• 3
  • 4
2024-01-05, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Min poäng var att det egna försäkringsbolaget sannolikt kommer att bli kontaktat vid en olycka, då upptäcks det om fordonet varit oförsäkrat.
Vilket i sin tur antagligen kan användas som argument för att inte betala ut ersättning då fordonet använts i strid mot lagen om trafikförsäkring.

Eventuellt utfall av det har jag inte koll på, men jag antar att det kan bli besvärande för målsägande.

Regressen du talar om är som du skriver en ekonomisk uppgörelse mellan försäkringsbolagen, men det ser försäkringstagaren inte mycket av.

Man kan inte använda ett påställt fordon "i strid mot lagen om trafikförsäkring", alla bilar som är i trafik är trafikförsäkrade och det är inget lagbrott att ha trafikförsäkring via Trafikförsäkringsföreningen.
Citera
2024-01-05, 13:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Min poäng var att det egna försäkringsbolaget sannolikt kommer att bli kontaktat vid en olycka, då upptäcks det om fordonet varit oförsäkrat.
Vilket i sin tur antagligen kan användas som argument för att inte betala ut ersättning då fordonet använts i strid mot lagen om trafikförsäkring.

Eventuellt utfall av det har jag inte koll på, men jag antar att det kan bli besvärande för målsägande.

Regressen du talar om är som du skriver en ekonomisk uppgörelse mellan försäkringsbolagen, men det ser försäkringstagaren inte mycket av.
Du är skadeståndsskyldig pga vållande, riktigt hur ditt bolag skall kunna neka att ersätta dig för en skada du vållat på ett oförsäkrat fordon förstår jag inte?
Citera
2024-01-05, 13:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Man kan inte använda ett påställt fordon "i strid mot lagen om trafikförsäkring", alla bilar som är i trafik är trafikförsäkrade och det är inget lagbrott att ha trafikförsäkring via Trafikförsäkringsföreningen.

Källa på att min bil skulle räknas som trafikförsäkrad om jag inte betalar min försäkringspremie?

Att tredje part får ersättning för skador jag orsakar med min oförsäkrade bil (från Trafikförsäkringsföreningen), är inte nödvändigtvis samma sak som att min bil skulle räknas som trafikförsäkrad.
Citera
2024-01-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om det inte finns någon känd bilist som kört på så är det smitning:

Jag förstår ej om ts skrotbil råkat ut för en smitningsolycka eller om det finns en förare av den påkörande bilen.
Var inte någon smitning av vad som framgått.
Citera
2024-01-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossii
Det handlar inte om min bil.

Min kompis hade glömt att betala sin trafikförsäkring på sin skrotbil, han betalar var 6e månad så han hade tydligen glömt av att betala den nyligen. I vilket fall så var han med om en trafik incident, där en annan bil körde in i honom bakifrån.

Eftersom han inte hade trafikförsäkring så vad händer om någon annan är vållande? Det blev lite skador på hans bil men ej på den andra bilen, som det verkar.

Jag är ganska säker att han är tecknad via trafikförsäkrings föreningen men blev lite osäker därav tråden.

Är han tecknad via trafikförsäkrings föreningen kostar det.
Personbil, övriga (privat personbil) 180/dygn
Och de brukar skicka ut avi efter 5-7dagar händer det tar längre tid...

Så i värsta fall kanske han inte ens får ersättning då försäkringsbolaget kan anmärka på detta..

En vän försäkrade sin klocka för 125000.. värdet var 250000
Men tappade den i havet feån färjan
Då sa försäkringsbolaget.. klockan var värd 250.
Du försäkrade halva värdet.. då betalar vi halva värdet.. 62500
Vet han pratade om att stämma dem.mem vet inte hur det löpte ut..(detta var på 1999,,ca)

Med det i tanken tror. Med betoning på tror.. att motpartens trafikförsäkring kan bli gnälliga..

Men lycka till..
Citera
2024-01-05, 19:13
Medlem
Skulle tro att eftersom "kompisens" bil var oförsäkrad så kommer den anses som skyldig oavsett vem som faktiskt var orsaken egentligen, eftersom att en oförsäkrad bil inte ska finnas på vägen och hade den oförsäkrade bilen inte varit där så hade olyckan inte skett.

Kravbrevet från TFF är INTE en trafikförsäkring utan en "trafikförsäkringsavgift" och inte att likställa med att bilen är trafikförsäkrad.

I bästa fall så kommer "kompisen" få stå för sina egna skador och den som orsaka olyckan stå för sina(ev via dens halv eller helförsäkring)

Att "kompisens" bil skulle bli lagad på bekostnad av det andra fordonets försäkring kommer inte att ske.
Citera
2024-01-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Skulle tro att eftersom "kompisens" bil var oförsäkrad så kommer den anses som skyldig oavsett vem som faktiskt var orsaken egentligen, eftersom att en oförsäkrad bil inte ska finnas på vägen och hade den oförsäkrade bilen inte varit där så hade olyckan inte skett.

Kravbrevet från TFF är INTE en trafikförsäkring utan en "trafikförsäkringsavgift" och inte att likställa med att bilen är trafikförsäkrad.

I bästa fall så kommer "kompisen" få stå för sina egna skador och den som orsaka olyckan stå för sina(ev via dens halv eller helförsäkring)

Att "kompisens" bil skulle bli lagad på bekostnad av det andra fordonets försäkring kommer inte att ske.
Vållandet påverkas givetvis inte av vilken försäkringsstatus en bil har, är motparten vållande (och att försäkringssbolaget vidgår detta) så gäller motpartens trafikförsäkring för de skador som åsamkats den bil som för sin del saknar försäkring. Så din avslutande mening är ej heller korrekt.
Citera
2024-01-05, 21:17
Medlem
Conams avatar
Citat:
Källa på att min bil skulle räknas som trafikförsäkrad om jag inte betalar min försäkringspremie?

Att tredje part får ersättning för skador jag orsakar med min oförsäkrade bil (från Trafikförsäkringsföreningen), är inte nödvändigtvis samma sak som att min bil skulle räknas som trafikförsäkrad.
Hur tänkte du nu? Är det inte just det det är! Har man ställt till det går försäkringen in och rättar till ev skador på annans egendom?
Citera
2024-01-05, 21:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Hur tänkte du nu? Är det inte just det det är! Har man ställt till det går försäkringen in och rättar till ev skador på annans egendom?

Nu var det ju den påkörda bilen som inte hade försäkringspremien betald... Om du läser tråden från början.
Citera
2024-01-05, 22:10
Medlem
Conams avatar
Citat:
Nu var det ju den påkörda bilen som inte hade försäkringspremien betald... Om du läser tråden från början.
Jo jag har läst, men nu var det ditt påstående som väckte min nyfikenhet!
Citera
2024-01-05, 22:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Jo jag har läst, men nu var det ditt påstående som väckte min nyfikenhet!
Då kanske du ska ta och läsa en gång till, ingenstans framgår det att den påkörande bilen skulle vara oförsäkrad.
Vilket skulle vara applicerbart på det du skrev tidigare, om DEN hade varit oförsäkrad...
Citera
2024-01-05, 22:17
Medlem
Conams avatar
Citat:
Då kanske du ska ta och läsa en gång till, ingenstans framgår det att den påkörande bilen skulle vara oförsäkrad.
Vilket skulle vara applicerbart på det du skrev tidigare, om DEN hade varit oförsäkrad...
Idiot! Det var ditt inlägg jag funderade på! Men glöm bara, hej då
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in