2024-01-04, 20:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Fattar inte riktigt varför man skulle vilja ha cigarrer lite beroende av whiskey sort kanske? men det blir liksom kaka på kaka! Sen vet jag inte heller om sött är rätt tilltugg? Nä men olika korvar typ ölkorv samt nötter och saltapinnar ost funkar också bra! framför allt cheddarost sen skulle föreslå att du har ett glas kallt vatten till varje person blanda vatten i direkt i whiskey är en av dödssynderna! Bättre att man smuttar på ett eget vattenglas kan jag tycka!

Korv och ost är inhandlat.
Iskuber av metall är inhandlat.
Cigarr till min vän är inhandlat.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Minikrustader fyllda med mjukost, jalapenos om man vill och in i ugnen.

https://www.ica.se/recept/chili-chee...stader-728916/

Såg otroligt gott ut. Ett recept som jag ska använda till en annan gång. Tack.

Enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av Taxt
Rökt lax är en klassiker till Skotsk single malt.
Köp ett paket sådan och lägg på tunnbrödschips.

Och som skrivet - japansk mix och nashipäron till japanaren.

Strunta i goudaost - den kommer inte tillföra något.
Jag brukar köra en bra engelsk cheddar, typ farmhouse eller Kvibille 12 mån och en krallig blåmögel (rocka fett och rock star rekommenderas).
En saltig hårdost, som pecoriono romano hör också till.

Äpplen i tunna skivor är klockrent till Whisky.
Testa beef jerky också, och prosciutto.

Jag köpte Port Salut, Cambozola och Bleu d'Auvergne. Blir dessa ostar bra, tror du?
Olika typer av viltkort har jag i frysen. Och två olika sorters kex köpte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Glöm inte mjölken till maten..röd förpacking..serveras iskall!

Mjölk? Skojar du?

Citat:
Till Ballantines ja, men det är inte riktigt det som ska drickas.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför inte göra det seriöst och matcha whiskyn med mat?

Alltså sätta en meny med flera rätter som fungerar till den whisky som ska drickas?

Detta var egentligen detta jag efterfrågade och inställd på att laga.
Jag förväntade mig att folk skulle rekommendera oxfilé med potatisgratäng och rödvinssås.
Men detta var egentligen ett väldigt bra tips till nästa gång - en liten maträtt till varje whisky. Tack för tipset!
Citera
2024-01-04, 20:44
Medlem
tram123s avatar
Lösgodis lite salt och sött, ostbågar och en dunk hallonsaft funkar ypperligt till whisky.
Citera
2024-01-04, 22:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag köpte allt som du skrev upp, förutom torkad frukt och dadlar. Tack än en gång!

Jag har en "Finlaggan Cask Strength". Ganska stark whisky. Hela 58%. Och så har jag en japansk whisky som jag har köpt i Japan.
Namnet på whiskyn har jag aldrig vetat fram till nu, då etiketten är på japanska.
Jag använde ett program som gör om bildtext till vanlig text. Så använde jag Google Translate. Tydligen heter den "Honkaku Shochu".
Kanske namnet stämmer. Kanske inte. Men jag måste lita på Google i detta fallet.
Om någon kan japanska, så tog jag en bild av den - https://ibb.co/BNy6ysw
Min vän tar med sig ett par whisky. Vet inte vilka.

Haha. Det hade varit något, din jävla skåning!

EDIT: Har fått lite information nu. "Honkaku Shochu" är klassificering för destillation. Och namnet på whiskyn är "Nayutanotoki".
De whiskey provningar/kvällar jag vart med på så brukar den som håller i det hela berätta lite kort om de olika sorternas historia. Sen 4-8 små glas till varje och man börjar med titta på de olika utseenden på de olika sorterna. Sen lukta och jämföra, slutligen provsmakning och givetvis diskussion över varje moment.
En del kör med protokoll som man fyller i, tror bolaget har nått sånt man kan skriva ut på deras sida.

Då du har en rätt stark whiskey skulle jag rekommendera att vid provsmak så smakar man lite, sen häll i lite vatten i varje glas med pipett eller par droppar från en tesked. Gör även så på den japanska och sen kompisens okända sorter? Du får en helt annan upplevelse av bryta ytspänningen med lite vatten på starkare sorter.

Mat och tilltugg efter provningen skulle jag köra med. Är ju whiskey ni främst ska testa olika sorter och vad jag vet är det få som använde just den drycken som måltidsdryck. Skulle vart skillnad om du provade vin eller öl.

Till mat, bjud på nått enkelt som stek du serverar kall dvs tillagad dagen innan, potatis i någon form, hasselbackspotatis trevligt men kanske bättre göra en gratäng dagen innan och ställa på värmning innan gäster kommer och någon enkel sås till och lite sallad och bröd. Enkelt och smidigt ska det vara då du inte vill vara i köket utan bland gästerna. Servera gärna någon passande öl till maten.

