2024-01-05, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Om hon tog sitt liv, varför anges det inte då i media? Är det skämmigt på något sätt???
Generellt har media aldrig skrivit om självmord och undvikit det till varje pris. En del av deras etik.

Anledningen är att det tros uppmuntra andra.
Citera
2024-01-05, 22:09
Medlem
En mycket begåvad och känslig livsnjutare tror jag hon var....sluta skriva elakheter om denna fantastiska kvinna som skrev så fantastisk musik...Lassie nynnar jag på då och då
Citera
2024-01-05, 22:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Varför skulle någon här känna ett behov av att på ett offentligt chatforum med yttrandefrihet som grund, sitta och beklaga sig över en c kändis och fetto?

Att man sedan inte går och säger saker i ansiktet på folk kan jag förstå, det är att visa respekt. Men man kan inte förvänta sig att folk i allmänna chatforum ska sitta och visa vördnad för den ena den andre. Gillar någon denna gris så är dom fria att förmedla det här. Och dom som inte vill läsa något negativt kan ju då söka sig till något forum där allt är vinklat och pk, typ Aftonbladets chatforum eller nått. Det råder väl ingen brist på forum där alla tycker likadant menar jag?

Man kan ju också göra valet att inte posta något, i en tråd som handlar om någon som nyss gått bort, om man inte känner personen och den inte har gjort en något ont...
Det är ju inte helt osannolikt att vänner och bekanta läser här.

Men du har uppenbarligen ett behov att att anonymt kalla någon som nyss dött, och som du inte känner, för öknamn. Oklart vad du får ut av det...? Något fel gissar jag att det är på dig.
Citera
2024-01-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Generellt har media aldrig skrivit om självmord och undvikit det till varje pris. En del av deras etik.

Som tur är börjar detta ändras. Det är en myt som förstört för många. Att prata öppet om detta hjälper till att bryts stigma och skam. Äntligen börjar allmänheten också förstå att dö i suicid inte är själviskt utan död för den drabbade mått mycket mycket dåligt. Detta gör det också lättare för anhöriga. Att dö av psykisk sjukdom är inte skamfyllt utan precis samma som att dö av fysisk sjukdom.

R.I.P Marie ♥️
Citera
2024-01-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
En vecka höll hon ut efter makens död.

Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Om hon tog sitt liv, varför anges det inte då i media? Är det skämmigt på något sätt???

Ja det skrivs aldrig när någon tagit sitt liv. Har alltid varit så.
Citera
2024-01-05, 22:18
Medlem
simson79s avatar
Karma kallas det
Citera
2024-01-05, 22:22
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Boken Marie skrev blev så själv-utlämnande, och jag funderade över hur de andra syskonen hanterade bokens innehåll, att hela familjens relationer blev så offentliga,
nu tänker jag igen på Maries syster Hanna och Maries bror, de två syskonen som aldrig sökt kändisskapet.

Hur de ska orka med uppmärksamheten nu igen ¨
Mitt i all denna sorg.

Det är väl därför de så tydligt bett om att få vara i fred.

Samtidigt var det väl Marie och Josas sätt att göra upp med vad de kom ifrån.
Hade ju inte det lättaste av uppväxt och föräldrar..
Citera
2024-01-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega

Jag tror att orsaken snarare främst är av respekt för de anhöriga. Finns inget värre traumatiskt sätt att förlora en anhörig än genom självmord (kanske med undantag om man känner till att den anhörige var döende i en svår somatisk sjukdom).
Citera
2024-01-05, 22:26
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subholly
Väldigt fint skrivet ❤️

Men en människa med psykisk ohälsa tänker inte som en frisk människa. De går inte emot sin natur för att de är sjuka. En människa med dödlig genetisk cancer tänker nog inte: Oj min släkting dog i cancer. Jag ska nog inte dö för att det var alltför smärtsamt för alla andra som finns kvar ....

Nej jag vet ju det är så… tyvärr.
Sen har vi ju ingen aning om hon tog självmord eller inte.
Det känns än mer sorgligt om hon funnit styrkan att leva vidare och så dog hon av hjärtesorg istället.

Men tänker hon är iaf med de sina.. man får tänka så ❤️

Men jag vet hon lämnar stort tomrum för många som kommit henne nära ff efter efter hennes systers död.
Citera
2024-01-05, 22:26
Medlem
Alltså vad fan får man ut av att sitta i en tråd som handlar om en människas sorgliga dödsfall, och håna vederbörande och kalla den för diverse öknamn o s v.

Vilka otroligt små människor. Vem gör sådant? Helt obegripligt.

Jag kände inte Marie men hon verkar ha levt ett delvis olyckligt liv med depressioner, systerns död osv. Men även lyckligt då det sannerligen inte är alla förunnat att hitta den verkliga kärleken som hon gjorde i Magnus. Och lyckan som hon hittade i musiken.

Vem fan är ni som sitter och hånar Marie och hennes syster, fy vilka sorgliga individer ni är. Marie var ju en artist och musiker som var älskad av hela svenska folket, och skrev många låtar, varav den hon skrev med Benny Andersson fortfarande hör till en av de mest älskade och spelade låtarna på svenska.

Stör det er ”hatare” att hon var älskad och folkkär kanske?

Fy fan.
Senast redigerad av Wellwellwell 2024-01-05 kl. 22:28.
Citera
2024-01-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Alltså vad fan får man ut av att sitta i en tråd som handlar om en människas sorgliga dödsfall, och håna vederbörande och kalla den för diverse öknamn o s v.

Vilka otroligt små människor. Vem gör sådant? Helt obegripligt.

Jag kände inte Marie men hon verkar ha levt ett delvis olyckligt liv med depressioner, systerns död osv. Men även lyckligt då det sannerligen inte är alla förunnat att hitta den verkliga kärleken som hon gjorde i Magnus.

Vem fan är ni som sitter och hånar Marie och hennes syster, fy vilka sorgliga individer ni är. Marie var ju en artist och musiker som var älskad av hela svenska folket, och skrev många låtar, varav den hon skrevens Benny Andersson fortfarande hör till en av de mest spelade låtarna på svenska.

Stör det er ”hatare” att hon var älskad och folkkär kanske?

Fy fan.

Det är icke älskade incels, de som moffar chips och Cola framför datorn, svettas när de drar en handtralla och aldrig kommer få en kvinna. Då blir det så, när de lever upp i sitt tuffaste alter ego online - där de provocerar så gott de kan för att få NÅGON känsla riktade emot sina sorgliga existenser. För i det riktiga livet är det ingen som ser dem, även om de aldrig skulle medge det.
Citera
2024-01-05, 22:32
Medlem
En sanslös tragedi och sorg när en människa dör oavsett ålder eller orsak. Det är lätt att sitta och tro eller tycka om saker vi inte alls känner till.

Hur Marie dog, om det var via en längre tids sjukdom eller plötslig död vet vi inte och det är inte heller viktigt idag när vi hedrar hennes minne och den fantastiska och unika person hon var.

Vila i frid Marie och vårt djupaste deltagande till dig och dina anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in