.”

https://www.allas.se/noje/artisten-m...ttenlos/103401

Helt apropå ingenting, och lite off topic, så var det intressant att läsa att Benny Andersson fungerade som en slags mecenat och hjälpte systrarna Nilsson med boendet på Gotland:

Citat:
Med tiden flyttade de till Visby. Där bor de nu tillsammans, i innerstaden, sedan sex år tillbaka.

Från fönstren kan de se solen gå ner i Östersjön. Visst händer det att de bråkar någon gång, men de är bästa vänner och delar allt.

Att de kan bo som de gör tillskriver de vännen Benny Andersson. Han har också skrivit musiken till fyra av sångerna i showen ”Systrarna Sisters”.

– Benny har hjälp oss ekonomiskt, så att vi har kunnat hyra vårt hus. Han är en oerhört god vän och supporter. Han har stöttat och funnits där under de mörka åren.

Jag läste nämligen Thorsten Flincks biografi i höstas och där framkom att Benny också hjälpt honom med boendet:

Citat:
Flera gånger har människor kommit till hans undsättning – bland dem Abba-legendaren Benny Andersson som också äger Hotel Rival på Södermalm i Stockholm.

När Thorsten under en period, av olika anledningar, var hemlös lät Benny Andersson scenkonstnären bo på sitt hotell – gratis.

"Vi känner inte varandra, har aldrig träffats, men min intuition säger mig att han är en människa som kan sträcka ut en hjälpande hand. Benny säger okej, och jag får bo på hans hotell, det som ska bli Rival men fortfarande heter Aston. Under nästan ett halvår bor jag där, har fri telefon men kan inte ringa utlandet. Jag får frukost och ytterligare ett mål mat om dagen. Benny är otroligt generös. Jag känner inte dig men jag känner för dig och du får väl bjuda igen någon gång, säger han. Tack, men det kan jag så klart inte, svarar jag", skriver Thorsten Flinck i "Thorsten Flinck : En självbiografi - kom och skratta åt Lilleputt".

https://www.expressen.se/noje/flinck...ens-dod-panik/

Rätt ovanligt med den typen av personer i Sverige känns det som. Heder åt Benny Andersson.
Citera
2024-01-07, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Marie fick upprepade ECT-behandlingar, sk el-chocks behandlingar..
Hon fick nog sin beskärda del av giftinjektioner också.

Obs att jag inte försöker förringa psykiatrins skuld när det gäller vansinnesdåd och andra helveten (som självmord faktiskt är , och blir, och lämnar efter sig)

Blir nog fler idoler i dumburken som trillar av pinnen framöver
Citera
2024-01-07, 02:28
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Helt apropå ingenting, och lite off topic, så var det intressant att läsa att Benny Andersson fungerade som en slags mecenat och hjälpte systrarna Nilsson med boendet på Gotland:

Jag läste nämligen Thorsten Flincks biografi i höstas och där framkom att Benny också hjälpt honom med boendet:

Rätt ovanligt med den typen av personer i Sverige känns det som. Heder åt Benny Andersson.

Stor eloge till Benny A, det där visste jag inte om.

Ska man anta att han var lika generös med systrarna Ainbusk också?
Citera
2024-01-07, 03:25
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Jag har en kvinnlig vän som råkat ut för Örjan Ramberg. Allt det som berättas om honom har bekräftats av henne. Kroppshån, psykisk misshandel, skräcken att hamna i samma hiss som honom på jobbet. Den mannen påverkade och påverkar sin omgivning än idag. Att två sköra systrar led psykisk och aldrig glömde just Örjan Ramberg handlar inte om hämnd. Att andra kvinnor flytt långt handlar inte om hämnd. Att ingen vågar prata om honom handlar inte om hämnd. Det handlar enbart om ren och skär fruktan för honom. Jag är fascinerad över alla försök att rentvå Örjan Ramberg av hans alter ego och andra här på FB. Vissa nick gör exakt som han gjorde, använder samma ord och samma beteende. Psykisk misshandel sätter enormt djupa spår. Den mannen var och är en kvinnomisshandlare och alla nick som försöker använda hans ord - ju mer de försöker förstöra tråden genom att skriva som han skriver och ju mer de skriver och hotar om anmälan för förtal och ju mer de skriver om att hans inblandning inte har relevans...ja, ju mer kommer jag upprepa detta - flashback KOMMER ALDRIG GLÖMMA..Vi kommer rista ÖRJAN RAMBERGS namn för alltid här utan att maska.