Sen kan du plocka fram chips, korvar och annat kallskuret mm och fortsätta kvällen, svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2024-01-04, 22:49
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
För första gången i mitt liv ska jag inte bara vara med på en whiskykväll. Utan jag ska hålla i den också.

Vad kan man ha för mat och/eller fingermat till whisky?
Eller man kanske inte ska ha något alls?

Detta är egentligen fråga för annan del av forumet. Men jag använder samma tråd: vad ska inhandlas som tillbehör till whiskyn?
Tänker på cola, grädde (till Irish Coffee), etc?
Eller man gör inte drinkar på en whiskykväll?

Tag musslor, jag tager, konserverade, vira in dem i bacon. Kör i ugn tills de storknar. Tandpetare, du fattar. Kanske en oliv på samma tandpetare?
Citera
2024-01-04, 23:28
Medlem
Mandingos avatar
Angående metallkuber, använd dem inte för att skaka eller röra en cocktail, en cocktail kräver lite spädning vilket isen ger, för att bli perfekt...

Jag gillar en Boulevardier som whiskycocktail, även om jag mest kör den med bourbon
2+2+2cl bourbon, campari och vermouth, rör med mycket is, 4stänk apelsinbitters och en apelsintwist i ett rocksglas och sila upp...
Citera
2024-01-05, 05:56
Bannlyst
Citat:
Detta var egentligen detta jag efterfrågade och inställd på att laga.
Jag förväntade mig att folk skulle rekommendera oxfilé med potatisgratäng och rödvinssås.
Men detta var egentligen ett väldigt bra tips till nästa gång - en liten maträtt till varje whisky. Tack för tipset!

Då blev det roligar, jag var helt inriktad på snacks/tilltugg när det var dom tipsen som dök upp i tråden.

Förätt:
Japanaren är mild och alkoholsvag så för mycket smaker hade dödat den helt.
Jag hade gjort tempura på räkor, aubergine och ostronskivling med en dashidip och tteokbokki vända i söt mild chilisås.

Till nästa förätt hade jag gjort en kalvbrässtoast med en maltvinägermajonnäs, rostad mandel och råhyvlad rödbeta.

Sedan vidare till den skotska -
Den rätten vill du ha med rejäl fetma och bra sälta.
Ryggbiff med kappan kvar, whiskysky monterad med massor av oxmärg, pommes fondant och parmesanchips.

Avslutat med en mjuk pepparkaka med kanelkaramell.

Sen är det bara fram med snacks/tilltugg och fortsätta.
Senast redigerad av Taxt 2024-01-05 kl. 06:00.
Citera
2024-01-05, 19:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Finare salta pinnar, typ grissini, ölkorv, snittar, oliver, bruschetta, vitlöksbröd med tapenade.
Citera
2024-01-07, 19:09
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Lösgodis lite salt och sött, ostbågar och en dunk hallonsaft funkar ypperligt till whisky.

Hallonsaft? Alltså, vi är inte bönder

Citat:
Ursprungligen postat av caca
De whiskey provningar/kvällar jag vart med på så brukar den som håller i det hela berätta lite kort om de olika sorternas historia. Sen 4-8 små glas till varje och man börjar med titta på de olika utseenden på de olika sorterna. Sen lukta och jämföra, slutligen provsmakning och givetvis diskussion över varje moment.
En del kör med protokoll som man fyller i, tror bolaget har nått sånt man kan skriva ut på deras sida.

Då du har en rätt stark whiskey skulle jag rekommendera att vid provsmak så smakar man lite, sen häll i lite vatten i varje glas med pipett eller par droppar från en tesked. Gör även så på den japanska och sen kompisens okända sorter? Du får en helt annan upplevelse av bryta ytspänningen med lite vatten på starkare sorter.

Mat och tilltugg efter provningen skulle jag köra med. Är ju whiskey ni främst ska testa olika sorter och vad jag vet är det få som använde just den drycken som måltidsdryck. Skulle vart skillnad om du provade vin eller öl.

Till mat, bjud på nått enkelt som stek du serverar kall dvs tillagad dagen innan, potatis i någon form, hasselbackspotatis trevligt men kanske bättre göra en gratäng dagen innan och ställa på värmning innan gäster kommer och någon enkel sås till och lite sallad och bröd. Enkelt och smidigt ska det vara då du inte vill vara i köket utan bland gästerna. Servera gärna någon passande öl till maten.

Sen kan du plocka fram chips, korvar och annat kallskuret mm och fortsätta kvällen, svårare än så behöver det inte vara.

