2024-01-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Trams, trafikförsäkring är en av de billigaste försäkringar som man kan ha. Din pundarpolare verkar inte vara överdrivet smart.

tff kostar 100 skr per dygn, en annan försäkring kostar ca 3-6 kr per dygn
Citera
2024-01-05, 08:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossii

Eftersom han inte hade trafikförsäkring så vad händer om någon annan är vållande? Det blev lite skador på hans bil men ej på den andra bilen, som det verkar.
Trafikförsäkringen täcker de skador som du orsaker.
Eftersom denna "annan" är vållande så är det hans trafikförsäkring som går in.
Citera
2024-01-05, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
stämmer, man behöver bara påvisa vad kolliderat med, och när. ett träd är bättre
Nej för krockar du med ett träd så anses du vara vållande. Jävla klåpare sluta skriv i tråden du kan ju ingenting
Citera
2024-01-05, 09:31
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Fordonet behöver inte vara försäkrat om du själv blir påkörd. Vem har sagt bilen är avställd? Ibland har du otur när du tänker
Om han blev påkörd eller ej och om han får några pengar från den andra bilens försäkringsbolag är nästan oväsentligt. Jag hade oroat mig mer för fakturan till TFF om bilen är påställd men oförsäkrad.
Citera
2024-01-05, 09:32
Medlem
Citat:
Det handlar inte om min bil.

Min kompis hade glömt att betala sin trafikförsäkring på sin skrotbil, han betalar var 6e månad så han hade tydligen glömt av att betala den nyligen. I vilket fall så var han med om en trafik incident, där en annan bil körde in i honom bakifrån.

Eftersom han inte hade trafikförsäkring så vad händer om någon annan är vållande? Det blev lite skador på hans bil men ej på den andra bilen, som det verkar.

Jag är ganska säker att han är tecknad via trafikförsäkrings föreningen men blev lite osäker därav tråden.
Din väns skrotbil? Varför är det en fråga över huvud taget?
Citera
2024-01-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleduu
Din väns skrotbil? Varför är det en fråga över huvud taget?

Jag skrev det för att han har inte intresse i att laga bilen ändå, just pga skicket och åldern. Så om det skulle vara som så att han, i och med att han inte hade trafikförsäkring, hade behövt betala för sin bil så hade han skrotat den.
Citera
2024-01-05, 10:29
Medlem
Citat:
Det handlar inte om min bil.

Min kompis hade glömt att betala sin trafikförsäkring på sin skrotbil, han betalar var 6e månad så han hade tydligen glömt av att betala den nyligen. I vilket fall så var han med om en trafik incident, där en annan bil körde in i honom bakifrån.

Jag är ganska säker att han är tecknad via trafikförsäkrings föreningen men blev lite osäker därav tråden.

Trafikförsäkring finns alltid om bilen är påställd. Har man inte tecknat frivilligt så får man faktura av trafikförsäkringsföreningen och är där trafikförsäkrad oavsett.

MEN, trafikförsäkring gäller inte för det egna fordonet om man själv är vållande, det gäller bara skador på andras fordon och egendom. Och för personskada oavsett.

Om någon annan är vållande så gäller hans trafikförsäkring och jag har för mig att även om han inte har någon pga att bilen är avställd eller liknande så träder trafikförsäkringsföreningen in. Men annan vållande träder endast in om det är känt vilket fordon det är, om någon annan kört in i din bil på en parkering och som brukligt är bara schappat så är det ditt problem och har du då inte helförsäkring (eller möjligtvis del) så får du ta det ur egen ficka (trafikförsäkringen gäller ju inte egna fordonet som sagt)
Citera
2024-01-05, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Om han blev påkörd eller ej och om han får några pengar från den andra bilens försäkringsbolag är nästan oväsentligt. Jag hade oroat mig mer för fakturan till TFF om bilen är påställd men oförsäkrad.
Det låter väldigt dyrt men sänks snabbt ner till några kronor om dagen. Tror nog skadorna på bilen kostar mer än fakturan du är rädd för.
Citera
2024-01-05, 12:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det har varit in bestämda uppfattning tidigare också, men det verkar som den egna försäkringen bli inblandad nu för tiden enligt en diskussion jag haft med någon "kunnig" i en annan tråd.

Tveksamt om det räknas som "att bilen är försäkrad" bara för att man betalar till Trafikförsäkringsföreningen.

Men som jag skrev tidigare, försäkringsbolagen har svaren på alla frågorna.
Det bolagen gör är att inte regressa mellan varandra pga kostnadsskäl, det har dock inget med att den som vållar olyckan är ersättningsskyldig att göra.
Citera
2024-01-05, 12:37
Medlem
Blaskas avatar
Om bilen är påställd är den försäkrad. Om du själv inte tecknat någon blir du tvångsförsäkrad. Blir en saftig summa att hosta upp! Har jag lärt mig sen hårda vägen när jag var utomlands!
Citera
2024-01-05, 12:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det bolagen gör är att inte regressa mellan varandra pga kostnadsskäl, det har dock inget med att den som vållar olyckan är ersättningsskyldig att göra.

Min poäng var att det egna försäkringsbolaget sannolikt kommer att bli kontaktat vid en olycka, då upptäcks det om fordonet varit oförsäkrat.
Vilket i sin tur antagligen kan användas som argument för att inte betala ut ersättning då fordonet använts i strid mot lagen om trafikförsäkring.

Eventuellt utfall av det har jag inte koll på, men jag antar att det kan bli besvärande för målsägande.

Regressen du talar om är som du skriver en ekonomisk uppgörelse mellan försäkringsbolagen, men det ser försäkringstagaren inte mycket av.
Citera
2024-01-05, 13:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är nyttan eller syftet med polisanmälan?

Om det inte finns någon känd bilist som kört på så är det smitning:
Citat:
Om skadan har orsakats av ett okänt fordon ska du anmäla det till polisen. Att smita från en trafikolycka är nämligen ett brott.

För övriga skador måste man avgöra om ett brott har begåtts. Alla brott ska anmälas till polisen. Källa: https://www.tff.se/sv/skador/vanliga...sanm%c3%a4lan+

Jag förstår ej om ts skrotbil råkat ut för en smitningsolycka eller om det finns en förare av den påkörande bilen.
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-05 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in