Brustet hjärta är en vanlig dödsorsak och oavsett om Marie dog av det eller annat så är det otroligt sorgligt för deras familj och vänner att ha förlorat dessa två kvinnor. Vila i frid. Otroligt tragiskt.
Stort tack för ett av trådens bästa inlägg!👍🏼
Ett under att varken karma el. rättsväsendet ännu inte har kunnat ge svinet Örjan Ramberg vad denna kvinnomisshandlande ynkliga amöba förtjänar!

Alla de tragiska händelserna som inträffat för Marie under de senaste åtta åren har sannolikt varit extremt tunga att försöka hantera för henne.

Vi är många som tänker på dig Marie, utan att ens varken vara dina stackars anhöriga el. dina närmast sörjande vänner!
Tack för allt som du, Jossan o övr. Ainbusk har gett oss genom åren!

V.I.F. bästa Marie!🕯❤
Citera
2024-01-07, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nej, jag har inte blivit erbjuden ECT.. Men jag har träffat folk som blivit helt väck i minnet av det. Och det är väldigt många som varnar om det.
Det verkar som att slutenpsyk tycker det är värt det. Det är en läskig modefluga.
Och till och med om folk vurmar för det själva, t ex journalisten Niklas Ekdal, som låg inne efter självmordsförsök och tyckte att han blev frisk av ECT, märker man ju att han är "helt off" i tv-rutan om han fått delta i något tv-program.

Nej, jag fattar inte heller denna nedlåtande-het mot Marie. Hon mådde väl skit bara. Och proppade kanske i sig starka mediciner som gjorde att hon gick upp? Jag tycker inte heller att hon ser tjock ut i sista intervjun.
Och om hon nu var fet så var det ju för att hon var psykpiller-knaprare delvis. Vad är det som är så konstigt med det?
Men alla dessa biverkningar är ju övergående. Båda kusinerna Ekdahl är ju väldigt speciella. Så frågan är om det verkligen är ECTn som är boven.
Det är ju hela tiden ett övervägande vad som hjälper mest.

Så Marie var psyksjuk och fet, så det är därför FB inte gillar henne? inte alls förvånad.
Citera
2024-01-07, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Vad menar du med hat. Får man inte fråga vad som ligger bakom det dåliga måendet? Hon hade ju två syskon till.

Du ser alltså inte alls något fel i hur du skriver och uttrycker dig?
Förvånande....eller inte
Citera
2024-01-07, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Ett under att varken karma el. rättsväsendet ännu inte har kunnat ge svinet Örjan Ramberg vad denna kvinnomisshandlande ynkliga amöba förtjänar!

Alla de tragiska händelserna som inträffat för Marie under de senaste åtta åren har sannolikt varit extremt tunga att försöka hantera för henne.

Vi är många som tänker på dig Marie, utan att ens varken vara dina stackars anhöriga el. dina närmast sörjande vänner!

V.I.F. bästa Marie!🕯❤

Håller med fullständigt. Fick känslan att Marie var en s.k högsensitiv konstnärssjäl. Det blir alltid extra jobbigt då man upplever dödsfall inom den närmaste familjen/kretsen. Denna otäcka Dramaten skådisen Örjan, bör få s.k payback time….
Citera
2024-01-07, 07:35
Medlem
Att Örjan Ramberg är ett rovdjur/svin/kräk krävs det ju bara en snabb buldgoogling för att inse.
Citera
2024-01-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

En missbrukare (f.d.) som har det bra hjälper andra missbrukare..