Tack för tipsen!
Min vän var bra med whisky, och nämnde det där med pipett och allting. Men detta blev en spontan kväll, där vi egentligen skulle något annat, men blev whisky. Därför var vi inte så förberedda. Men det blev likväl lyckat.
Tyvärr läste jag ditt tips ang. mat till varje whiskysort efter att jag hade köpt in det jag skulle. Annars var det otroligt bra tips och något jag ska ordna till nästa whisky- och/eller ölkväll. Tack än en gång.
Dessa sorters whisky blev det - https://ibb.co/Fhq45vx

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Tag musslor, jag tager, konserverade, vira in dem i bacon. Kör i ugn tills de storknar. Tandpetare, du fattar. Kanske en oliv på samma tandpetare?

Musslor med bacon? Det var nytt för mig. Och om jag ska vara ärlig, hördes det inte speciellt gott ut. Men likväl tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Angående metallkuber, använd dem inte för att skaka eller röra en cocktail, en cocktail kräver lite spädning vilket isen ger, för att bli perfekt...

Jag gillar en Boulevardier som whiskycocktail, även om jag mest kör den med bourbon
2+2+2cl bourbon, campari och vermouth, rör med mycket is, 4stänk apelsinbitters och en apelsintwist i ett rocksglas och sila upp...

Tack för tipset. Detta blev ju en rätt så spontan kväll. Så det blev inte ordnat något större mer än whisky att dricka. Men till nästa gång ska jag snegla åt ditt tips.

Citat:
Då blev det roligar, jag var helt inriktad på snacks/tilltugg när det var dom tipsen som dök upp i tråden.

Förätt:
Japanaren är mild och alkoholsvag så för mycket smaker hade dödat den helt.
Jag hade gjort tempura på räkor, aubergine och ostronskivling med en dashidip och tteokbokki vända i söt mild chilisås.

Till nästa förätt hade jag gjort en kalvbrässtoast med en maltvinägermajonnäs, rostad mandel och råhyvlad rödbeta.

Sedan vidare till den skotska -
Den rätten vill du ha med rejäl fetma och bra sälta.
Ryggbiff med kappan kvar, whiskysky monterad med massor av oxmärg, pommes fondant och parmesanchips.

Avslutat med en mjuk pepparkaka med kanelkaramell.

Sen är det bara fram med snacks/tilltugg och fortsätta.

Ett stort tack! Ska ta åt mig åt detta du skrev till nästa gång. Tack än en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Finare salta pinnar, typ grissini, ölkorv, snittar, oliver, bruschetta, vitlöksbröd med tapenade.

Rätt efter att jag hade handlat det jag skulle i matväg, såg jag ditt tips ang. vitlöksbröd. Så jag gick till butiken igen för att köpa baguette, så lagade jag vitlökssmöret själv. Det blev en hit. Tack så mycket!
Citera
2024-01-08, 12:50
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag köpte Port Salut, Cambozola och Bleu d'Auvergne. Blir dessa ostar bra, tror du?
Port Salut och Cambozola är ganska usla ostar, men Bleu d'Auvergne är helt underbar.
Du skulle kunna kunna göra smördegssnurror med (en del av) osten. Typ så här:
https://www.ica.se/recept/smordegsostsnurra-387955/
De är goda både varma (helst) och kalla.
Citera
2024-01-08, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Port Salut och Cambozola är ganska usla ostar, men Bleu d'Auvergne är helt underbar.
Du skulle kunna kunna göra smördegssnurror med (en del av) osten. Typ så här:
https://www.ica.se/recept/smordegsostsnurra-387955/
De är goda både varma (helst) och kalla.

Vad köper du för Port Salut som är usel?
Jag tycker att Port Salut från Brittany/Val-De-Loire kan vara riktigt bra, inte sämre än andra kittostar i samma stil.
Citera
2024-01-08, 13:53
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Vad köper du för Port Salut som är usel?
Jag tycker att Port Salut från Brittany/Val-De-Loire kan vara riktigt bra, inte sämre än andra kittostar i samma stil.
I Sverige är det oftast svensk Port Salut som gäller och den är alltid usel. Min erfarenhet av originalet är rätt begränsad eftersom jag tycker att hårda kittostar generellt är tråkiga. Epoisses eller Soumaintrain kan däremot vara fantastiska (om de är mogna).
Citera
2024-01-08, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
I Sverige är det oftast svensk Port Salut som gäller och den är alltid usel. Min erfarenhet av originalet är rätt begränsad eftersom jag tycker att hårda kittostar generellt är tråkiga. Epoisses eller Soumaintrain kan däremot vara fantastiska (om de är mogna).

Epoisses och Soumaintrain är mjuka ktittostar.
Det är två favoriter jag alltid har hemma.
Epoisses och Pont L’évêque är bland mina absoluta favoriter i den skolan.
Har du provar Port Norderön från Tivars?
En jäkligt kul Port Salut-variant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in