Citat:
Ursprungligen postat av
Rossii
Det handlar inte om min bil.
Min kompis hade glömt att betala sin trafikförsäkring på sin skrotbil, han betalar var 6e månad så han hade tydligen glömt av att betala den nyligen. I vilket fall så var han med om en trafik incident, där en annan bil körde in i honom bakifrån.
Eftersom han inte hade trafikförsäkring så vad händer om någon annan är vållande? Det blev lite skador på hans bil men ej på den andra bilen, som det verkar.
Jag är ganska säker att han är tecknad via trafikförsäkrings föreningen men blev lite osäker därav tråden.
Trafikförsäkring finns alltid om bilen är påställd. Har man inte tecknat frivilligt så får man faktura av trafikförsäkringsföreningen och är där trafikförsäkrad oavsett.
MEN, trafikförsäkring gäller inte för det egna fordonet om man själv är vållande, det gäller bara skador på andras fordon och egendom. Och för personskada oavsett.
Om någon annan är vållande så gäller hans trafikförsäkring och jag
har för mig att även om han inte har någon pga att bilen är avställd eller liknande så träder trafikförsäkringsföreningen in. Men annan vållande träder endast in om det är känt vilket fordon det är, om någon annan kört in i din bil på en parkering och som brukligt är bara schappat så är det ditt problem och har du då inte helförsäkring (eller möjligtvis del) så får du ta det ur egen ficka (trafikförsäkringen gäller ju inte egna fordonet som sagt)