Talande är att när Marie var tvungen att sluta med sin medicinering inför elbehandlingen fick hon ”fruktansvärd abstinens”.. enl henne själv.

Artikeln är 9 år gammal.
Citera
2024-01-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones

V.I.F. bästa Marie!🕯❤

Marie var 62år gammal när hon dog. Att man i ”nästan pensionsåldern” förlorar sina föräldrar är inte ngt ”djupt tragiskt” som du och några andra här vill beskriva det som, utan minst sagt naturligt.
De flesta av oss lever trots allt inte till 100 års åldern, så egentligen borde Marie ha varit tacksam över att ha fått behålla sina föräldrar så långe i livet..

Sen att hennes man också började närma sig 80, var sjuk och dog var tråkigt - men inte heller det var något exceptionellt tragiskt. Många äldre människor blir sjuka och dör.

Att hennes yngre syster en gång i livet hade en kortare relation med en våldsam missbrukare var ngt man inte skulle önska någon. Men samtidigt ser missbrukarrelationer relativt ofta ut på det sättet. Missbrukare prioriterar sitt missbruk - inte sin relation. En missbrukares hjärna fungerar inte som en vanlig människas hjärna gör - och det gäller alla i den här soppan: både ÖR, Jossan och Marie själv (Thorsten Flink behöver man inte ens nämna..).

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan ha funnit ÖR som attraktiv, men smaken är väl som baken. Däremot är det oärligt att påstå att just ÖR skulle ha förstört dessa syskonens liv. Det är missbruket och den psykiska ohälsan som var spöket istället.
Citera
2024-01-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Trodde man spelade Pachelbel på bröllop. Lyssnade igenom den och den får ett bottenbetyg av mig. En deprimerad och suicidal geting.

I artikeln jag googlade fram står att "Älska mig för den jag är" INTE är tänkt för bröllop. (Liksom många vill ha "Du måste finnas ..." på bröllop - inte heller avsedd för bröllop. Helen Sjöholm sjunger den senare. I Kristina i Duvemåla.)
Citera
2024-01-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Arbetsnarkoman skulle jag säga. Hon beskrev syrran Josefin som manisk så det kanske stämde in på henne själv också. Konstigt nog verkar de haft väldigt lite konflikter i gruppen. Om alla i en grupp vill vara nr 1 så håller det ju inte när nästan all uppmärksamhet hamnar på endast en eller två. Bittis och Annelie tycks vara jordnära och trygga personer, så de trivdes väl med de roller de hade i gruppen. Kompletterade säkert Marie & Josefins personligheter.

Marie valde bort barn för hon beskrev att hon tagit hand om familjemedlemmar hela sitt liv och att hon inte hade ork att ta hand om barn p.g.a det. Hennes man lämnade beslutet åt henne för han hade egna barn sen tidigare, så det var upp till Marie om dom skulle skaffa eller ej.

Lyckligtvis hade systrarna insikten om att inte skaffa barn - som andra sen skulle ha behövt ta hand om.

I Jossans fall beskrevs det som att hon var gravid med ÖR:s barn, men ”tvingades” till abort - vilket naturligtvis inte är sant. Ingen kan tvinga en kvinna till abort i Sverige. Inte ens ÖR.

Men om storyn är sann så kanske Jossan själv kom till insikt om att varken ÖR eller hon själv var lämpliga som förändrakandidater. ÖR hade redan egna barn som inte ville ha med honom att göra och Jossan var ju ett barn själv med problematik som inte var förenliga med föräldraskap.

När missbrukare skaffar barn mot bättre vetande blir det någon annans uppgift att ta hand om barnet. Det kanske Marie också insåg?

Sen kan jag bara tänka mig hur trevligt det är att jobba ihop med missbrukare som missar dead lines, ligger på hotellrum när det är dags att vara på scenen och försvinner till psyket till en obestämd tid framöver.

Svårt att planera ens eget liv och ens egen familjs försörjning 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in